10e jaargang - nr.2 - 26 januari 2001
Reisdocumenten in 2001
Dit jaar zal een aantal eisen voor paspoorten en identiteitskaarten
veranderen. Hiervoor zijn drie belangrijke data vastgesteld:
1 januari 2001: wijziging voorschriften pasfoto's
Vanaf 1 januari 2001 geldt als hoofdregel, dat op de pasfoto het
gezicht van de aanvrager recht van voren, tegen een lichte, egale
achtergrond dient te zijn gefotografeerd. Om iedereen (burgers,
pasfotografen en reisdocumentverstrekkende autoriteiten) de
gelegenheid te geven zich op de gewijzigde situatie in te stellen,
voorziet de regeling in een overgangsperiode. Dit houdt in dat tot 1
september 2001 nog foto's worden geaccepteerd die schuin van voren
zijn genomen en ook voldoen aan de eisen die genoemd zijn in de
verschillende paspoortuitvoeringsregelingen.
1 april 2001: verlaging van de rijksleges van paspoorten
Minister van Boxtel heeft gezegd dat per 1 april 2001 de rijksleges
van de paspoorten worden verlaagd. Het is nu nog niet bekend om welk
bedrag het zal gaan. In ieder geval worden de paspoorten per 1 april
2001 goedkoper. De prijs van een Europese identiteitskaart wijzigt per
1 april a.s. niet.
1 oktober 2001: nieuwe reisdocumenten
De nieuwe modellen reisdocumenten worden per 1 oktober 2001 ingevoerd.
Niet alleen komen er nieuwe modellen, ook de procedures voor het
aanvragen en afhalen zullen veranderen. Omdat de nieuwe documenten
niet meer door de gemeenten worden vervaardigd, maar op een centraal
punt in Nederland, zal het klaar-terwijl-u-wacht-systeem komen te
vervallen. Daarnaast zal nog een aantal andere wijzigingen worden
doorgevoerd. Zodra die wijzigingen definitief zijn, zal hieraan
regelmatig aandacht worden geschonken.
Wat de nieuwe reisdocumenten gaan kosten is op dit moment ook nog niet
bekend. Overigens blijven de huidige modellen reisdocumenten hun
geldigheid behouden tot de datum waarop het document verloopt.
Eisen pasfoto ook voor rijbewijzen en vreemdelingendocumenten
Na overleg tussen diverse ministeries is besloten dat voor de foto op
het rijbewijs en de vreemdelingendocumenten dezelfde eisen gelden als
voor de reisdocumenten. Dit betekent dus dat vanaf 1 januari 2001 ook
voor die documenten als hoofdregel geldt dat de foto recht van voren
moet zijn genomen. Voor rijbewijzen en vreemdelingendocumenten geldt
dezelfde overgangstermijn van 1 januari tot 1 september 2001, waarin
ook nog foto's van het oude model (schuin van voren genomen) mogen
worden geaccepteerd.
Dhr. Verhulst Afscheid van een molenaar
De heer M. Verhulst, 82 jaar, is vanaf de restauratie van de molen in Nisse, een kleine 20 jaar geleden, molenaar geweest. Hij heeft zichzelf toen aangemeld als kandidaat-molenaar en is nauw betrokken geweest bij de restauratie van de molen. Hij is afkomstig uit een oud molenaarsgeslacht uit Ellewoutsdijk.
Enkele jaren geleden is hij op zoek gegaan naar een opvolger voor 'zijn' molen "De Poel". Een naam die hij overigens zelf aan de molen heeft gegeven. Ook de nieuwe molenaar, de heer C. Mol, is afkomstig uit een molenaarsgeslacht. Dit keer uit Driewegen.
De heer Verhulst gaat nu verhuizen naar Haamstede. Op vrijdag 6
januari heeft wethouder Van Opdorp hem een zilveren grondzeilertje
cadeau gedaan, als dank voor zijn jarenlange inzet op de molen van
Nisse.
