AANTEKENINGEN VAN DE OPENBARE VERGADERING VAN DE COMMISSIE ALGEMEEN
BESTUURLIJKE EN ORGANISATIE ZAKEN VAN ENKHUIZEN D.D. 24 JANUARI 2001
Aanwezig: voorzitter:
secretaris:
leden:
Voorts aanwezig:
Insprekers:
drs. S.P.M. de Vreeze
G. van Dijk
J. Hart (EB)
C.H. Boland (D66)
K. Koeman (PvdA)
J. Leek-de Boer (CDA)
J. Lok (VL/GL)
D. van Pijkeren (RPF/SGP)
J. Hekkert (VVD)
F. Chattellon, E. Manshanden, D. Mellema
Geen
AGENDA
NR.
ONDERWERP
Spreekrecht
Wordt geen gebruik van gemaakt.
1.
Opening door de voorzitter
Het blijkt dat de geluidsinstallatie niet werkt. De commissieleden
gaan akkoord om toch te vergaderen. Radio Enkhuizen werd in kennis
gesteld.
2
.
Verslag van de vergadering van 20 december 2000
De heer Van Pijkeren: punt 4f: genoemd wordt de `begroting'. Dit dient te zijn
`voorjaarsnota'.
Voor het overige vastgesteld.
3.
Ingekomen stukken en mededelingen
De heer Hart maakt de opmerking dat er op de agenda bij `overige mededelingen'
niet meer worden genoemd `brandweer, politie, begraafplaats' enz.
Voorzitter zegt dat dit is weggehaald, maar dat dit agendapunt wel de geëigende
plek is voor deze zaken. Tevens is met ingang van heden de rondvraag naar acht
eren gehaald.
4.
Overige mededelingen
Voorzitter
heeft de volgende mededelingen:
* aan het eind van de vergadering zal een overzicht van de stand van
zaken inzake Nogal Wiedus aan de commissieleden worden uitgedeeld.
E.e.a. heeft een vertrouwelijk karakter.
* Verder komt op de aboz-vergadering van maart a.s. te staan hoe
wordt omgegaan met vergunningen t.a.v. horeca, veilig uitgaan,
evenementen e.d. De coördinatie hiervan is in handen van de
productgroepmanager Publiekszaken, H. van Driel.
hij heeft zeer binnenkort een gesprek met horeca-Enkhuizen.
Onlangs verscheen in de krant een artikel waarin gerept werd over
de sluitingstijden, die zouden gaan gelden voor geheel
Westfriesland. De inhoud van dit artikel klopt niet met de
werkelijkheid.
* Eveneens in de aboz-vergadering van maart a.s.: hoe gaat de
gemeente Enkhuizen om met risicovolle situaties. Gesprekken met
diverse betrokkenen (politie/brandweer/gemeente) zijn nu gaande.
De heer Hart zegt dat er ook gevaarlijke situaties bij
andersoortige bedrijven kunnen ontstaan. Voorzitter zegt toe dat
ook deze bedrijven `meegenomen' zullen worden.
De heer Hekkert: Hoe zit het in dit kader met de in aboz d.d.
20/11/00 toegezegde startnotitie? Voorzitter zegt dat 1 april
a.s., van welke datum werd uitgegaan, een te optimistische
inschatting is gebleken. Het probleem zit `m in de
vergunningverlening, dossiervorming, personele capaciteit.
Bovendien werpt `Volendam' nieuw licht op de vergunningen e.d.
Daarbij komen de capaciteitsproblemen bij de politie, prioriteiten
bij het O.M. en het aandeel dat Horeca Enkhuizen heeft toegezegd
te leveren. De voorzitter verwacht dat het geheel pas ná de zomer
van start kan gaan.
De heer Lok vindt tijd niet belangrijk, waar het om gaat is dat
het in orde is met de veiligheid. Bovendien moet er controle zijn.
De heer Boland sluit zich daarbij aan; datum is niet relevant,
maar een veilige situatie moet wel zo spoedig mogelijk bereikt
worden. Bovendien moet de discussie en de communicatie omtrent het
onderwerp zuiver gehouden worden.
