Persbericht

ERNSTIG ONGEVAL MET FIETSER IN HOMOET
SNEL INGRIJPEN VAN DE GEMEENTE IS GEWENST

HOMOET WIL RUST EN VEILIGHEID
De inwoners van Homoet in de gemeente Overbetuwe blijven unaniem van mening dat het autoverkeer van en naar de A50 uit hun dorp geweerd moet worden. Bovendien willen ze dat er met spoed een snelheidslimiet van 60 km wordt ingesteld. Dat schrijven ze aan het college en de raad van de gemeente Overbetuwe. Vandaag is de eerste fietser aangereden op deze levensgevaarlijke weg en afgevoerd naar het ziekenhuis. Met name de laatste weken is de verkeersdruk enorm toegenomen en de situatie tijdens de spitsuren onhoudbaar geworden. Homoet protesteerde vorig jaar fel tegen het besluit van de gemeente Heteren om de Polderstraat, een verbindingsweg van diverse dorpen naar snelweg A50, af te sluiten. Consequentie van deze maatregel was namelijk dat het verkeer zijn weg moest zoeken via Homoet en de kom van Heteren. Homoet kreeg te maken met een enorme toename van het autoverkeer. Bovendien werd, en wordt nog steeds, de maximum snelheid van 80 km per uur regelmatig fors overschreden. Voor de inwoners is er sindsdien een zeer onveilige en onleefbare situatie ontstaan. Volgens de voormalige gemeenten Heteren, Valburg en Elst was de afsluiting van de Polderstraat noodzakelijk om het bouwverkeer van het aangrenzende nieuwe industrieterrein niet te hinderen. Of de Polderstraat daarna weer permanent open gaat bleef onduidelijk. De inwoners van Homoet vinden evenwel dat een permanente openstelling van de Polderstraat zeer noodzakelijk is. "De mening en de klachten van de inwoners van Homoet moeten zwaar meegewogen worden in beleidsbeslissingen rondom de Polderstraat. Homoet wil rust.", aldus de inwoners. Voor menig inwoner is de maat inmiddels behoorlijk vol. De Polderstraat was altijd al een belangrijke ontsluitingsweg van de A50, en van de Betuwse dorpen onderling. Na verplaatsing van de opritten buiten de bebouwde kom van Heteren werd dit nog meer het geval. Bovendien is de verkeersdruk veel groter geworden. Wanneer dit verkeer door bebouwde gebieden moet rijden, leidt dit tot grote overlast voor de bewoners en soms levensgevaarlijke situaties. De automobilisten raken geïrriteerd door de kilometerslange omweg, met name tijdens de spits. De voormalige gemeenten Heteren, Valburg en Elst zegden wel het instellen van een 60-km-zone toe. De inwoners van Homoet vinden dat deze invoering nu ook met spoed en met voorrang voor de Homoetsestraat uitgevoerd moet worden. "Het lijkt hier meer op de snelweg A50 dan op een B-weg, die de Homoetsestraat is. We willen weer zonder gevaar kunnen wandelen en fietsten", aldus de bewoners. Homoet wil nu snel rust en veiligheid.
(