Vakvereniging Voor Machinisten en Conducteurs

Tilburg, 25 januari 2001

VVMC geschokt door geheim NS-rapport:
VVMC zegt vertrouwen in NS-directie op

De VVMC, de grootste vakbond voor rijdend personeel, is geschokt door het door Nova achterhaalde rapport waarin duidelijk wordt dat het anti-vertragingsplan niets anders is dan een voorbereiding op een grootscheepse reorganisatie. Door het rijdend personeel te binden aan vaste trajecten kunnen deze spoorlijnen straks heel eenvoudig, met mens en materieel, worden aanbesteed. Bestemming Klant is Bestemming Onbekend geworden voor het personeel. Het gaat nu niet meer om werkplezier maar om de werkgelegenheid bij de NS, aldus een geschokte VVMC-bestuurder Hubert Vankan.

De VVMC werd op donderdag 25 januari door het programma Nova geconfronteerd met de geheime bedrijfsnotitie. Deze plannen hebben desastreuze gevolgen voor het personeel. In het ergste geval zullen 1750 medewerkers moeten verdwijnen naar andere werkgevers. Dit betreft één op de drie collegas van het huidige rijdend personeel, aldus VVMC-bestuurder Hubert Vankan

Bedonderd
De VVMC voelt zich bedonderd door de NS-directie. VVMC-bestuurder Hubert Vankan: De NS heeft altijd benadrukt dat het rondje om de kerk was bedoeld om vertragingen tegen te gaan. Door deze geheime bedrijfsnotitie blijkt nu overduidelijk dat de directie al die tijd heeft gewerkt met een dubbele agenda en een ander doel nastreefde. In dit dossier kunnen wij niets anders doen dan het vertrouwen in de NS-directie op te zeggen. De heer Huizinga heeft heel wat uit te leggen aan zijn medewerkers.

Hubert Vankan geeft aan dat de verhoudingen nu volledig verstoord zijn: De VVMC probeert al een jaar in gesprek te komen met de directie om de situatie bij de NS bespreekbaar te maken. De NS heeft het befaamde poldermodel vermoord.

Juridisch onderzoeken
In de ontstane situatie is voor de VVMC de basisovereenkomst met de daarin benoemde uitgangspunten een farce geworden. Voorzitter Jan Arndts: We gaan dan ook juridisch onderzoeken of deze geheime bedrijfsnotitie de handtekening onder het basisakkoord niet onderuit haalt. Ook gaan we minister Netelenbos van Verkeer & Waterstaat opheldering vragen rondom de aanbesteding van de spoorlijnen en de gevolgen voor het rijdend personeel.