* Voorzitter deelt mede dat de politie zich vervelend aangesproken
voelde in de nieuwjaarstoespraak van hem. Dit geldt echter
absoluut niet voor de politiemensen die in onze gemeente dienst
doen/deden. Zij doen heel goed werk. Bedoeld en gezegd is
natuurlijk de capaciteit, die de politie in Enkhuizen heeft of
juist niet heeft.
* De heer Boland vraagt zich af wat de bedoeling is van de enquête
van buurtvereniging Oosterdijks Belang, die in de map werd
aangetroffen.
Voorzitter: op zich niets, maar we nemen het stuk mee in de
discussie rond de gemeentelijke herindeling. De heer Boland duidt
aan dat het toch een signaal is van de bewoners van het
buurtschap, die hiermee aangeven graag bij Enkhuizen te willen
blijven behoren. Voorzitter zegt de enquête toe te sturen aan
onderzoeksbureau Cap Gemini.
5.
Rondvraag
De heer Hart
: Is het juist dat er een vervanger voor de gemeentesecretaris is
benoemd?
Voorzitter
: Er is een nieuwe loco-secretaris benoemd (dhr. F. Chattellon) en de
heer Slagter is aangesteld als adjunct-secretaris, de rechterhand van
de gemeentesecretaris, die m.n. inzake projecten zal worden ingezet.
De heer Hart
vraagt zich af of e.e.a. conform de Gemeentewet is en verzoekt dit uit
te laten zoeken. Voorzitter zegt dit toe.
De heer Van Pijkeren
: stadsgenoot Peter de Boer heeft sinds enkele maanden een nieuw
gehandicaptenvoertuig. Verlichting en reflectie zijn niet optimaal.
Zijn hier (minimale) eisen voor en wat kan de gemeente in dezen
betekenen?
Voorzitter
zegt toe te zullen bevorderen Peter de Boer op het goede spoor te
zetten.
Vanaf hier (20.55 uur) volgt het besloten deel van de vergadering
inzake het punt Personeelszaken Havendienst.
Na uitvoerige behandeling volgen de reacties van de commissieleden
over het bestuurlijke handelen in dezen:
C.H. Boland
: Is overtuigd van het verhaal zoals door de heren Chattellon en
Mellema is gehouden. Is van mening dat er serieu(s)(zer) moet worden
omgegaan met de briefschrijvers, die in deze zaak over het personeel
hebben gereageerd; ook zou er in de richting van de briefschrijvers
meer openheid betracht moeten worden. Voorzitter reageert hierop dat
er, omdat het over (gemeentelijk) personeel gaat, uiterst zorgvuldig
en zeker niet in de openbaarheid, met deze zaak dient te worden
omgegaan. De brief van dhr. Overbeek en mevr. Reder zal beantwoord
worden, inhoudelijk netjes en in de geest van vanavond.
J. Lok
: Zegt dat een actie beginnen gemakkelijk is. De gemeente zal de
briefschrijvers de mogelijkheid moeten bieden hun actie `netjes' te
beëindigen.
J. Hart
vraagt hoe het nu met de havendienst staat.
E. Manshanden
, verantwoordelijk productgroepmanager deelt mede dat er inmiddels een
nieuwe havenmanager (P. Gelderloos) is aangesteld (per 1/12/00). De
geluiden zijn positief en er heerst een goede sfeer in de ploeg van
havendienstmedewerkers.
K. Koeman
heeft de indruk dat er, zeker de laatste 2 à 3 jaar veel
aandacht is besteedt aan de havendienst.
J. Leek
vindt het jammer dat er 2 goede medewerkers het veld moeten ruimen.
Van Pijkeren
is tevreden over de zeer verhelderende uitleg van vanavond en is blij
te horen dat de huidige ploeg positief vooruit kijkt.
J. Hekkert
is eveneens tevreden over de uitleg van vanavond en geeft de raad om
goed na te gaan of alle eisen, zoals die aan het havendienstpersoneel
worden gesteld, wel klopt. Alles wordt nu immers onder een
vergrootglas gelegd.
6.
Sluiting van de vergadering om 22.35 uur.
Volgende vergadering: 21 februari 2001.
G. van Dijk, secretaris