Dhr. Weststrate Koninklijke Onderscheiding de heer Weststrate
Op vrijdag 5 januari 2001 heeft loco-burgemeester Vollaard een
Koninklijke Onderscheiding uitgereikt aan de heer C. Weststrate uit
Nieuwdorp. De onderscheiding werd uitgereikt op de dag van zijn
40-jarig jubileum als ambtsdrager van de Gereformeerde Gemeente. De
uitreiking vond plaats "Landlust" te Nieuwdorp. De heer Weststrate
ontving de Koninklijke Onderscheiding Lid in de Orde van
Oranje-Nassau.
Dhr. Fraanje Bronzen legpenning de heer Fraanje
Op zondag 7 januari 2001 heeft burgemeester Mandos een bronzen
legpenning uitgereikt aan de heer K. Fraanje uit Lewedorp. De
uitreiking vond plaats in de kerkdienst. De heer Fraanje heeft de
bronzen legpenning gekregen, omdat hij 25 jaar koster is van de
Hervormd/Gereformeerde Federatie van Lewedorp.
Stuurgroep Duurzame Ontwikkeling Borsele zoekt uitbreiding
In 1995 is de stuurgroep Duurzame Ontwikkeling Borsele opgericht. Het
is een externe gemeentelijke werkgroep die vanuit de gemeente
ambtelijk ondersteund wordt.
We zijn als stuurgroep actief met bescheiden, maar wel effectieve
activiteiten, die gericht zijn op duurzame ontwikkeling in Borsele. De
zo vaak gehoorde kreet "we hebben het zo druk" geldt ook voor de leden
van de stuurgroep en dat maakt dat we alleen vergaderen als het echt
nuttig is. Verder voeren we afgesproken activiteiten individueel of in
klein comité uit. We zijn geen gezelschap van fanatieke milieumensen,
maar vinden "plezierig met elkaar aan een karwei werken" net zo
belangrijk als het milieu.
Onder "duurzaamheid" verstaan we alles wat gericht is op een op
langere termijn gezond milieu. Milieu is daarbij meer dan alleen
bodem, water en lucht. Het is ook de wijze waarop we als mensen met
elkaar hieraan werken. We denken dat het milieu ook gediend is, als
mensen met elkaar in Borsele op plezierige en constructieve wijze
willen samenleven. Strijd tegen mensen om het milieu hoort daar niet
bij.
Spreekt deze opvatting je aan en heb je zin om met ons mee te doen,
kom dan een keer kennismaken. Je bent welkom.
Voorbeelden van activiteiten van de stuurgroep zijn:
*
opzetten Eco-teams
*
uitvoeren regentonnen actie
*
actie stimulering 'ja/nee stickers' op brievenbussen
*
geven cursus 'duurzame ontwikkeling, wat is dat?'
*
organisatie informatie-avonden over biologische fruitteelt en duurzaam
bouwen
*
Informatie kun je krijgen bij de heer J. Roumen, telefoonnummer (0113)
563482 of mevrouw T. van der Ven, telefoonnummer (0113) 238437.
Meer info over duurzame ontwikkeling: Nationale Commissie voor
internationale samenwerking en duurzame ontwikkeling NCDO , Raad voor
ruimtelijk, milieu- en natuuronderzoek (RMNO)
Gemeente Borsele laat de jeugd meepraten!
Sinds 1997 organiseert de gemeente Borsele om de twee jaar een jeugddebat.
Het gemeentebestuur hecht veel waarde aan de betrokkenheid van de jeugd en jongeren bij het reilen en zeilen van onze gemeente. De raad wil weten wat er speelt onder de jeugd en wat de wensen en behoeften zijn.
Door voorrondes te houden op de basisscholen en in dorpshuizen worden deelnemers uitgekozen en onderwerpen geselecteerd, die op het grote debat in de raadzaal van het gemeentehuis aan de orde komen. Tijdens dit debat komen de jongeren in contact met het gemeentebestuur. Daar kunnen de jongeren hun mening geven over wat zij belangrijk vinden.
