Provincie Noord-Holland

Dreef 3, Haarlem
Postbus 123
2000 MD Haarlem
Datum24 januari 2001Bureau Communicatie
Tel(023) 514 44 52
OnderwerpSubsidie 'kleine infrastructuur'Fax(023) 514 41 55 (Heden per email verzonden aan lijst 004, 005, 007, 009, 012 en 013) Internet
www.noord-holland.nl
Email:
bjz.communicatie@
noord-holland.nl

Miljoenen voor verkeersveiligheid en fietsinfrastructuur in Noord-Holland

Gedeputeerde Staten hebben besloten in 2001 25,3 miljoen gulden beschikbaar te stellen voor de 'kleine infrastructuur' in drie Noord-Hollandse regio's. Het gaat om subsidies voor de aanleg en verbetering van fietsvoorzieningen en voor projecten die de verkeersveiligheid verhogen in Noord-Holland noord, Gooi en Vechtstreek en Haarlem/ IJmond. Daarnaast hebben Gedeputeerde Staten een bedrag van ruim 2,8 miljoen gulden beschikbaar gesteld om de aanleg van fietsinfrastructuur te bevorderen. De projecten zijn:

Kop van Noord-Holland

Anna Paulowna
Aanleg rotonde Lagedijk N249: f 453.501 .
Harenkarspel
Aanleg rotonde Zuidtangent: f 425.500 .
Den Helder
3e fase fietspad stationsomgeving:f 140.230 .
Niedorp
Herinrichtingsplan Westfriesedijk te Kolhorn:
Aanleg rotonde kruising Hartweg/prov. N241 f 293.750 . f 293.750 .
Schagen
Inrichting 30km-zone centrum e.o. f 180.000 .
Texel
Aanleg fietspad Akenbuurt-Smitsweg (1e fase)
Aanleg fietspad Smitsweg-Fonteinweg (2e fase) f 550.000 . f 625.000 .
Wieringen
Aanleg fietsstroken langs de Stontelerweg f 150.000 . Wieringermeer
Reconstructie Nijverheidsweg f 425.000 .
Zijpe
Aanleg fietspad langs Parallelweg: f 175.000 .

Noord-Kennemerland

Akersloot
Inrichting 30km-zones: f 57.000 .
Alkmaar
Reconstructie kanaalweg 3e fase:
Inrichting verblijfsgebied Overdie: f 1.700.000 . f 21.900 .
Bergen
Reconstructie kruispunt Bergerweg-Oosterweg:
Reconstructie Landweg- Churchillaan:
Inrichting verblijfsgebied: f 135.000 .
f 125.000 .
f 18.750 .
Egmond
Duurzaam veilig inrichten woonwijk Egmond aan Zee: Inrichting verblijfsgebied Egmond-Heiloo: f 90.000 . f 107.700 ,
Graft-De Rijp
Duurzaam veilig inrichten diverse wegen:
Aanleg gedeelte fietspad langs Zuiddijk: f 150.000 . f 760.500 .
Heerhugowaard
Aanleg rotonde Westtangent:
Fietsroute Zandhorst:
Duurzaam veilig inrichten wijk Nuyenburg: f 374.850 . f 175.000 .
f 139.500 .
Heiloo
Aanpassing kruisingen op diverse schoolroutes:
Opwaarderen fietsroute Hoogeweg:
Opwaarderen fietsroute Westerweg: f 150.000 . f 60.000 .
f 27.500 .
Langedijk
Verlichten vrijliggende fietspaden:
Duurzaam veilig inrichten Handelskade: f 150.000 . f 165.000 .
Limmen
Inrichting 30km-zones: f 40.500 .
Schermer
Duurzaam inrichten Stompetoren: f 78.300 .
Schoorl
Aanleg rotonde Herenweg-Hargenweg f 300.000.

West-Friesland

Andijk
Verkeersveiligheid Kleingouw: f 219.000 .
Noorder Koggenland / Medemblik
Aanleg fietspad Almereweg: plan A f 811.725 .
Hoorn
Aanleg rotonde Venneweg/Middelweg: f 500.000 .
Wognum
Aanleg rotonde Nieuweweg; f 293.500 .
Wervershoof
Herinrichting Kaagweg; f 232.500 .
Wester-Koggenland
Duurzaam veilig inrichten Noorddijkerweg en Reigerlaan Kaagweg: Reconstructie Bobeldijk:
Aanleg rotonde kruispunt Noorddijkerweg/ De Kolk/ Het Gors: f 382.500 . f 205.000 .
f 325.000 .
Opdam / Opmeer
Reconstructie kruispunt Dorpsstraat/Kaag/Lutkedijk: f 142.500 .

