24 januari 2001
Winnaar Taalunie-Onderwijsprijs 2000
De winnaar van de nieuwe Taalunie-Onderwijsprijs is bekend. De prijs
gaat naar het project `De Babbeldoos' van het Schoolopbouwwerk
Maasmechelen in België. De Nederlandse minister van onderwijs Hermans
reikte de prijs op 24 januari uit tijdens de Nationale
Onderwijstentoonstelling in Utrecht.
Met de Taalunie-Onderwijsprijs wil de Nederlandse Taalunie zichtbaar
maken dat er in het Nederlandse en Vlaamse onderwijs Nederlands veel
goeds gebeurt en wil ze scholen stimuleren innovatief en doeltreffend
om te gaan met dat onderwijs Nederlands. De prijs wordt jaarlijks
uitgereikt voor het beste, meest vernieuwende of doeltreffende project
op het gebied van onderwijs in en van het Nederlands op scholen in
Nederland en Vlaanderen. Afwisselend kunnen scholen of projecten uit
het basisonderwijs en uit het voortgezet/secundair onderwijs meedoen.
De jury van de Taalunie-Onderwijsprijs 2000 was onder de indruk van de
kwaliteit van de inzendingen. Duidelijk is gebleken dat het, in
weerwil van alle negatieve geluiden over het onderwijs, op scholen
niet ontbreekt aan inspirerende initiatieven.
De winnaar
`De Babbeldoos' is een project waarmee kinderen met een
taalachterstand worden gestimuleerd om Nederlands te begrijpen en te
gebruiken, zowel op school als daarbuiten. Schoolopbouwwerk
Maasmechelen heeft daarvoor zestig spelactiviteiten bedacht. Samen
vormen die `De Babbeldoos'. Het project wordt uitgevoerd in
samenwerking met vier basisscholen, het plaatselijke jeugd- en
buurtwerk en de bibliotheek.
De spelactiviteiten zijn verdeeld over twee volle schooljaren. De
kinderen doen de spelletjes buiten schooltijd en ervaren die zelf niet
als `taalles'. Het belangrijkste is dat ze er veel plezier aan
beleven. Op school knopen de leerkrachten aan bij wat de kinderen al
spelend hebben ontdekt. Ook de ouders zijn bij het project betrokken.
Het juryverslag
`De jury heeft uiteindelijk unaniem beslist de Taalunie-Onderwijsprijs
toe te kennen aan het project "De Babbeldoos" van het Schoolopbouwwerk
Maasmechelen. Hij apprecieert de brede opzet van het project, dat
schoolse en buitenschoolse activiteiten samenbrengt. Bijzonder goed
vindt de jury dat op diverse manieren aan de taalvaardigheid van
kinderen wordt gewerkt, echter zonder dat de kinderen het gevoel
hebben expliciet met taalles bezig te zijn. De jury waardeert het feit
dat kinderen uit zwakkere sociale milieus op een ongedwongen en
informele wijze in contact worden gebracht met situaties en mensen
waarmee ze anders nooit in aanraking zouden komen, waardoor de kloven
in de leefwereld van deze kinderen overbrugd worden. De jury was
bovendien onder de indruk van het feit dat het project de verbetering
van de taalvaardigheid van de kinderen onderbrengt in spelactiviteiten
maar dat het tevens systematisch en theoretisch sterk onderbouwd is.'