Macintosh Retail Group

Vooruitlopend op de publicatie van de jaarcijfers 2000 op 9 maart 2001 deelt Macintosh Retail Group het volgende mede.

De omzet steeg in 2000 met 9,3% tot EUR 803 mln (1999: EUR 735 mln). Het bedrijfsresultaat bedroeg EUR 35,5 mln (1999: EUR 35,4 mln) en de nettowinst kwam uit op EUR 19,1 mln ten opzichte van EUR 20,8 mln in 1999.

Vergelijkbare activiteiten behaalden een omzetgroei van 5,3%. Deze groei werd gedrukt door achterblijvende kledingverkopen in België in met name het vierde kwartaal.
Het bedrijfsresultaat van vergelijkbare activiteiten was nagenoeg gelijk aan dat van 1999 en werd mede beïnvloed door sterkere kostenstijgingen dan in voorgaande jaren. Vergelijkbare activiteiten in de sector Living realiseerden een hoger bedrijfsresultaat. Bij Fashion daalde het bedrijfsresultaat per saldo door een stijging bij Hoogenbosch en een lager resultaat bij de kledingactiviteiten. In de sector Automotive & Telecom wist BelCompany Nederland de in het eerste halfjaar opgelopen achterstand geheel goed te maken en bij Halfords was dit ten dele het geval. De aanloopverliezen van de nieuw gestarte activiteiten van BelCompany in België en Duitsland waren conform verwachting.

De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening bedroeg in 2000 EUR 18,3 mln ten opzichte van EUR 20,7 mln in 1999. De daling was het gevolg van hogere financiële lasten door met name de consolidatie van de tweede 50% in Hoogenbosch vanaf 1 oktober 1999 en een hogere gemiddelde belastingdruk vanwege fiscaal niet verrekenbare buitenlandse verliezen. De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening per aandeel (berekend volgens de VBA-methode) bedroeg in 2000 EUR 2,34 (1999: EUR 2,73).

Omzet en resultaten van Crusoë en Halfords Duitsland zijn in verband met de beëindiging van de activiteiten met ingang van 1 januari 2000 gedeconsolideerd en samen met de effecten van de liquidatie verantwoord onder de post buitengewoon. Inclusief een boekwinst op de verkoop van onroerend goed bedroeg het buitengewoon resultaat na belastingen in 2000 EUR 0,8 mln (1999: EUR 0,1 mln).

Het aantal leden van de in oktober 1999 gestarte gratis internet service provider MyWeb groeide in 2000 met meer dan 150.000 tot 216.000. De aanloopkosten van MyWeb, welke zijn geactiveerd, bedroegen in 2000 EUR 5,2 mln (vierde kwartaal 1999: EUR 2,2 mln).

Het voornemen bestaat om over 2000, evenals over 1999, een dividend uit te keren van EUR 1,10 per aandeel.

Op dit moment is het nog te vroeg om een verwachting uit te spreken voor 2001.

Een uitgebreidere toelichting op de gang van zaken in 2000 zal, zoals eerder aangekondigd, worden gegeven op 9 maart 2001 (persbericht voor beurs en persconferentie en analistenbijeenkomst om 10.30 respectievelijk 12.30 uur te Amsterdam).

Raad van Bestuur
Macintosh Retail Group NV

Maastricht, 26 januari 2001



Macintosh Retail Group is een grootschalige non-food retailer in de marktsectoren Living, Fashion en Automotive & Telecom. In deze sectoren wordt een sterke positie ingenomen met gespecialiseerde winkelformules in 5 landen. Voorts is Macintosh Retail Group via MyWeb gratis internetprovider met een top-5 positie in Nederland. De Living sector bestaat uit zo'n 150 deco-winkels in Nederland, België en Frankrijk onder de namen Kwantum en GP Décors en 2 eigen meubelboulevards van Piet Klerkx alsmede 7 meubelwinkels van Stoutenbeek in Nederland.
De sector Fashion wordt gevormd door de ruim 120 kledingwinkels van Superconfex en Bentex in de Benelux en de ongeveer 260 schoenen- en sportwinkels van Manfield, Dolcis, Invito en Olympus/Pro Sport in Nederland, België en Duitsland.
In de sector Automotive & Telecom zijn Halfords, BikeWorld en BelCompany actief met meer dan 270 winkels in Nederland, België en Duitsland. De activiteiten omvatten in totaal ruim 800 winkels met een gezamenlijke verkoopoppervlakte van ongeveer 480.000 m².