Ministerie van Defensie



Brieven aan de Kamer


Infrastructuur District Koninklijke Marechaussee Schiphol

26-01-2001

Hierbij informeer ik u over mijn voornemen een nieuwe accommodatie voor het District Koninklijke Marechaussee Schiphol te realiseren. De Koninklijke Marechaussee is bij wet belast met de politietaken op het grondgebied van de luchthaven Schiphol, waaronder de handhaving van de vreemdelingenwet, de basispolitiezorg en de beveiliging van de burgerluchtvaart. De bedrijfsvoering van het district heeft een 24-uurs karakter. Een groot deel van het district op Schiphol is thans tegen hoge kosten en verspreid over de luchthaven gehuisvest in gehuurde accommodaties. Daarom is onderzocht hoe de kosten van de huisvesting (exploitatie en investeringen) kunnen worden teruggebracht onder gelijktijdige verbetering van de huidige geografische spreiding.

Huidige situatie
In de taakuitvoering van de Koninklijke Marechaussee op de luchthaven wordt onderscheid gemaakt tussen eenheden van het district die wèl en die niet direct operationeel gebonden zijn aan het terminalgebouw van de luchthaven. Voor de eenheden die direct gebonden zijn aan de terminal, waaronder de brigades die grenscontroles uitvoeren en de brigade beveiliging burgerluchtvaart is geen nieuwe infrastructuur nodig. Voor hen blijft accommodatie in de terminal beschikbaar.

De eenheden die niet direct operationeel gebonden zijn aan de terminal, waaronder de algemene politiedienst, de Justitiële dienst en de districtsstaf, zijn thans ondergebracht in gebouw Triport II op Schiphol Centraal. Deze lokatie wordt tegen commerciële tarieven gehuurd van Schiphol Real Estate. Het huidige huurcontract voor Triport II loopt in 2004 af. De opleidingen van de Koninklijke Marechaussee op Schiphol zijn op huurbasis gehuisvest op het Antonie Fokker bedrijvenpark op Schiphol-Oost. De verkeersgroep is ondergebracht in gehuurde ruimte elders op Schiphol-Oost. Op een locatie in Badhoevedorp die eigendom is van Defensie zijn onder andere sport-, schiet-, bevoorradings- en legeringsfaciliteiten aanwezig. Vanwege de ongeschiktheid van de schietbioscoop alhier wordt voor de meeste schietoefeningen uitgeweken naar een schietbaan van de politie in Alphen aan de Rijn. Voor de legering van personeel wordt, naast de eigen accommodatie op Badhoevedorp, ook gebruik gemaakt van een hotel in de directe omgeving van Schiphol. Ook de parkeergelegenheid op Schiphol wordt bij de luchthaven ingehuurd.

Zowel op Triport als in Badhoevedorp bestaat thans ruimtegebrek. Het complex Badhoevedorp biedt onvoldoende uitbreidings- mogelijkheden om tegemoet te komen aan onder meer de legerings- en schiet/sportbehoefte. Het hoofdgebouw van dit complex moet bovendien op grond van het bereiken van het einde van de economische levensduur binnen enkele jaren worden vervangen. Voorts heeft de Arbeidsinspectie vastgesteld dat diverse ruimtes niet voldoen aan de eisen in de arbowet- en regelgeving. Om deze redenen wordt in 2001 voor de korte termijn met een noodvoorziening tijdelijk legeringscapaciteit op het complex Badhoevedorp gecreëerd. De hotelhuur wordt dan beëindigd. Ook wordt ad interim extra accommodatie ingehuurd op Schiphol Centraal.