Eénmaal per jaar is er ook een landelijk Nationaal Jeugddebat in Den
Haag. De kandidaten zijn geselecteerd door voorrondes die in iedere
provincie zijn gehouden. Op donderdag 16 november 2000 was er in het
Provinciehuis in Middelburg een voorbereidend jeugddebat voor Zeeland.
Hieraan hebben 3 jongeren uit de gemeente Borsele meegedaan. Vanuit
alle voorrondes mogen jongeren naar het Nationaal Jeugddebat op 23
april 2001.
Ook onze jongeren zijn daarbij! Willemijn Peene uit Borssele en Ferry
Wijnstra uit Lewedorp krijgen eerst een trainingsweekend van de
organisatie van het Nationaal Jeugddebat. Daarna zullen zij als goed
voorbereide discussie-leden debatteren in de Tweede Kamer.
Borsele gegroeid in 2000
Gemeente Borsele home Gemeente Borsele home Het inwonertal is het afgelopen jaar toegenomen. Volgens de voorlopige bevolkingscijfers zijn er vorig jaar 297 kinderen geboren en 150 personen overleden. 875 personen kwamen in de gemeente wonen, terwijl 871 personen de gemeente verlieten om zich elders te vestigen. Op grond van deze aantallen is de gemeente met 151 inwoners gegroeid (in 1999 was dat 51 inwoners).
De groei wordt al sinds jaren veroorzaakt door een positief geboorteoverschot (= aantal geboorten - aantal overlijdens) en voor het eerst sinds enkele jaren is er ook weer een - klein - vestigingsoverschot (van 4). Heinkenszand is in 2000 het meeste gegroeid, terwijl o.a. Lewedorp, Nieuwdorp en Nisse in inwonertal achteruit gingen. Zodra de definitieve cijfers bekend zijn, zal een overzicht worden gepubliceerd van het aantal inwoners per kern.
Een nieuwe start van 50+ LEEST VOOR
Half januari zijn 7 nieuwe vijftigplussers op pad gegaan met een stapel leuke voorleesboeken naar de peuterspeelzalen in Borsele. Tot begin maart gaan ze elke week een half uurtje voorlezen.
Zij werden door de leidsters en peuters met open armen ontvangen, want
voorlezen is en blijft een gezellige bezigheid. Dat blijkt wel uit de
enthousiaste reacties die we van de voorlezers en de peuterspeelzalen
van vorig jaar mochten ontvangen: op een paar mensen na, die door
omstandigheden afhaakten, is de "oude" groep na de zomervakantie
spontaan aan de slag gegaan. Hierdoor wordt er momenteel op 10 van de
12 Borselse peuterspeelzalen door 14 oudere jongeren voorgelezen. Een
record voor Zeeland.
We hopen dat ook ouders thuis vaak en veel met leuke en mooie boeken
bezig zijn. Het is goed voor de ontwikkeling van uw peuter! In de
bibliotheek of bibliobus is er volop keus en kinderen zijn nooit te
jong om een eigen gratis bibliotheekpas te krijgen. Het jongste lid is
net 1 jaar geworden, dus wachten tot uw zoon of dochter kan lezen is
echt niet nodig: de bibliotheek en de bibliobus zijn er ook voor
peuters en kleuters!
Rode stalen staken op het Stengeplein
aanbouw aan de Stenge wordt steeds zichtbaarder, zeker toen er net na kerst witte sneeuw op de stalen dragers lag. De bouwers doen hun best om alles vlot te laten verlopen. De stofwolken in de bibliotheek zijn inmiddels neergedaald, de ingang is nog altijd primitief (sorry, mensen van de Stenge, we bedoelen het niet kwaad, want ook kamperen heeft zijn charme!). Met elkaar, klanten en medewerkers, proberen we het beste ervan te maken. Steeds houden we onszelf voor ogen dat we in augustus zo'n mooie bibliotheek krijgen! Ondanks onze en uw positieve instelling levert de ingang via de dijk voor mensen, die slecht ter been zijn, problemen op. Dan is het goed te weten dat er een boek-aan-huis-dienst is, die in geval van nood de boeken bij u thuisbezorgt. Bel gerust op (562810), zeker nu de toegankelijkheid te wensen overlaat. We zullen u graag uit de nood helpen.
