PERSBERICHT

Pompexploitanten succesvol met UnitedConsumers

Brandstof liters ongevoelig voor Internet sentiment

EINDHOVEN, 24 januari 2001 - UnitedConsumers, het bedrijf dat sinds 10 november 2000 automobilisten tot Fl 5,- brandstofkorting aanbiedt via internet, kan na twee maanden concluderen dat het concept succesvol is. Inmiddels zijn 60 pompstations van verschillende merken (oa. BP, Esso, Texaco, Total, Fina, Q8, Avia en Gulf) actief met UnitedConsumers, en 4.500 deelnemers zijn in het bezit van de UnitedConsumers Card. Het streven om eind 2001 een landelijk dekkend netwerk van 400 pompstations te hebben, wordt naar verwachting dan ook gehaald. Als de groei zich zo doorzet wordt 2001 een succesvol jaar.

Automobilisten en pomphouders enthousiast. Niet alleen de 4.500 deelnemende automobilisten, (met inmiddels ruim 250 actieve tankers per dag) maar ook pomphouders zijn erg enthousiast over UnitedConsumers. Dagelijks melden tientallen nieuwe deelnemers zich aan (het deelnemersbestand bedraagt inmiddels 22.589 deelnemers) en ook pomphouders nemen in veel gevallen zelf contact op met het bedrijf. Voor hen levert deelname aan UnitedConsumers extra brandstof- en winkelomzet middels nieuwe klanten en extra winkeldoorloop, zonder dat ze daarbij zelf investeringen hoeven te doen. Het aantal extra liters dat een groot aantal van de deelnemende pompstations vertankt groeit enorm. Na 2 maanden is, met 15.000 of meer extra liters per pompstation, per maand, het einde van de explosieve groei in nieuwe liters nog lang niet in zicht. Zowel pomphouders als deelnemers kunnen de getankte liters en het opgebouwde kortingstegoed persoonlijk en dagelijks via internet zelf volgen.

Marktsituatie blijft gunstig. Hoewel de olieprijzen in 2001 inmiddels iets gedaald zijn ten opzichte van 2000 blijft de prijs van brandstof hoog. Recent aangekondigde productiebeperkingen binnen de OPEC geven aan dat er momenteel sprake is van een minimum prijs niveau. Automobilisten zullen dan ook in 2001 prijsbewust blijven. De bestaande loyalty systemen van oliemaatschappijen hebben bovendien hun beste tijd gehad. Oliemaatschappijen en ook pomphouders willen er het liefst van af omdat het onderscheidend vermogen er niet meer is. Automobilisten voelen zich daarnaast steeds minder aangetrokken tot de bestaande spaarpunt systemen, temeer ook omdat de gespaarde punten steeds minder waard zijn. UnitedConsumers levert de automobilist 5 x meer op dan de bestaande spaarsystemen. Spaarpunten raken uit en contant geld is in. Grootgrutter Albert Heijn baseert haar recent aangekondigde nieuwe spaarsysteem; - AH Spaarrekening - dan ook gewoon op geld.

Positie UnitedConsumers is uniek. In de internetwereld wordt momenteel het kaf van het koren gescheiden. Een groot aantal internetbedrijven zit met (her)financieringsproblemen of concludeert dat hun businessmodel niet werkt. Internet is echter binnen UnitedConsumers meer een noodzakelijk kwaad geweest om efficient en effectief te opereren. Als de telefoon dezelfde voordelen had geboden had UnitedConsumers nooit gekozen voor de investeringen in, en ontwikkeling van, hard- en software.

Doordat UnitedConsumers, na onderhandelingen met de oliemaatschappijen, uiteindelijk bij de pompexploitanten terecht kwam, is een unieke situatie ontstaan. In de gesprekken van de afgelopen zomer met de oliemaatschappijen zelf, werd snel duidelijk dat het internet-loyalty-model van UnitedConsumers de toekomst heeft. Een aantal voorbeelden; Airmiles is inmiddels Shell tankers om een e-mail adres aan het vragen en Texaco experimenteert met leveranties (internetbestellingen) aan consumenten via haar tankstation netwerk. Esso buigt haar spaarpunten systeem om naar een variabelere variant, die meer punten geeft naarmate je meer tankt. Het zijn slechts enkele, van een groot aantal nieuwe, en deels nog toekomstige ontwikkelingen, die UnitedConsumers in haar operationele concept ingebakken heeft.

Met eigen autonome terminals, op pompstations met de bekende brandstofmerken, bouwt UnitedConsumers in een snel tempo aan een multi-merk en onafhankelijk netwerk met een volledig eigen ICT-infrastructuur ten dienste van de pomphouders en de deelnemende automobilist. Dat heeft wel extra investeringen en tijd gevraagd, maar die zijn het meer dan waard. Temeer omdat UnitedConsumers zo kan samenwerken met pompexploitanten, in plaats van zelf nieuwe pompstations te bouwen. Zo is de groei in netwerk (tanklocaties) enorm, het 7-voudige van concurrent TanGo. Een overzicht van alle deelnemende stations staat op internet: www.UnitedConsumers.com/waar tanken.html

Pompexploitanten innovatiever dan oliemaatschappijen. Inmiddels zien de oliemaatschappijen in dat UnitedConsumers op een verantwoorde wijze de nieuwe manier van tanken vertegenwoordigt. Het was natuurlijk moeilijk om de dure, zelfstandig ontwikkelde of ingekochte loyalty initiatieven, uit de jaren '90, versneld af te schrijven. Bovendien was er de (emotionele) aarzeling om dergelijke nieuwe activiteiten aan derden, zoals UnitedConsumers, uit te besteden. Opmerkelijk is het toch dat uiteindelijk de pompexploitanten zelf innovatiever en daadkrachtiger bleken dan de oliemaatschappijen. De pompexploitanten beseften als geen ander dat, bij een stabiel brandstofmarkt volume en oprukkende prijsvechters zoals TanGo, eigen prijsverlagingen aan de pomp, als reactie op TanGo, op termijn zinloos zijn. Het leidt immers tot prijs spiralen naar beneden, die uiteindelijk voor geen enkele pompexploitant of oliemaatschappij een boterham overlaten.

Nieuwe automobilisten aantrekken en behouden als trouwe klanten, op basis van een helder beloningssysteem, gekoppeld tank- en betaalgedrag, is waar het uiteindelijk om gaat. Met het internet als cement blijkt dat goed en snel te werken. Zonder prijsreacties van collega pomphouders uit de directe omgeving, en met aantrekkelijke kortingen voor de deelnemende automobilist.

De werking. Bij de UnitedConsumers pompstations kunnen automobilisten die zich via www.UnitedConsumers.com gratis hebben aangemeld met forse korting tanken. De korting wordt niet direct aan de pomp uitbetaald maar door middel van een UnitedConsumers Card opgespaard, zodat de deelnemer twee keer per jaar een aanzienlijk bedrag op zijn of haar bankrekening tegemoet kan zien. Afhankelijk van het aantal liters die een deelnemer per half jaar via UnitedConsumers tankt, bedraagt de korting of besparing 6, 9 of 12 cent per liter. Deze korting of besparing kan oplopen tot Fl 5,- per tankbeurt en geldt voor de bekende brandstof producten.

EINDE PERSBERICHT

Noot aan de redactie (