26/01/01
Antwerpse invulling van spoorjobs gaat in de goede richting
Vorig jaar hebben weer heel wat mannen en vrouwen gekozen voor een
boeiende job bij de Belgische spoorwegen. Er zijn maar liefst 1878
nieuwe werknemers bijgekomen in 2000, en dat ondanks de algemeen
ervaren krapte op de arbeidsmarkt.
Vanzelfsprekend wordt voor deze aanwervingen vooral gemikt op de
personeelscategorieën waar de vraag naar nieuwe collega's het grootst
is. In het Antwerpse gaat het om technische mensen en om
treinbestuurders in het bijzonder. Zo kwamen vorig jaar 104
treinbestuurders en 32 bestuurders rangeringen de Antwerpse
spoorrangen vervoegen.
De nationale tendens dat 20% van de aanwervingen vrouwen zijn, is ook
in Antwerpen zichtbaar. De eerste vrouwelijke treinbestuurders en
bestuurders rangeringen doen hun intrede in het spoormannenbastion.
Het gaat vaak om erg gemotiveerde mensen die met een diploma algemeen
secundair onderwijs met succes de opleiding van treinbestuurder
voltooien.
In Antwerpen-Centraal staan 134 treinbestuurders in voor het
reizigersverkeer. In Antwerpen-Noord gaat het om 179 treinbestuurders
en 257 bestuurders-rangeringen.
Volgende maand krijgen eindejaarstudenten van drie grote Antwerpse
technische scholen een voorstelling van wat de boeiende job van
treinbestuurder inhoudt. De spoorhaven heeft dit jaar 100 nieuwe
treinbestuurders en evenveel bestuurders-rangeringen nodig.
Het tekort aan treinbegeleiders is op dit ogenblik in
Antwerpen-Centraal, net zoals in de andere grote stations voor een
groot deel weggewerkt dankzij de 208 extra treinbegeleiders waarvan er
81 naar Antwerpen-Centraal kwamen. Maar ook de komende jaren zullen er
ieder jaar zeker zoveel nieuwe treinbegeleiders moeten worden gevonden
om de natuurlijke afvloeiingen op te vangen. De standplaats
Antwerpen-Centraal telt 153 treinbegeleiders.
© 2000 NMBS