In verband met de bouwwerkzaamheden zijn sinds juli de openingstijden aangepast. Let u erop dat er geen oud stempelbriefje op uw prikbord hangt! De tijden zijn als volgt: maandag, woensdag en vrijdag van 14.00 - 20.30 uur. Dinsdag en donderdag is de bibliotheek dicht.
Bouwen en verbouwen in de gemeente Borsele
Als u als bedrijf of inwoner van plan bent iets nieuws te bouwen of iets bestaands te verbouwen, heeft u daarvoor in principe een schriftelijke bouwvergunning nodig van burgemeester en wethouders. De grootte en de aard van het bouwwerk en/of bouwwerkactiviteiten bepalen of u een vergunning moet aanvragen of dat u kunt volstaan met een melding (schriftelijk) aan de gemeente. In een aantal gevallen kunt u zelfs vrij aan de slag. Om uiteindelijk te kunnen bouwen is er een aantal regelingen waarmee u te maken kunt krijgen, zoals het Bouwbesluit, een bestemmingsplan, de bouwverordening, welstandseisen, een kapvergunning of een in- en uitritvergunning.
Ter verduidelijking is een folder samengesteld onder de titel "Spelregels voor bouwen en wonen in de gemeente Borsele". Hierin staan de volgende onderwerpen kort weergegeven:
*
vrij aan de slag
*
meldingplichtige bouwwerken
*
vergunningplichtige bouwwerken
*
schetsplan
*
bouwbesluit
*
bestemmingsplan
*
welstand
*
monumenten
*
leges
*
overige vergunningen e.d. in relatie tot het bouwen
Bij de receptie van het gemeentehuis kunt u gratis deze folder ophalen
of telefonisch bestellen, telefoonnummer (0113) 238383. Voor meer
inhoudelijke informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Bouwen
en Wonen.
Cursus streekeigen erven in Zeeland
Streekeigen erven Op 12 februari start in de Zak van Zuid Beveland de cursus Streekeigen erven in Zeeland. De cursus wordt georganiseerd door de Stichting Landschapsbeheer Zeeland en is bedoeld voor alle boeren en buitenlui die eigenaar zijn van een erf. De cursusdeelnemers kunnen kennis opdoen over hoe een karakteristiek Zeeuws erf er altijd heeft uitgezien en wat de geschiedenis erachter is. Duidelijk wordt welke natuurwaarden allerlei elementen op het erf hebben en hoe een erf op een natuurvriendelijke en streekeigen wijze kan worden ingericht. Ook aanleg en onderhoud van de beplanting komen aan de orde.
De cursus bestaat uit drie informatie-avonden (12, 15 en 19 februari) en één excursiedag (17 februari). Deelname aan de cursus kost f 125 p.p, inclusief cursusmap. De cursus wordt gegeven in Informatiecentrum De Schaapskooi bij Heinkenszand.
Voor meer informatie kunt u terecht bij Stichting Landschapsbeheer Zeeland, postbus 286, 4460 AR Goes, telefoonnummer (0113) 230936
Lozing van huishoudelijk oppervlaktewater in het buitengebied
In oktober 2000 is de gemeenteraad geïnformeerd over de lozers in het
buitengebied. In deze openbare bijeenkomst werd door de gemeente, het
waterschap en de landbouworganisatie ZLTO voorlichting gegeven over de
lozing van huishoudelijk afvalwater op het oppervlaktewater in het
buitengebied.
