FNV

Logo

Afbeelding

Grote drukte bij servicelijn loonstrookjes
Het aantal leden dat de FNV belt met vragen over het nieuwe loonstrookje is vrijdag flink toegenomen. Sinds maandag belden dagelijks zon 180 FNV-leden de speciale servicelijn. Vrijdag stond de teller al rond het middaguur op die stand.

Met de invoering van een nieuw belastingstelsel zien de loon- en uitkeringsstrookjes er anders uit dan normaal.

De meeste werknemers ontvingen hun loonstrook enkele dagen later dan gebruikelijk. Grote en middelgrote bedrijven besteden vaak de salarisbetalingen uit. Daar zijn relatief weinig problemen. Wel geeft hier en daar de software problemen.

Bij het midden- en kleinbedrijf zijn er vaak problemen met de salarisbetaling. Hier en daar verloopt die chaotisch: sommige werknemers kregen dezelfde loonstrook als in december en werd volstaan met een voorschot.

De servicelijn krijgt daarnaast veel telefoontjes van uitkeringsgerechtigden. Sommige mensen kregen netto minder dan voorheen. In veel gevallen had dat maken met het feit dat de uitkering van de maand december in januari wordt uitbetaald. Deze uitkering wordt dan volgens de nieuwe regels belast.

In het nieuwe stelsel is de belastingvrije som vervangen door een heffingskorting. Kostwinnaars, Vutters, WAO`ers en WW`ers die vroeger de belastingvrije som van hun partner erbij kregen, ontvangen netto minder.

De niet-werkende of weinig verdienende partner krijgt nu rechtstreeks via de belastingsdienst een heffingskorting uitbetaald. In de regel blijft daardoor het gezinsinkomen minstens op peil.

Alleenstaande ouders met kinderen (de `oude` tariefgroep 4 en 5) bellen met vragen over hun lagere uitkering of salaris. Deze mensen moeten bij de Belastingdienst de alleenstaande ouderkorting aanvragen. Werkende alleenstaande ouders hebben daarbij nog recht op een extra korting.

De FNV voorziet problemen voor niet-werkende mensen beneden de 65 jaar. Zij komen in de problemen wanneer ze een partner met AOW hebben en de maximale heffingskorting door de belastingdienst krijgen uitbetaald.

Deze groep loopt het risico dat ze meer heffingskorting ontvangen dan hun partner aan belasting betaalt. Het verschil moet dan worden terugbetaald aan de belastingdienst.

De FNV krijgt verder telefoontjes van mensen die ongerust waren over het formulier voor Voorlopige Teruggaaf. Met dit formulier kunnen mensen de kortingen bij de Belastingdienst aanvragen. Sommige mensen hadden dit formulier niet ontvangen of niet voor 1 december teruggestuurd.

De FNV wijst mensen erop dat ze het formulier alsnog kunnen insturen. De kortingen worden dan met terugwerkende kracht uitbetaald.

De overhevelingstoeslag is vanaf dit jaar niet meer terug te vinden op het loonstrookje. Deze toeslag werd 10 jaar geleden ingevoerd omdat werknemers toen zelf bepaalde premies moesten betalen.

In het nieuwe stelsel wordt het wegvallen van de toeslag gecompenseerd met een loonsverhoging van 1,9 procent (VUT-uitkering 5,6 procent).

Een aantal bellers had minder compensatie gekregen. Dat heeft te maken met CAO-afspraken waarin een gedeelte van de compensatie wordt gebruikt voor secundaire arbeidsvoorwaarden zoals bijvoorbeeld extra vakantiedagen. Bovendien gelden er maximumbedragen voor de compensatie.

De FNV Servicelijn is voor leden op werkdagen van 9 tot 16 uur te bereiken via 0900 3300 300 (22 cpm).
N.B. Door de drukte kunnen er wachttijden ontstaan. Of kijk voor meer informatie op de site van de FNV Belastingservice.

26 januari 2001