Brieven aan de Kamer
Infrastructuur District Koninklijke Marechaussee Schiphol
26-01-2001
Hierbij informeer ik u over mijn voornemen een nieuwe accommodatie
voor het District Koninklijke Marechaussee Schiphol te realiseren. De
Koninklijke Marechaussee is bij wet belast met de politietaken op het
grondgebied van de luchthaven Schiphol, waaronder de handhaving van de
vreemdelingenwet, de basispolitiezorg en de beveiliging van de
burgerluchtvaart. De bedrijfsvoering van het district heeft een
24-uurs karakter. Een groot deel van het district op Schiphol is thans
tegen hoge kosten en verspreid over de luchthaven gehuisvest in
gehuurde accommodaties. Daarom is onderzocht hoe de kosten van de
huisvesting (exploitatie en investeringen) kunnen worden teruggebracht
onder gelijktijdige verbetering van de huidige geografische spreiding.
Huidige situatie
In de taakuitvoering van de Koninklijke Marechaussee op de luchthaven
wordt onderscheid gemaakt tussen eenheden van het district die wèl en
die niet direct operationeel gebonden zijn aan het terminalgebouw van
de luchthaven. Voor de eenheden die direct gebonden zijn aan de
terminal, waaronder de brigades die grenscontroles uitvoeren en de
brigade beveiliging burgerluchtvaart is geen nieuwe infrastructuur
nodig. Voor hen blijft accommodatie in de terminal beschikbaar.
De eenheden die niet direct operationeel gebonden zijn aan de
terminal, waaronder de algemene politiedienst, de Justitiële dienst en
de districtsstaf, zijn thans ondergebracht in gebouw Triport II op
Schiphol Centraal. Deze lokatie wordt tegen commerciële tarieven
gehuurd van Schiphol Real Estate. Het huidige huurcontract voor
Triport II loopt in 2004 af. De opleidingen van de Koninklijke
Marechaussee op Schiphol zijn op huurbasis gehuisvest op het Antonie
Fokker bedrijvenpark op Schiphol-Oost. De verkeersgroep is
ondergebracht in gehuurde ruimte elders op Schiphol-Oost. Op een
locatie in Badhoevedorp die eigendom is van Defensie zijn onder andere
sport-, schiet-, bevoorradings- en legeringsfaciliteiten aanwezig.
Vanwege de ongeschiktheid van de schietbioscoop alhier wordt voor de
meeste schietoefeningen uitgeweken naar een schietbaan van de politie
in Alphen aan de Rijn. Voor de legering van personeel wordt, naast de
eigen accommodatie op Badhoevedorp, ook gebruik gemaakt van een hotel
in de directe omgeving van Schiphol. Ook de parkeergelegenheid op
Schiphol wordt bij de luchthaven ingehuurd.
Zowel op Triport als in Badhoevedorp bestaat thans ruimtegebrek. Het
complex Badhoevedorp biedt onvoldoende uitbreidings- mogelijkheden om
tegemoet te komen aan onder meer de legerings- en
schiet/sportbehoefte. Het hoofdgebouw van dit complex moet bovendien
op grond van het bereiken van het einde van de economische levensduur
binnen enkele jaren worden vervangen. Voorts heeft de Arbeidsinspectie
vastgesteld dat diverse ruimtes niet voldoen aan de eisen in de
arbowet- en regelgeving. Om deze redenen wordt in 2001 voor de korte
termijn met een noodvoorziening tijdelijk legeringscapaciteit op het
complex Badhoevedorp gecreëerd. De hotelhuur wordt dan beëindigd. Ook
wordt ad interim extra accommodatie ingehuurd op Schiphol Centraal.
De huur van de gebouwen en de parkeerkosten leggen een (te) groot
beslag op de huidige begroting. Afhankelijkheid van de commerciële
huursector biedt voorts onvoldoende zekerheden voor uitbreiding van
accomodatie op het daartoe gewenste moment in de vereiste capaciteit
en op de gewenste locatie. Ook ontbreken dan voldoende waarborgen voor
de beheersing van de kosten.
Mogelijke oplossingen voor het ruimtegebrek en de dislocatie van de
Koninklijke Marechaussee op Schiphol.