In het kort ... de opvattingen
*
de gemeente: naast aanleg van riolering het gebruik van
minizuiveringen stimuleren
*
het waterschap: zoveel mogelijk rioleren en op de overige locaties een
septictank met een inhoud van 6 m3
*
landbouworganisatie: geen dure voorzieningen, de natuur zuivert zelf
Aansluitnormen en aantallen
Volgens de Wet Milieubeheer heeft de gemeente de zorgplicht voor de
aanleg van riolering. Van de zorgplicht kan de gemeente vrijstelling
krijgen, indien de kosten niet in verhouding staan tot het
milieurendement. Voor Zeeland is dit het geval als de kosten voor
aanleg van het riool hoger zijn dan f 20.700 voor normale gebieden en
f 35.000 voor natuurgebieden.
In de gemeente Borsele zullen naar verwachting circa 100 panden op de
riolering worden aangesloten. De overige circa 650 lozers zijn zelf
verantwoordelijk voor de aanleg en beheer van een voorziening, die
minimaal gelijkwaardig is aan een septictank met een inhoud van 6 m3,
de 'verbeterde' septictank. De voorziening moet voor 1 januari 2005
aangebracht zijn.
Eigen bijdrage voor de aanleg van riolering
De eigen bijdrage voor een rioolaansluiting is f 5.090. Deze bijdrage
is opgebouwd uit een bedrag van f 2.000 voor de aanleg van de
persleiding en de pompinstallatie, f 2.000 voor de aanpassing van de
riolering op het eigen terrein en f 1.090 voor de rioolaansluiting van
de huisriolering op de gemeentelijke riolering. Voor de werking van de
drukriolering is het belangrijk dat het regenwater van het vuile water
gescheiden wordt.
Subsidie voor een zuivering
Op de plaatsen waar geen riolering aangelegd wordt, is de minimale
voorziening een septictank met een inhoud van 6 m3 - de verbeterde
septictank. Omdat in deze septictank zowel het water van het toilet
als dat van de wasmachine moet komen, gaat de septictank dienst doen
als bezinkput. Het onderhoud aan een bezinkput is hoger, omdat er
minder stoffen afgebroken worden en het zuiveringsrendement slecht.
Om burgers te stimuleren om voorzieningen aan te brengen met een hoger
zuiveringsrendement geeft de gemeente een subsidie van f 1.500.
Voorwaarde is dat het zuiveringsrendement minimaal 70 % moet zijn. Er
zijn zuiveringen, met een rendement van 70%, vanaf een bedrag van ± f
5.000.
Deze subsidie wordt alleen gegeven voor bestaande bebouwing van vóór 1
januari 1998.
Het onderhoud aan een zuivering is naar verwachting, afhankelijk van
het zuiveringstype, lager dan van een 6 m3 septictank.
Naast de subsidie van de gemeente kunnen bedrijven een bijdrage krijgen van het Rijk voor de aanleg van een zuivering. Er zijn twee regelingen: de VAMIL regeling (vervroegde afschrijving milieu investeringen) en de MIA. (de milieu investeringsaftrek).
Verontreinigingsheffing en hergebruik van water
Het waterschap belast lozers op het oppervlaktewater met een
verontreinigingsheffing. Het waterschap heeft nog geen beleid
ontwikkeld om de verontreinigingsheffing te verminderen na lozing van
gezuiverd afvalwater.
Ons advies: Probeer het water uit de zuivering te lozen op een vijver
en hergebruik het gezuiverde water voor de toiletspoeling e.d.. Als
het afvalwater niet meer op het oppervlaktewater geloosd wordt, kunt u
ontheffing van de verontreinigingsheffing bij het waterschap
aanvragen.
Bedrijven kunnen via de MIA-regeling onder andere ook een premie
krijgen voor een regenwaterinstallatie. Voor nadere informatie kunt u
bij uw boekhouder of accountant terecht.
Vragen?
Voor meer informatie kunt u terecht bij de heer J.G. Joosten van de
afdeling Woonomgeving, telefoonnummer (0113) 238415. Voor vragen over
de MIA- en de VAMIL regeling kunt u contact opnemen met uw boekhouder,
accountant of met de belastingdienst, 0800 0443 (aanvraag brochures)
of (038) 4553480 (technische vragen).
Ook kunt u informatie vinden op de website van het Ministerie van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu VROM en bij de
belastingdienst.
