Gemeente Nieuwegein

Startconvenant bereikbaarheid wordt woensdag getekend (19 januari)

De gemeente Nieuwegein, de Vereniging voor Industrie en Handel Nieuwegein (VIHN), de Federatie Nederlandse Vakverenigingen (FNV) en VenM Midden Nederland (Vervoeranalyse en Mobiliteitadvies) willen gezamenlijk de bereikbaarheid van de Nieuwegeinse bedrijventerreinen Plettenburg / de Wiers en de Liesbosch verbeteren. Met bereikbaarheid wordt niet alleen gedacht aan de auto: ook via andere vormen van vervoer kan de bereikbaarheid worden beïnvloed Als eerste stap tot verbetering van de bereikbaarheid ondertekenen de partijen, bij wijze van intentieverklaring, woensdag 24 januari een startconvenant.

Alle partijen spelen een belangrijke rol bij de verbetering van die bereikbaarheid. De gemeente Nieuwegein beheert de infrastructuur voor gemotoriseerd en ongemotoriseerd verkeer, en speelt een rol bij de inrichting van het openbaar vervoer. Reeds eerder heeft de gemeente geconstateerd dat de bereikbaarheid met de auto van met name Plettenburg / de Wiers in de spitsuren niet optimaal is. De VIHN behartigt de belangen van de bedrijven in Nieuwegein en is dezelfde mening toegedaan. De matige bereikbaarheid gaat ten koste van de snelheid van het woonwerkverkeer en de aan- en afvoer van goederen. De VIHN speelt een rol in het bevorderen van vervoermanagement bij bedrijven. De werknemers worden vertegenwoordigd door de FNV. De FNV vindt een goede bereikbaarheid belangrijk voor werknemers en is ook van mening dat werknemers daar zelf een rol in spelen: zij moeten de afweging maken tussen de verschillende vervoersmogelijkheden. VenM is opgericht door de Werk-geversvereniging Midden Nederland (WMN), Kamers van Koophandel en de vakbeweging en wordt gefinancierd door de provincie Utrecht en het Bestuur Regio Utrecht (BRU). VenM brengt vervoermanagement onder de aandacht en vooral in praktijk. VenM werkt aan de bereikbaarheid van bedrijven en instellingen als intermediair tussen overheid en bedrijfsleven.

Door enerzijds op een verstandiger manier met autorijden om te gaan en anderzijds maatregelen te nemen in de infrastructuur, kan de bereikbaarheid per auto verbeterd worden. Daarnaast zijn fiets en openbaar vervoer een alternatief voor de auto. Alle te nemen maatregelen worden in een bereikbaarheidsconvenant samengebracht. In dat convenant de volgende stap in het traject worden ook de financiële kaders aangegeven.