Startconvenant bereikbaarheid wordt woensdag getekend
(19 januari)
De gemeente Nieuwegein, de Vereniging voor Industrie en Handel
Nieuwegein (VIHN), de Federatie Nederlandse Vakverenigingen (FNV) en
VenM Midden Nederland (Vervoeranalyse en Mobiliteitadvies) willen
gezamenlijk de bereikbaarheid van de Nieuwegeinse bedrijventerreinen
Plettenburg / de Wiers en de Liesbosch verbeteren. Met bereikbaarheid
wordt niet alleen gedacht aan de auto: ook via andere vormen van
vervoer kan de bereikbaarheid worden beïnvloed Als eerste stap tot
verbetering van de bereikbaarheid ondertekenen de partijen, bij wijze
van intentieverklaring, woensdag 24 januari een startconvenant.
Alle partijen spelen een belangrijke rol bij de verbetering van die
bereikbaarheid. De gemeente Nieuwegein beheert de infrastructuur voor
gemotoriseerd en ongemotoriseerd verkeer, en speelt een rol bij de
inrichting van het openbaar vervoer. Reeds eerder heeft de gemeente
geconstateerd dat de bereikbaarheid met de auto van met name
Plettenburg / de Wiers in de spitsuren niet optimaal is. De VIHN
behartigt de belangen van de bedrijven in Nieuwegein en is dezelfde
mening toegedaan. De matige bereikbaarheid gaat ten koste van de
snelheid van het woonwerkverkeer en de aan- en afvoer van goederen. De
VIHN speelt een rol in het bevorderen van vervoermanagement bij
bedrijven. De werknemers worden vertegenwoordigd door de FNV. De FNV
vindt een goede bereikbaarheid belangrijk voor werknemers en is ook
van mening dat werknemers daar zelf een rol in spelen: zij moeten de
afweging maken tussen de verschillende vervoersmogelijkheden. VenM is
opgericht door de Werk-geversvereniging Midden Nederland (WMN), Kamers
van Koophandel en de vakbeweging en wordt gefinancierd door de
provincie Utrecht en het Bestuur Regio Utrecht (BRU). VenM brengt
vervoermanagement onder de aandacht en vooral in praktijk. VenM werkt
aan de bereikbaarheid van bedrijven en instellingen als intermediair
tussen overheid en bedrijfsleven.
Door enerzijds op een verstandiger manier met autorijden om te gaan en
anderzijds maatregelen te nemen in de infrastructuur, kan de
bereikbaarheid per auto verbeterd worden. Daarnaast zijn fiets en
openbaar vervoer een alternatief voor de auto. Alle te nemen
maatregelen worden in een bereikbaarheidsconvenant samengebracht. In
dat convenant de volgende stap in het traject worden ook de financiële
kaders aangegeven.