Wanneer en waar wordt er riolering aangelegd?
In de onderstaande lijst staan de panden aangegeven die in aanmerking
komen voor een rioolaansluiting. De planning is nog niet definitief.
Baarland
Kerkepolderweg 1, 3, 5 in 2003
Oude Dierikpolderweg 1 in 2003
Bakendorpseweg 6, 8,11,13,15,17,19,21 in 2003
Stuyvezandseweg 4, 6 in 2005
Industrieweg 1, 2 in 2005
Borssele
Catelijneweg 23, 32, 34 in 2006
Hollepoldersedijk 12, 14, 16, 18 in 2005
Kaaiweg 11, 13, 20, 22 in 2005
Monsterweg 60 in 2005
Molendpad 13 in 2001
Ellewoutsdijk
Grindweg 1, 2 in 2005
's-Gravenpolder
Driewegje 1, 3, 5 in 2004
Palmboomseweg 1, 3 in 2004
Haagdijk 11, 13, tennis in 2004
Vleugeldijk 2, 4, 6, 8 in 2004
Lenshoekdijk 15, 17 in 2006
's-Heerenhoek
Molendijk 86, 88 in 2006
Heinkenszand
Eigen Erf 1 in 2002
Kruisseweg 1, 3 in 2002
Noordlandseweg 6, 8, 10, 12 in 2002
Spoorwegje 7, 9, 11 in 2002
Hoedekenskerke
's-Gravenpoldersestraat 23, 25, 27, 34, 36, 38 in 2007
Vrielingweg 1, 2 in 2007
Vrouwenweg 1, 3, 5, 7 in 2007
Kwadendamme
Sportweg 8 in 2001
Quistkotsedijk 2, 4, 6, 8, 10, 12 in 2001
Siguitsedijk 17, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 31,32, 33 in 2001
Langeweegje 20, 22, 55 in 2006
Franjesweg 1, 3, 5 in 2001
Oudelande
Stationsweg 8, 17, 19 in 2005
Dierikweg 2, 4, 5, 6 in 2006
Everingseweg 7, 9, 11, 14 in 2004
Ovezandseweg 2c, 3, 3c, 4, 6, 6b in 2005
Ophalen grofvuil
Op donderdag 8 februari wordt het grofvuil in de gemeente opgehaald. Heeft u iets om mee te geven, dan kunt u dat uiterlijk tot en met maandag 5 februari melden bij de afdeling Buitendienst, telefoonnummer (0113) 238453.
Wie te laat belt kan om organisatorische redenen niet meer worden opgenomen in de route.
Zet het grofvuil voor 07.30 uur aan de straat, maar niet de avond van tevoren.
Let op: tuinafval wordt opgehaald in de maanden mei en november!
Uit de raad van 11 januari 2001
Op donderdag 11 januari 2001 heeft de vergadering van de gemeenteraad van Borsele plaatsgevonden. Wat is er nu in die vergadering besloten? We hebben een aantal besluiten voor u op een rijtje gezet.
Raad-trouwzaal
In de vergadering van 2 december 1999 heeft de raad besloten de
monumentale boerderij die tegenover het gemeentehuis staat, in te
richten als raad-trouwzaal. Hiervoor is een krediet beschikbaar
gesteld. Bij de verdere uitwerking van het ontwerp en detaillering
daarvan, is tegen een aantal problemen opgelopen die tot een
kostenstijging leiden. De raad heeft besloten het bruto bouwkrediet te
verhogen met f 1.100.000 om bepaalde zaken in het totale plan alsnog
mee te nemen. De fracties van het CDA en D66 hebben tegen het voorstel
gestemd.
Archiefbewaarplaats
In de archiefbewaarplaats van het gemeentehuis zijn schimmels
aangetroffen. Schimmelmonsters zijn onderzocht voor schimmelcultures.
Geadviseerd is de temperatuur en relatieve vochtigheid constant te
houden. Daarvoor is een klimaatinstallatie nodig. Er is f 96.000
beschikbaar gesteld voor het aanbrengen van een dergelijke installatie
in de archiefbewaarplaats.
