Ernst & Young

Toename belang internet voor consumentenwereld

Ondanks de crisis waarin e-commerce lijkt te verkeren en het afnemende vertrouwen van investeerders in dot.com-bedrijven, neemt het gebruik van internet door consumenten nog steeds toe. Met name traditionele winkelbedrijven die hun bestaande verkoopkanalen met een winkelsite combineren, zijn in opmars. Dat is de belangrijkste conclusie van de vierde jaargang van het Global Online Retailing-rapport van Ernst & Young. De on line consumenten zijn wel kritisch over de prijzen op het internet, met name de hoge verzendkosten, maar de bestedingen blijven stijgen. Ernst & Young verwacht dat in 2005 tien tot twintig procent van alle consumentenaankopen on line zal plaatsvinden. Nederland loopt nog wat achter in de mondiale ontwikkeling en ook op het internet is de typisch Hollandse kijken, niet kopen-mentaliteit terug te zien.

Steeds meer mensen kopen on line. Van de 7.700 ondervraagden uit 12 landen over de hele wereld, heeft bijna twee derde in de laatste 12 maanden iets op het internet aangeschaft. Bijna alle consumenten besteden meer en kopen vaker op het internet dan het jaar daarvoor. Boeken, CDs en computerapparatuur blijven favoriet, maar ook mode, gezondheidsproducten, sportartikelen en speelgoed doen het goed. Door de toenemende aanwezigheid op het internet, beginnen de on line consumenten nu ook minder naar de winkel te gaan; de helft van de ondervraagden gaf een lager winkelbezoek aan.

Demografisch profiel
Het demografische profiel van de internetconsument begint steeds meer op dat van de gewone consument te lijken, met name in de Verenigde Staten. Daar is inmiddels 60% van de shoppers vrouw, terwijl dat in Nederland bijvoorbeeld nog maar 22% is. Samen met Israël, Brazilië en Zuid-Afrika springt ons land er ook uit door de relatief veel hoger opgeleiden. Wereldwijd behoort Nederland tevens tot de landen met de meeste ongehuwden: 56% ten opzichte van 41% in de Verenigde Staten. De gemiddelde leeftijd ligt in alle landen dichter bij elkaar: zo rond de 40 jaar. Duitsland heeft met een gemiddelde leeftijd van 32 de jongste kopende internetpopulatie, Nederland komt uit op een gemiddeld 37-jarige.

Amerikaans chauvinisme
Een opvallend verschil tussen de Verenigde Staten en andere landen is het chauvinisme van de Amerikaanse consument. Slechts 12% van de gevraagde Amerikanen zei wel eens wat op een buitenlandse site te kopen. Buiten de VS ligt dat percentage op 58%. Als belangrijkste reden voor een buitenlandse aankoop gaven de ondervraagden dat het betreffende product niet in eigen land verkrijgbaar was. Een op de drie consumenten noemde de lagere prijs als argument.

Vraag en aanbod
Terwijl steeds meer winkels die alléén op het internet te vinden zijn in moeilijkheden komen, worden traditionele winkelbedrijven effectiever in het vergroten van hun omzet door de aanwezigheid op het internet. Aanbieders met meerdere verkoopkanalen, waaronder een site, hebben dan ook de toekomst, voorspelt Ernst & Young. Toch sluiten vraag en aanbod niet op alle fronten goed aan. Zo verwachten consumenten hetzelfde aanbod op de site aan te treffen als in de stenen winkel, maar slechts 44% van de ondervraagde bedrijven maakt dat waar.

Verzendkosten grootste ergernis
De consumenten rekenen er ook op dat men op het internet even duur (of liever nog goedkoper) uit is dan off line. Niettemin hanteren de meeste bedrijven verschillende prijssystemen. De grootste doorn in het oog van de virtuele consument zijn de hoge verzendkosten. Juist die extra kosten doen veel consumenten uiteindelijk afzien van een aankoop op het internet en 55% gaf aan dat het ontbreken van verzendkosten een reden zou zijn om een site vaker te bezoeken. De winkelbedrijven lijken echter nauwelijks gevoelig voor deze consumentenirritatie: 89% brengt de verzendkosten in rekening. Van de ondervraagde bedrijven gaf zelfs 11% toe dat men winst maakte op het aanslaan van de consument voor deze kosten.

Nederland snelle volger
Nederland beschikt over een relatief sterke (kabel)infrastructuur, die veel huishoudens toegang kan geven tot het internet. Maar zo ver is het nog niet. Alhoewel in 56% van alle Nederlandse huishoudens een pc staat, heeft nog maar 30% aansluiting op internet en dat is relatief laag vergeleken met landen als de VS, Canada en Australië. Ook de bestedingen van de Nederlandse internetter liggen relatief lager dan in veel andere landen. Slechts zes procent van de Nederlanders koopt wel eens iets on line, terwijl dat in de Verenigde Staten met 53% huishoudens met een pc en 41% met een internetaansluiting, op 17% ligt. De gemiddelde besteding op jaarbasis kwam in ons land uit op $511 tegen $896 in de VS. Niettemin typeert Hans Beeftink van Ernst & Young Nederland als een snelle volger in de race om de elektronische consument. Beeftink: Ons land begint duidelijk vaart te maken op de elektronische snelweg. Waar in veel andere landen traditionele winkelbedrijven op het internet actief worden om zich te verdedigen tegen de concurrentie van e-bedrijven, zien Nederlandse bedrijven hun e-commerce activiteiten vaak veel meer als onderdeel van een groeistrategie; de site moet ook echt winst maken en niet alleen een dam opwerpen tegen de dot.com-winkels. Het optimisme is in ieder geval groot: de onder-vraagde bedrijven verwachten dat het Internet in de nabije toekomst goed zal zijn voor het genereren van twintig procent van de totale omzet. Verder valt op dat in Nederland niet de wereldwijde marktleider Amazon.com de ranglijst van meest favoriete webwinkels aanvoert, maar Bol.com en Wehkamp.nl. Ook de Kijkshop de nummer vijf op deze lijst heeft volgens Beeftink een ideale winkelformule die geknipt is voor een e-commerceconcept.

Klik hier om het rapport te downloaden.

Voor een nadere toelichting of meer informatie kunt u contact opnemen met Hans Beeftink van Ernst & Young, telefoon 059 237 97 30.

Nieuws

-Actualiteiten

-Archief

-Persberichten

Copyright © 2001 Ernst & Young
Disclaimer