NMBS

26 januari 2001

Raad van Bestuur van 26 januari 2001

De Raad van Bestuur van de NMBS vergaderde op vrijdag 26 januari 2001 onder voorzitterschap van Michel Damar.

De raad heeft haar bijdrage in het debat over het tienjareninvesteringsplan voor de periode 2001-2010 afgerond. Het nieuwe plan houdt rekening met de beslissingen die de regering in de voorbije maanden nam over de capaciteitsuitbreiding van de spoorweginfrastructuur en over de verwachte transportgroei tegen 2010 in vergelijking met de toestand in 2000. Het mikt ook op een voortzetting van de modernisering van de installaties voor het onthaal van de reizigers en deze van de productiemiddelen. Ook de aanschaf van treinmaterieel in functie van de vooruitzichten voor alle types van verkeer staan op het programma.

De voornaamste pijlers uit het plan betreffen:

* de aankoop van treinmaterieel;

* de modernisering van de grote reizigers- en goederenassen;
* de invoering van een GEN-net;

* de ontwikkeling van de infrastructuur rond de luchthaven Brussel-Nationaal;

* de toegang tot en de uitrusting van de havenzones;
* het hst-project.

De vertaling van al die behoeften om tegemoet te komen aan de groeidoelstellingen van de mobiliteit per spoor, heeft de NMBS ertoe aangezet om een onderbouwd tienjarenplan uit te werken dat uitkomt op 644 miljard frank (15,96 miljard EUR). Opgesplitst zien de posten er als volgt uit:
instandhouding van de capaciteit 113,5 miljard frank (2,81 miljard EUR)
onthaal van de reizigers 23,7 miljard frank (0,59 milajrd EUR) productiemiddelen 34,7 miljard frank (0,86 miljard EUR) hst-project 96,1 miljard frank (2,38 miljard EUR) treinmaterieel 137,4 miljard frank (3,41 miljard EUR) capaciteitsuitbreiding 105,6 miljard frank (2,62 miljard EUR) mobiliteit rond Brussel

132,9 miljard frank (3,29 miljard EUR)

In functie van de financiële inspanning waarover de Staat zal beslissen, heeft de NMBS in haar voorstellen drempels ingebouwd, die de projecten hernemen die ze zelf als prioritair beschouwt. In ieder geval wordt voorrang gegeven aan de optimale instandhouding van de bestaande infrastructuur en de aankoop van modern treinmaterieel met een beduidend hoger comfort en een grotere transportcapaciteit in vergelijking met het materieel dat vandaag nog op sommige lijnen rijdt. In functie van de besliste enveloppe zullen schrappingen van de capaciteitsuitbreidende projecten onvermijdelijk zijn.

De raad van bestuur heeft verder, in aanwezigheid van de consultant, een diepgaande discussie gehad over de conclusies van de door haar bestelde audit over de Corporate Governance. Uit deze diepgaande discussie en op basis van vergelijkingen met andere privé en openbare ondernemingen, constateren zowel de raad als de consultant, dat er het voorbije jaar verscheidene initiatieven zijn genomen door de beheersorganen waarbij de geest van Corporate Governance wordt toegepast. De raad wil van vandaag af werken aan de uitdieping van die implementatie, steunend op dit rapport. Volgende week reeds zal het Audicomité zich buigen over het onderwerp. Het luik in het rapport over de transparantie zal worden toegepast in het raam van de voorsteling van de jaarresultaten 2000.

De raad is overgegaan tot een eerste evaluatie van de tariefmaatregelen die in juli en september 2000 van kracht zijn gegaan, zoals bepaald in het tweede bijvoegsel van het beheercontract. Het succes van die formules, in het bijzonder het voordeeltarief voor de 65-plussers, is ontegensprekelijk. Daarom is de NMBS absoluut voorstander voor het behoud ervan. Omdat het vervoer van de cliënteel in comfortabele en geruststellende omstandigheden moet kunnen verlopen, zal de NMBS moeten overwegen om wijzigingen aan te brengen. Die zouden erop gericht zijn om in de toekomst de toevloedpieken te vermijden die de eerste weken van het voordeeltarief optraden en die het geheel van de klanten penaliseren.

Verder heeft de raad kennis genomen van een eerste globale evaluatie van het plan IC/IR'98. Uit die analyse blijkt dat het totaal aantal treinkilometers voor het binnenlandse verkeer in 1999 in vergelijking met 1997 met 5,3% is toegenomen. Het IC/IR'98-plan heeft op gebied van treinpersoneel aanleiding gegeven tot een verhoging van het aantal benodigde treinbegeleiders met 5,6% en slechts 0,6% voor de treinbestuurders. Daarnaast is het aantal treinbegeleiders ook gestegen omwille van de vermindering van de arbeidsduur naar 36 uur en de maatregelen voor de bestrijding van de agressie.

Een ander duidelijk resultaat uit de analyse is dat kort na de invoering van het IC/IR'98-plan de algemene tevredenheidsgraad daalde tot 6,1 in december 1998. Die tevredenheidsgraad was in juni 2000 echter al gestegen tot 7 en in augustus 2000 zelfs tot 7,1, wat overeenstemt met het niveau vóór de invoering van het plan.

De NMBS is tevens verheugd dat uit de evaluatie blijkt dat de respons van de klanten uiteindelijk zeer positief is. Het totaal aantal reizigerskilometers steeg tussen 1997 en eind 2000 van 5834 naar 6290 miljoen, wat een stijging betekent van 7,8%.

De NMBS heeft in augustus 1997 negentig krachtige diesellocomotieven (reeks 77) besteld. In het licht van de ontwikkeling van het IJzeren Rijn-project heeft de raad beslist dat er een gedeelte van die locomotieven in staat moest zijn om ook op het Nederlandse en Duitse net te rijden. Daarom werd een uitgave van 239 miljoen frank (5,92 miljoen EUR) goedgekeurd om twintig van de negentig locomotieven reeks 77 uit te rusten met de veiligheidssystemen die worden gebruik op deze twee buurnetten.

Een tweede bestelling van tachtig locomotieven van hetzelfde type is in voorbereiding. Die locomotieven kunnen zonder meerkost met dezelfde veiligheidssystemen worden uitgerust.

De raad heeft zich eveneens akkoord verklaard met de huur van 200 spoorwagens, bestemd voor het vervoer van rollen staal (coils), wat in hoge mate wordt gerechtvaardigd door de groei van dit soort transport.

Er werd eveneens ingestemd met de verkoop van een stuk grond gelegen op de terreinen nabij het vroegere goederenstation Antwerpen-Zuid door de Regie der Gebouwen. Het vervolledigt de eerder aangekochte loten nabij de Bolivarplaats, met als doel er een nieuw gerechtshof te bouwen.

© 2001 NMBS