Midden-Kennemerland

Beverwijk
Aanpassing kruispunt Vondellaan-Velserweg-Halve Maan: Reconstructie Wijkermeerweg fase 2 en 3: f 100.000 . f 450.000 .
Heemskerk
Herprofilering Rijksstraatweg tussen Starweg/ Strengweg/ en geplande aansluiting Westelijke Randweg/plan Waterakkers (fase 1): Reconstructie Tolweg-Sandenburg:
Inrichten verblijfsgebieden te Heemskerk: f 2.200.000 .

f 125.000 .
f 72.000 .
Uitgeest
Aanleg vrijliggende fietspaden + profielwijzigingen Lagendijk: Reconstructie Sluisbuurt: f 402.500 .
f 32.500 .

Haarlem/ IJmond

Bloemendaal
Gemeentelijke bijdrage in aanleg rotonde Vogelenzangseweg- Bekslaan: Inrichting verblijfsgebied Oosterduin 30km: f 200.000 .

f 200.000 .
Haarlem
Reconstructie Zijlweg + aanleg vrijliggende fietspaden in Haarlem deel ten oosten van de Randweg: Reconstructie Leidsevaart fase 1 + aanleg vrijliggende fietspaden (deel A): f 3.250.000 .

f 870.000 .
Haarlemmerliede
Inrichten 60km-wegen in buitengebied f 36.000 .
Heemstede
Aanleg fietsvoorzieningen Lankhorstlaan:
Herinrichting Sportparklaan:
Aanleg rotonde Bronsteeweg
Uitbreiding fietsenstalling nabij station f 150.000 . f 110.000 .
f 75.000 .
f 150.000 .
Velsen
Inrichting Hagelingerweg als gebiedsontsluiting:
Reconstructie Middenduinerweg-Santpoortsedreef:
Autoluw maken Duin en Kruidbergerweg: f 425.000 . f 175.000 .
f 305.000 .
Zantvoort
Reconstructie kruispunt van Lennepweg-Linnaeusstraat: f 515.000 .

Gooi en Vechtstreek

Blaricum
Duurzaam Veilig inrichten Blaricum (fase 2) f 42.000 . Bussum
Herinrichting Brinklaan:
Herinrichting Laarderweg: f 500.000 .
f 700.000 .
Hilversum
Fietsroute Kampstraat c.a.:
Fietsverbinding 's Gravelandseweg:
Fietsvoorziening Neuweg-G.v.Amstelweg:
Fietsroute Bussumerstraat:
Oversteek station Hilversum Noord:
Fietsverbinding Neuweg:
Fietsverbinding Krugerbocht: f 375.000 .
f 72.500 .
f 690.000 .
f 311.500 .
f 94.150 .
f 150.000 .
f 56.500 .
Huizen
Duurzaam veilig inrichten diverse wegen (fase 2): f 150.000 . Laren
Duurzaam veilig inrichten diverse wegen: f 390.000 . Muiden
Herinrichting Zuidpolderweg: f 104.430 .
Naarden
Rotonde Godelindeweg (1e deel):
Verkeersmaatregelen Naarder Vesting: f 800.000 . f 600.000 .
Nederhorst den Berg
Oversteekvoorziening Nieuwe Overmeerseweg: f 38.000 . 's Graveland
Duurzaam veilig inrichten Emmaweg: f 56.400 .
Weesp:
Reconstructie kruyising Gemeenschapspolderweg:
Reconstructie Amstellandweg:
Aanpassingen t.b.v. bromfietsers op de rijbaan: f 75.000 . f 330.250 .
f 50.000 .
De bijdragen zijn afkomstig uit de Gebundelde Doeluitkering van het rijk (GDU) en zijn een bijdrage in de totale projectkosten. Onveilige kruispunten, ontbrekende delen fietspad of andere infrastructurele projecten die ieder niet meer dan 25 miljoen mogen bedragen, kunnen met behulp van een bijdrage uit het GDU eerder aangelegd of verbeterd worden. Wegbeheerders, meest gemeenten, hebben bij de provincie projecten ingediend waarvoor zij een bijdrage uit de GDU willen ontvangen. De GDU middelen worden verdeeld over de drie regio's volgens de verdeelsleutel die gebaseerd is op inwoneraantal en de mate van verstedelijking. Doordat projecten soms onvoorzien- geen doorgang kunnen vinden, is er voor de dan niet te besteden gelden een reservelijst van projecten opgesteld.

De commissie Wegen, Verkeer en Vervoer behandelt het voorstel van Gedeputeerde Staten in haar vergadering van 2 februari 2001. Provinciale Staten nemen een definitief besluit over de GDU-gelden op 12 maart 2001.

Inlichtingen:
voor de pers: Sacha Boedijn, bureau Communicatie, tel, (023) 514 44 58 voor anderen: Marjo Spoor, afdeling RWB, tel, (023) 514 53 08