Persberichten >>
Haagse primeur met proef dynamische busstrook
Als eerste Nederlandse gemeente maakt Den Haag gebruik van een
dynamische busstrook. Aanstaande vrijdag 26 januari wordt hiermee
namelijk een proef gestart nabij het Willem Witsenplein. In het wegdek
worden een aantal zogenaamde LED-lampjes geplaatst die tezamen het
woord BUS tonen. De rijstrook kan zo afhankelijk van de verkeersdrukte
dynamisch en automatisch voor het busverkeer worden bestemd. De bus
kan dan vlot de file passeren om zo sneller in Scheveningen te zijn.
Doel
Om snel Scheveningen te kunnen bereiken is het bij de Van Alkemadelaan
gewenst dat tijdens zeer drukke periodes zoals bij mooi strandweer en
evenementen er meer ruimte is voor het openbaar vervoer. Een
dynamische busstrook-markering moet hiervoor uitkomst bieden. Dit
vooral ook om op die dagen de overstap van auto op het openbaar
vervoer te bevorderen.
Proef
Dynamische markering maakt onderdeel uit van een hele reeks
maatregelen. Door middel van Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) wordt
de bereikbaarheid van Scheveningen voor recreatief verkeer verbeterd.
Er is eerst gekozen voor een proef om in de praktijk te testen of het
aangeboden systeem voldoet met betrekking tot zichtbaarheid,
technische betrouwbaarheid en de effecten op de doorstroming van het
(bus)verkeer.
De proef is vanaf maandag 29 januari operationeel en duurt tot eind
april 2001. Op basis van de ervaringen kan dan vanaf eind 2001
gefaseerd de Van Alkemadelaan (richting Scheveningen) definitief
worden ingericht.
Systeem
Er zijn twee rijstrookbrede betonplaten aangebracht met daarin
LED-lampjes. Deze lampjes hebben een lange levensduur en laag
energieverbruik. Als de LEDs worden aangezet, is voor de aankomende
weggebruikers het woord BUS zichtbaar. De rijstrook is dan uitsluitend
busstrook geworden, waardoor de bussen een vrije baan krijgen. Het is
een innovatieve verkeerstoepassing, die nog nergens in Nederland is
uitgevoerd.
last update: 24 januari 2001 ;pag.: 5647; auteur: 77 24 januari
2001 - pag. 5647 - 77