Gemeente Den Haag

Persberichten >>

Haagse primeur met proef dynamische busstrook

Als eerste Nederlandse gemeente maakt Den Haag gebruik van een dynamische busstrook. Aanstaande vrijdag 26 januari wordt hiermee namelijk een proef gestart nabij het Willem Witsenplein. In het wegdek worden een aantal zogenaamde LED-lampjes geplaatst die tezamen het woord BUS tonen. De rijstrook kan zo afhankelijk van de verkeersdrukte dynamisch en automatisch voor het busverkeer worden bestemd. De bus kan dan vlot de file passeren om zo sneller in Scheveningen te zijn.

Doel

Om snel Scheveningen te kunnen bereiken is het bij de Van Alkemadelaan gewenst dat tijdens zeer drukke periodes zoals bij mooi strandweer en evenementen er meer ruimte is voor het openbaar vervoer. Een dynamische busstrook-markering moet hiervoor uitkomst bieden. Dit vooral ook om op die dagen de overstap van auto op het openbaar vervoer te bevorderen.

Proef

Dynamische markering maakt onderdeel uit van een hele reeks maatregelen. Door middel van Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) wordt de bereikbaarheid van Scheveningen voor recreatief verkeer verbeterd.

Er is eerst gekozen voor een proef om in de praktijk te testen of het aangeboden systeem voldoet met betrekking tot zichtbaarheid, technische betrouwbaarheid en de effecten op de doorstroming van het (bus)verkeer.

De proef is vanaf maandag 29 januari operationeel en duurt tot eind april 2001. Op basis van de ervaringen kan dan vanaf eind 2001 gefaseerd de Van Alkemadelaan (richting Scheveningen) definitief worden ingericht.

Systeem

Er zijn twee rijstrookbrede betonplaten aangebracht met daarin LED-lampjes. Deze lampjes hebben een lange levensduur en laag energieverbruik. Als de LEDs worden aangezet, is voor de aankomende weggebruikers het woord BUS zichtbaar. De rijstrook is dan uitsluitend busstrook geworden, waardoor de bussen een vrije baan krijgen. Het is een innovatieve verkeerstoepassing, die nog nergens in Nederland is uitgevoerd.

last update: 24 januari 2001 ;pag.: 5647; auteur: 77 24 januari 2001 - pag. 5647 - 77