Tor Line naar Maasvlakte
De Rotterdamse raadscommissie Haven en Economische Zaken bespreekt
woensdag 24 januari aanstaande het voorstel over de verplaatsing van
DFDS Tor Line naar de Noordwesthoek van de Maasvlakte en daarvoor
benodigde investering van ruim 57 miljoen gulden. Tor Line is een van
de belangrijkste roll on/roll off-rederijen in de Rotterdamse haven en
is momenteel gevestigd op twee locaties in de Waalhaven.
Het bedrijf zit aan het plafond van zijn capaciteit en kan in dit
gebied niet uitbreiden. Omdat bovendien slechts een tijdelijke
milieuvergunning is afgegeven, is verplaatsing noodzakelijk. Van de
verschillende locaties die in het havengebied, Schiedam en Moerdijk
zijn onderzocht bleek de kop van de middenpier van de Noordwesthoek op
de Maasvlakte het meest geschikt.
Op het 20 ha grote terrein kan binnen drie jaar een terminal voor Tor
Line gerealiseerd zijn. De basis-infrastructuur à ruim fl. 57 miljoen
komt voor rekening van het Gemeentelijke Havenbedrijf Rotterdam (GHR).
Hiervoor worden onder meer een kadeconstructie en afmeervoorzieningen
aangelegd. Tor Line investeert zelf onder meer in de beweegbare delen
van de ro-/ro-steigers. De publieke en private investeringen hebben
gezamenlijk een werkgelegenheidseffect van circa duizend arbeidsjaren.
De GHR-investering wordt terugverdiend uit de huuropbrengst, kadegeld
en zeehavengeld.
De middenpier van de Noordwesthoek is voor de ro-/ro-rederij een
aantrekkelijke locatie, direct "achter de voordeur" van de haven, waar
ook de PO11-plant van Lyondell/Bayer wordt gebouwd. Er is voldoende
ruimte biedt voor een snelle verkeersafwikkeling, ook voor spoor en
binnenvaart. De plek is niet geschikt voor de deepsea containersector.
Het is wel één van de laatste relatief grote kavels die nog in de
haven beschikbaar is. Met de investering wordt Tor Line behouden en
blijft Rotterdam ook in het ro-/ro-verkeer (met andere spelers als P&O
North Sea Ferries en Stena) een complete haven. De ro-/ro-sector
groeit de komende jaren naar de verwachting zo'n vijf procent per
jaar.