Tilburg, 25 januari 2001
VVMC geschokt door geheim NS-rapport:
VVMC zegt vertrouwen in NS-directie op
De VVMC, de grootste vakbond voor rijdend personeel, is geschokt door
het door Nova achterhaalde rapport waarin duidelijk wordt dat het
anti-vertragingsplan niets anders is dan een voorbereiding op een
grootscheepse reorganisatie. Door het rijdend personeel te binden aan
vaste trajecten kunnen deze spoorlijnen straks heel eenvoudig, met
mens en materieel, worden aanbesteed. Bestemming Klant is Bestemming
Onbekend geworden voor het personeel. Het gaat nu niet meer om
werkplezier maar om de werkgelegenheid bij de NS, aldus een geschokte
VVMC-bestuurder Hubert Vankan.
De VVMC werd op donderdag 25 januari door het programma Nova
geconfronteerd met de geheime bedrijfsnotitie. Deze plannen hebben
desastreuze gevolgen voor het personeel. In het ergste geval zullen
1750 medewerkers moeten verdwijnen naar andere werkgevers. Dit betreft
één op de drie collegas van het huidige rijdend personeel, aldus
VVMC-bestuurder Hubert Vankan
Bedonderd
De VVMC voelt zich bedonderd door de NS-directie. VVMC-bestuurder
Hubert Vankan: De NS heeft altijd benadrukt dat het rondje om de kerk
was bedoeld om vertragingen tegen te gaan. Door deze geheime
bedrijfsnotitie blijkt nu overduidelijk dat de directie al die tijd
heeft gewerkt met een dubbele agenda en een ander doel nastreefde. In
dit dossier kunnen wij niets anders doen dan het vertrouwen in de
NS-directie op te zeggen. De heer Huizinga heeft heel wat uit te
leggen aan zijn medewerkers.
Hubert Vankan geeft aan dat de verhoudingen nu volledig verstoord
zijn: De VVMC probeert al een jaar in gesprek te komen met de directie
om de situatie bij de NS bespreekbaar te maken. De NS heeft het
befaamde poldermodel vermoord.
Juridisch onderzoeken
In de ontstane situatie is voor de VVMC de basisovereenkomst met de
daarin benoemde uitgangspunten een farce geworden. Voorzitter Jan
Arndts: We gaan dan ook juridisch onderzoeken of deze geheime
bedrijfsnotitie de handtekening onder het basisakkoord niet onderuit
haalt. Ook gaan we minister Netelenbos van Verkeer & Waterstaat
opheldering vragen rondom de aanbesteding van de spoorlijnen en de
gevolgen voor het rijdend personeel.