Op grond van met name operationele eisen is het noodzakelijk dat een
te verwerven locatie op of zeer nabij het luchthaventerrein ligt. Ook
moet rekening worden gehouden met de groei van de luchthaven Schiphol,
doelmatigheidsaspecten, alternatief gebruik van de locatie
Badhoevedorp en legeringsnormen. Daarom zijn als mogelijke oplossingen
voor het ruimtegebrek en de dislocatie in beschouwing genomen:
- voortzetting van de huidige situatie tegen
verlaagde,niet-commerciële huurtarieven en structurele aanpassingen
aan het complex Badhoevedorp;
- alternatieve huurlocatie(s) op of nabij de luchthaven;
- volledige nieuwbouw op een te verwerven locatie op de luchthaven.
Voortzetting van de huidige situatie tegen lagere huurprijzen blijkt
niet mogelijk. Uit onderzoek is gebleken dat huur van alternatieve
locaties evenmin uitkomst biedt. Daarom is gekozen voor nieuwbouw.
Inhoud en uitvoering van het project
Nieuwbouw op een nog te verwerven locatie op het terrein van de
luchthaven, waarin alle functionaliteiten van het district van de
Koninlijke Marechaussee op Schiphol worden ondergebracht, blijkt op
grond van de laagste levensduurkosten de meest doelmatige oplossing te
zijn. De mogelijke locaties zijn beoordeeld op hun bereikbaarheid, de
toegang tot Schiphol Centrum, aspecten van ruimtelijke ordening
(geluidshinder en bestemmingsplan), omvang en eigendomssituatie. Een
locatie op 'Schiphol Noordwest' heeft op grond van die criteria de
voorkeur. Het beoogde terrein is thans in het bezit van Schiphol Real
Estate en ligt aan de westzijde van de A4. Het terrein zal door een
nog te bouwen viaduct worden ontsloten. Het niet aanleggen van het
viaduct door en op kosten van de luchthaven Schiphol zal een
ontbindende voorwaarde vormen in de overeenkomst met Schiphol Real
Estate. Het beoogde perceel biedt voldoende ruimte voor alle
functionaliteiten en goede mogelijkheden voor eventuele uitbreidingen
op de langere termijn. Dit wordt gerealiseerd door het verwerven van
een daarvoor toereikend grondoppervlak. In het ontwerp zal rekening
worden gehouden met vergroting van de accommodaties. Ook kan hierdoor
legering worden gebouwd met inachtneming van de normen voor
geluidshinder.
Voor de uitvoering van dit project wordt op grond van de huidige
inzichten een totaal bedrag geraamd van f 167 miljoen gulden. In dit
bedrag zijn begrepen de kosten voor de verwerving van de grond, voor
de bouw, voor de engineering en voor de initiële inrichting.
Verwerving van de grond op korte termijn is van belang voor de
voortgang van het project: het verhoogt de zekerheid van een tijdig
begin van de bouwactiviteiten. Daarmee kan worden voorkomen dat
gehuurde accommodatie langer moet worden aangehouden. Aan uitstel van
verwerving tot de privatisering van Schiphol kleven bezwaren: het
leidt tot uitstel van de bouwactiviteiten met ongeveer een jaar,
hogere exploitatielasten en toenemend ruimtegebrek. Overigens zullen
de kosten voor de verwerving als gevolg van de privatisering niet
aanzienlijk wijzigen. Bezien zal worden of doelmatigheidswinst kan
worden bereikt door samenwerking binnen het project met andere
(overheids)diensten op Schiphol. In overleg met het ministerie van
Financiën worden de financiële aspecten, waaronder de voorwaarden voor
een lening voor het bovengenoemde bedrag, nader uitgewerkt. In de
begroting 2001 en volgende jaren is hiervoor - forfaitair - een bedrag
voor rente-compensatie opgenomen. Het bestaande huurcontract voor
Triport loopt in 2004 af. Het voorgestelde project dient dan gereed te
zijn. Het complex Badhoevedorp zal dan ook in 2004 kunnen worden
afgestoten.
Voortzetting van het project
Ik ben voornemens, desgewenst na overleg met u, dit project voort te
zetten en de uitvoering aan de Bevelhebber der Marechaussee te
mandateren.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
H.A.L. van Hoof