Stichting Natuur en Milieu

PERSBERICHT

Amsterdam/Utrecht, 26 januari 2001

Gezamenlijk persbericht van Milieudefensie en Stichting Natuur en Milieu

PKB Schiphol met 'noodwet' ingetrokken Milieunormen uitgekleed

Het ontwerp van de Wet luchtvaart, dat vandaag door het kabinet is vastgesteld, stelt de Planologische Kernbeslissing Schiphol buiten werking. De wet is een noodwet waarmee de normale juridische regels opzij worden gezet, teneinde ruimte te geven aan de groei van Schiphol. De handhaving is een gatenkaas en de Raad van State wordt buitenspel gezet; zij kan straks niet meer toetsen of de sterk versoepelde milieunormen in de nieuwe wet overeenkomen met de tot nog toe geldende politieke beloften, zoals vastgelegd in de PKB. De milieuorganisaties vinden dit wetsvoorstel onaanvaardbaar. Zij roepen de Tweede Kamer op hiermee niet akkoord te gaan.

Het Kabinet gaat met het wetsvoorstel in tegen het advies van de Raad van State om wijzigingen via de voor een PKB gebruikelijke procedure door te voeren. Daar zou geen tijd voor zijn. Zodoende wordt zorgvuldige besluitvorming opgeofferd aan de groeiambities van de luchthaven. De wet biedt niet de gelijkwaardige vertaling van de milieu- en veiligheidsnormen uit de PKB die de politiek had toegezegd. De mogelijkheid van een corrigerende toets van de Raad van State op basis van de PKB vervalt. Hiermee worden de politieke beloften over milieubescherming, die het Kabinet in 1995 deed bij het besluit tot aanleg van de vijfde baan, via een achterdeur uitgekleed.

Het normenstelsel van de ontwerpwet geeft een slechte bescherming van de bevolking tegen vliegtuiglawaai, omdat een adequaat meetpuntennetwerk met bijbehorende geluidsnormen ontbreekt. Ook wordt uitsluitend in het gebied vlakbij de luchthaven (35 Ke zone) een grens gesteld aan de herrie. De gebieden verder weg van Schiphol worden hiermee vogelvrij. Om het neerstortgevaar binnen de perken te houden is een norm voor het groepsrisico essentieel, maar deze wordt geschrapt uit het normenstelsel. De regering bedrijft op deze manier struisvogelpolitiek met de gevaren van Schiphol. De grenzen voor stank en het broeikasgas CO2 uit de PKB worden geschrapt, en de plafonds voor lokale emissies van luchtvervuilende stoffen worden opgehoogd in vergelijking met de PKB. Aparte emissieplafonds voor de luchthaven ontbreken.

De handhaving van de milieunormen is bijzonder slecht geregeld. De handhaving wordt neergelegd bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat en zal dus niet onafhankelijk zijn. Ook zal de handhavingsdienst afhankelijk zijn van de gegevens die Schiphol verstrekt. De milieuorganisaties vinden dat de handhaving van de normen door een onafhankelijke instantie dient te gebeuren. Het geluidmeetnet bijvoorbeeld mag niet uitsluitend in handen zijn van Schiphol, zoals de wet voorstelt. De Raad van State heeft twee keer, in 1998 en 2000, de milieuregels voor Schiphol afgekeurd omdat ze niet voldeden aan de normen in de PKB. Nu wordt de PKB met deze wet geheel ingetrokken en wordt de Raad van State daarmee de mogelijkheid ontnomen de milieuregels voor Schiphol nog langer aan de PKB te toetsen. Ook de beroepsmogelijkheden voor burgers worden ernstig ingeperkt.