NMBS

26/01/01

Antwerpse invulling van spoorjobs gaat in de goede richting

Vorig jaar hebben weer heel wat mannen en vrouwen gekozen voor een boeiende job bij de Belgische spoorwegen. Er zijn maar liefst 1878 nieuwe werknemers bijgekomen in 2000, en dat ondanks de algemeen ervaren krapte op de arbeidsmarkt.

Vanzelfsprekend wordt voor deze aanwervingen vooral gemikt op de personeelscategorieën waar de vraag naar nieuwe collega's het grootst is. In het Antwerpse gaat het om technische mensen en om treinbestuurders in het bijzonder. Zo kwamen vorig jaar 104 treinbestuurders en 32 bestuurders rangeringen de Antwerpse spoorrangen vervoegen.

De nationale tendens dat 20% van de aanwervingen vrouwen zijn, is ook in Antwerpen zichtbaar. De eerste vrouwelijke treinbestuurders en bestuurders rangeringen doen hun intrede in het spoormannenbastion. Het gaat vaak om erg gemotiveerde mensen die met een diploma algemeen secundair onderwijs met succes de opleiding van treinbestuurder voltooien.

In Antwerpen-Centraal staan 134 treinbestuurders in voor het reizigersverkeer. In Antwerpen-Noord gaat het om 179 treinbestuurders en 257 bestuurders-rangeringen.

Volgende maand krijgen eindejaarstudenten van drie grote Antwerpse technische scholen een voorstelling van wat de boeiende job van treinbestuurder inhoudt. De spoorhaven heeft dit jaar 100 nieuwe treinbestuurders en evenveel bestuurders-rangeringen nodig.

Het tekort aan treinbegeleiders is op dit ogenblik in Antwerpen-Centraal, net zoals in de andere grote stations voor een groot deel weggewerkt dankzij de 208 extra treinbegeleiders waarvan er 81 naar Antwerpen-Centraal kwamen. Maar ook de komende jaren zullen er ieder jaar zeker zoveel nieuwe treinbegeleiders moeten worden gevonden om de natuurlijke afvloeiingen op te vangen. De standplaats Antwerpen-Centraal telt 153 treinbegeleiders.

© 2000 NMBS