Nederlandse Taalunie

24 januari 2001

Winnaar Taalunie-Onderwijsprijs 2000

De winnaar van de nieuwe Taalunie-Onderwijsprijs is bekend. De prijs gaat naar het project `De Babbeldoos' van het Schoolopbouwwerk Maasmechelen in België. De Nederlandse minister van onderwijs Hermans reikte de prijs op 24 januari uit tijdens de Nationale Onderwijstentoonstelling in Utrecht.

Met de Taalunie-Onderwijsprijs wil de Nederlandse Taalunie zichtbaar maken dat er in het Nederlandse en Vlaamse onderwijs Nederlands veel goeds gebeurt en wil ze scholen stimuleren innovatief en doeltreffend om te gaan met dat onderwijs Nederlands. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt voor het beste, meest vernieuwende of doeltreffende project op het gebied van onderwijs in en van het Nederlands op scholen in Nederland en Vlaanderen. Afwisselend kunnen scholen of projecten uit het basisonderwijs en uit het voortgezet/secundair onderwijs meedoen.

De jury van de Taalunie-Onderwijsprijs 2000 was onder de indruk van de kwaliteit van de inzendingen. Duidelijk is gebleken dat het, in weerwil van alle negatieve geluiden over het onderwijs, op scholen niet ontbreekt aan inspirerende initiatieven.

De winnaar
`De Babbeldoos' is een project waarmee kinderen met een taalachterstand worden gestimuleerd om Nederlands te begrijpen en te gebruiken, zowel op school als daarbuiten. Schoolopbouwwerk Maasmechelen heeft daarvoor zestig spelactiviteiten bedacht. Samen vormen die `De Babbeldoos'. Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met vier basisscholen, het plaatselijke jeugd- en buurtwerk en de bibliotheek.
De spelactiviteiten zijn verdeeld over twee volle schooljaren. De kinderen doen de spelletjes buiten schooltijd en ervaren die zelf niet als `taalles'. Het belangrijkste is dat ze er veel plezier aan beleven. Op school knopen de leerkrachten aan bij wat de kinderen al spelend hebben ontdekt. Ook de ouders zijn bij het project betrokken.

Het juryverslag
`De jury heeft uiteindelijk unaniem beslist de Taalunie-Onderwijsprijs toe te kennen aan het project "De Babbeldoos" van het Schoolopbouwwerk Maasmechelen. Hij apprecieert de brede opzet van het project, dat schoolse en buitenschoolse activiteiten samenbrengt. Bijzonder goed vindt de jury dat op diverse manieren aan de taalvaardigheid van kinderen wordt gewerkt, echter zonder dat de kinderen het gevoel hebben expliciet met taalles bezig te zijn. De jury waardeert het feit dat kinderen uit zwakkere sociale milieus op een ongedwongen en informele wijze in contact worden gebracht met situaties en mensen waarmee ze anders nooit in aanraking zouden komen, waardoor de kloven in de leefwereld van deze kinderen overbrugd worden. De jury was bovendien onder de indruk van het feit dat het project de verbetering van de taalvaardigheid van de kinderen onderbrengt in spelactiviteiten maar dat het tevens systematisch en theoretisch sterk onderbouwd is.'