De huur van de gebouwen en de parkeerkosten leggen een (te) groot beslag op de huidige begroting. Afhankelijkheid van de commerciële huursector biedt voorts onvoldoende zekerheden voor uitbreiding van accomodatie op het daartoe gewenste moment in de vereiste capaciteit en op de gewenste locatie. Ook ontbreken dan voldoende waarborgen voor de beheersing van de kosten.
Mogelijke oplossingen voor het ruimtegebrek en de dislocatie van de Koninklijke Marechaussee op Schiphol.
Op grond van met name operationele eisen is het noodzakelijk dat een te verwerven locatie op of zeer nabij het luchthaventerrein ligt. Ook moet rekening worden gehouden met de groei van de luchthaven Schiphol, doelmatigheidsaspecten, alternatief gebruik van de locatie Badhoevedorp en legeringsnormen. Daarom zijn als mogelijke oplossingen voor het ruimtegebrek en de dislocatie in beschouwing genomen:


- voortzetting van de huidige situatie tegen verlaagde,niet-commerciële huurtarieven en structurele aanpassingen aan het complex Badhoevedorp;

- alternatieve huurlocatie(s) op of nabij de luchthaven;
- volledige nieuwbouw op een te verwerven locatie op de luchthaven. Voortzetting van de huidige situatie tegen lagere huurprijzen blijkt niet mogelijk. Uit onderzoek is gebleken dat huur van alternatieve locaties evenmin uitkomst biedt. Daarom is gekozen voor nieuwbouw.

Inhoud en uitvoering van het project
Nieuwbouw op een nog te verwerven locatie op het terrein van de luchthaven, waarin alle functionaliteiten van het district van de Koninlijke Marechaussee op Schiphol worden ondergebracht, blijkt op grond van de laagste levensduurkosten de meest doelmatige oplossing te zijn. De mogelijke locaties zijn beoordeeld op hun bereikbaarheid, de toegang tot Schiphol Centrum, aspecten van ruimtelijke ordening (geluidshinder en bestemmingsplan), omvang en eigendomssituatie. Een locatie op 'Schiphol Noordwest' heeft op grond van die criteria de voorkeur. Het beoogde terrein is thans in het bezit van Schiphol Real Estate en ligt aan de westzijde van de A4. Het terrein zal door een nog te bouwen viaduct worden ontsloten. Het niet aanleggen van het viaduct door en op kosten van de luchthaven Schiphol zal een ontbindende voorwaarde vormen in de overeenkomst met Schiphol Real Estate. Het beoogde perceel biedt voldoende ruimte voor alle functionaliteiten en goede mogelijkheden voor eventuele uitbreidingen op de langere termijn. Dit wordt gerealiseerd door het verwerven van een daarvoor toereikend grondoppervlak. In het ontwerp zal rekening worden gehouden met vergroting van de accommodaties. Ook kan hierdoor legering worden gebouwd met inachtneming van de normen voor geluidshinder.

Voor de uitvoering van dit project wordt op grond van de huidige inzichten een totaal bedrag geraamd van f 167 miljoen gulden. In dit bedrag zijn begrepen de kosten voor de verwerving van de grond, voor de bouw, voor de engineering en voor de initiële inrichting. Verwerving van de grond op korte termijn is van belang voor de voortgang van het project: het verhoogt de zekerheid van een tijdig begin van de bouwactiviteiten. Daarmee kan worden voorkomen dat gehuurde accommodatie langer moet worden aangehouden. Aan uitstel van verwerving tot de privatisering van Schiphol kleven bezwaren: het leidt tot uitstel van de bouwactiviteiten met ongeveer een jaar, hogere exploitatielasten en toenemend ruimtegebrek. Overigens zullen de kosten voor de verwerving als gevolg van de privatisering niet aanzienlijk wijzigen. Bezien zal worden of doelmatigheidswinst kan worden bereikt door samenwerking binnen het project met andere (overheids)diensten op Schiphol. In overleg met het ministerie van Financiën worden de financiële aspecten, waaronder de voorwaarden voor een lening voor het bovengenoemde bedrag, nader uitgewerkt. In de begroting 2001 en volgende jaren is hiervoor - forfaitair - een bedrag voor rente-compensatie opgenomen. Het bestaande huurcontract voor Triport loopt in 2004 af. Het voorgestelde project dient dan gereed te zijn. Het complex Badhoevedorp zal dan ook in 2004 kunnen worden afgestoten.

Voortzetting van het project
Ik ben voornemens, desgewenst na overleg met u, dit project voort te zetten en de uitvoering aan de Bevelhebber der Marechaussee te mandateren.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

H.A.L. van Hoof