Gezamenlijk persbericht van Milieudefensie
en Stichting Natuur en Milieu
PKB Schiphol met 'noodwet' ingetrokken
Milieunormen uitgekleed
Amsterdam/Utrecht, 26 januari 2001 --- Het
ontwerp van de Wet luchtvaart, dat vandaag door
het kabinet is vastgesteld, stelt de
Planologische Kernbeslissing Schiphol buiten
werking. De wet is een noodwet waarmee de
normale juridische regels opzij worden gezet,
teneinde ruimte te geven aan de groei van
Schiphol. De handhaving is een gatenkaas en de
Raad van State wordt buitenspel gezet; zij kan
straks niet meer toetsen of de sterk versoepelde
milieunormen in de nieuwe wet overeenkomen met
de tot nog toe geldende politieke beloften,
zoals vastgelegd in de PKB. De
milieuorganisaties vinden dit wetsvoorstel
onaanvaardbaar. Zij roepen de Tweede Kamer op
hiermee niet akkoord te gaan.
Het Kabinet gaat met het wetsvoorstel in tegen
het advies van de Raad van State om wijzigingen
via de voor een PKB gebruikelijke procedure door
te voeren. Daar zou geen tijd voor zijn.
Zodoende wordt zorgvuldige besluitvorming
opgeofferd aan de groeiambities van de
luchthaven. De wet biedt niet de gelijkwaardige
vertaling van de milieu- en veiligheidsnormen
uit de PKB die de politiek had toegezegd. De
mogelijkheid van een corrigerende toets van de
Raad van State op basis van de PKB vervalt.
Hiermee worden de politieke beloften over
milieubescherming, die het Kabinet in 1995 deed
bij het besluit tot aanleg van de vijfde baan,
via een achterdeur uitgekleed.
Het normenstelsel van de ontwerpwet geeft een
slechte bescherming van de bevolking tegen
vliegtuiglawaai, omdat een adequaat
meetpuntennetwerk met bijbehorende geluidsnormen
ontbreekt. Ook wordt uitsluitend in het gebied
vlakbij de luchthaven (35 Ke zone) een grens
gesteld aan de herrie. De gebieden verder weg
van Schiphol worden hiermee vogelvrij.
Om het neerstortgevaar binnen de perken te
houden is een norm voor het groepsrisico
essentieel, maar deze wordt geschrapt uit het
normenstelsel. De regering bedrijft op deze
manier struisvogelpolitiek met de gevaren van
Schiphol.
De grenzen voor stank en het broeikasgas CO2 uit
de PKB worden geschrapt, en de plafonds voor
lokale emissies van luchtvervuilende stoffen
worden opgehoogd in vergelijking met de PKB.
Aparte emissieplafonds voor de luchthaven
ontbreken.
De handhaving van de milieunormen is bijzonder
slecht geregeld. De handhaving wordt neergelegd
bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat en
zal dus niet onafhankelijk zijn. Ook zal de
handhavingsdienst afhankelijk zijn van de
gegevens die Schiphol verstrekt.
De milieuorganisaties vinden dat de handhaving
van de normen door een onafhankelijke instantie
dient te gebeuren. Het geluidmeetnet
bijvoorbeeld mag niet uitsluitend in handen zijn
van Schiphol, zoals de wet voorstelt.
De Raad van State heeft twee keer, in 1998 en
2000, de milieuregels voor Schiphol afgekeurd
omdat ze niet voldeden aan de normen in de PKB.
Nu wordt de PKB met deze wet geheel ingetrokken
en wordt de Raad van State daarmee de
mogelijkheid ontnomen de milieuregels voor
Schiphol nog langer aan de PKB te toetsen. Ook
de beroepsmogelijkheden voor burgers worden
ernstig ingeperkt.