Vooruitlopend op de publicatie van de jaarcijfers 2000 op 9 maart 2001
deelt Macintosh Retail Group het volgende mede.
De omzet steeg in 2000 met 9,3% tot EUR 803 mln (1999: EUR 735 mln). Het
bedrijfsresultaat bedroeg EUR 35,5 mln (1999: EUR 35,4 mln) en de
nettowinst kwam uit op EUR 19,1 mln ten opzichte van EUR 20,8 mln in 1999.
Vergelijkbare activiteiten behaalden een omzetgroei van 5,3%. Deze groei
werd gedrukt door achterblijvende kledingverkopen in België in met name
het vierde kwartaal.
Het bedrijfsresultaat van vergelijkbare activiteiten was nagenoeg gelijk
aan dat van 1999 en werd mede beïnvloed door sterkere kostenstijgingen dan
in voorgaande jaren. Vergelijkbare activiteiten in de sector Living
realiseerden een hoger bedrijfsresultaat. Bij Fashion daalde het
bedrijfsresultaat per saldo door een stijging bij Hoogenbosch en een lager
resultaat bij de kledingactiviteiten. In de sector Automotive & Telecom
wist BelCompany Nederland de in het eerste halfjaar opgelopen achterstand
geheel goed te maken en bij Halfords was dit ten dele het geval. De
aanloopverliezen van de nieuw gestarte activiteiten van BelCompany in
België en Duitsland waren conform verwachting.
De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening bedroeg in 2000 EUR 18,3 mln
ten opzichte van EUR 20,7 mln in 1999. De daling was het gevolg van
hogere financiële lasten door met name de consolidatie van de tweede 50%
in Hoogenbosch vanaf 1 oktober 1999 en een hogere gemiddelde belastingdruk
vanwege fiscaal niet verrekenbare buitenlandse verliezen.
De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening per aandeel (berekend volgens
de VBA-methode) bedroeg in 2000 EUR 2,34 (1999: EUR 2,73).
Omzet en resultaten van Crusoë en Halfords Duitsland zijn in verband met
de beëindiging van de activiteiten met ingang van 1 januari 2000
gedeconsolideerd en samen met de effecten van de liquidatie verantwoord
onder de post buitengewoon. Inclusief een boekwinst op de verkoop van
onroerend goed bedroeg het buitengewoon resultaat na belastingen in 2000
EUR 0,8 mln (1999: EUR 0,1 mln).
Het aantal leden van de in oktober 1999 gestarte gratis internet service
provider MyWeb groeide in 2000 met meer dan 150.000 tot 216.000. De
aanloopkosten van MyWeb, welke zijn geactiveerd, bedroegen in 2000 EUR 5,2
mln (vierde kwartaal 1999: EUR 2,2 mln).
Het voornemen bestaat om over 2000, evenals over 1999, een dividend uit te
keren van EUR 1,10 per aandeel.
Op dit moment is het nog te vroeg om een verwachting uit te spreken voor
2001.
Een uitgebreidere toelichting op de gang van zaken in 2000 zal, zoals
eerder aangekondigd, worden gegeven op 9 maart 2001 (persbericht voor
beurs en persconferentie en analistenbijeenkomst om 10.30 respectievelijk
12.30 uur te Amsterdam).
Raad van Bestuur
Macintosh Retail Group NV
Maastricht, 26 januari 2001
Macintosh Retail Group is een grootschalige non-food retailer in de marktsectoren Living, Fashion en Automotive & Telecom. In deze sectoren wordt een sterke positie ingenomen met gespecialiseerde winkelformules in 5 landen. Voorts is Macintosh Retail Group via MyWeb gratis internetprovider met een top-5 positie in Nederland. De Living sector bestaat uit zo'n 150 deco-winkels in Nederland, België en Frankrijk onder de namen Kwantum en GP Décors en 2 eigen meubelboulevards van Piet Klerkx alsmede 7 meubelwinkels van Stoutenbeek in Nederland.
De sector Fashion wordt gevormd door de ruim 120 kledingwinkels van Superconfex en Bentex in de Benelux en de ongeveer 260 schoenen- en sportwinkels van Manfield, Dolcis, Invito en Olympus/Pro Sport in Nederland, België en Duitsland.
In de sector Automotive & Telecom zijn Halfords, BikeWorld en BelCompany actief met meer dan 270 winkels in Nederland, België en Duitsland. De activiteiten omvatten in totaal ruim 800 winkels met een gezamenlijke verkoopoppervlakte van ongeveer 480.000 m².