Grond Hoedekenskerke
Er is grond aangekocht aan de Waardweg te Hoedekenskerke voor de
recreatieve invulling van de eindpuntvoorziening van de toeristische
museumspoorlijn Goes-Borsele. De fractie van het CDA is tegen het
voorstel.
Zeeuwse Programmaraad
De heer H. van der Heide is benoemd als lid van de Zeeuwse
Programmaraad.
Reinigingstaken Borsele-Goes
De raad heeft de jaarrekening 1999 van de gemeenschappelijke regeling
Borsele-Goes vastgesteld en heeft goedkeuring verleend aan de
begroting 2001 van deze regeling.
De Burcht
In de raadsvergadering van 7 december 2000 heeft de raad ingestemd met
de verbouw van verenigingsgebouw De Burcht te Kwadendamme. Er is
echter een forse stijging van de investeringskosten met betrekking tot
de geplande verbouw. Een aantal zaken was ten tijde van de primitieve
kostenberekening niet bekend en niet voorzien. De raad heeft nu
ingestemd met een verhoging van f 380.000 voor de verbouw van De
Burcht.
Vissteigers
De hengelsportverenigingen De Bevelanden en De Leeglopers maken
gebruik van vissteigers in recreatieterrein Stelleplas te
Heinkenszand. De gemeente heeft de verenigingen al eens eerder
materialen geschonken voor deze steigers. Ze zijn nu aan vervanging
toe. Uit het oogpunt van eerder verleende diensten en om te voorkomen
dat er door niet vervanging een onveilige situatie ontstaat, is er f
25.000 beschikbaar gesteld voor vervanging van de vissteigers. De
fractie van de VVD heeft tegen het voorstel gestemd.
Agenda raadsvergadering 8 februari 2001
Op donderdag 8 februari 2001 is de openbare vergadering van de gemeenteraad van Borsele om 20.00 uur in het gemeentehuis te Heinkenszand. De agenda is - onder voorbehoud - als volgt:
A. Opening
B. 1. Spreekrecht publieke tribune
2. Orde van de vergadering
C. Besluitvorming
1. Notulen van de raadsvergadering van 11 januari 2001.
2. Ingekomen stukken.
3. Voorstel tot het vaststellen van een begrotingswijziging.
4. Voorstel tot het vaststellen van de notitie "Toekomstvisie brede
school - hoe nu verder" en het beschikbaar stellen van een krediet
voor de brede school.
5. Voorstel tot het afwijzen van een schadeclaim ex artikel 49 WRO met
betrekking tot het bestemmingsplan "Landelijk Gebied".
6. Voorstel tot medewerking aan een verzoek tot herziening van een
bestemmingsplan voor woningbouw aan de Nieuweweg te Baarland.
7. Voorstel tot het vaststellen van een bestemmingsplan en een
beeldkwaliteitsplan 's-Heerenhoek, gedeelte "De Blikken II" en
aanwijzing van een welstandsvrij gebied.
8. Voorstel tot het instellen van een schadebeoordelingscommissie met
betrekking tot het verzoek om schadevergoeding ex artikel 49 WRO
namens de heer J.M. Nijsten, Korte Noordweg 1a te Borssele.
9. Voorstel tot het vaststellen van de visie groenproject 't Sloe.
D. Rondvraag
E. Sluiting
Architectenspreekuur
Architectenspreekuur De komende periode van 14 dagen is er geen architectenspreekuur.
Het spreekuur vindt plaats van 18.30 tot 20.00 uur in het gemeentehuis te Heinkenszand.
Op het architectenspreekuur geven een architect en een medewerker van de afdeling Bouwen en Wonen informatie en advies over allerlei bouwzaken. Het spreekuur is bedoeld voor mensen die advies willen over de voorbereiding van een bouwplan en dan met name de vormgeving. Tevens is het mogelijk bouwplannen te bespreken die aanpassing behoeven op advies van de welstandscommissie.
Voor het spreekuur dient u vooraf een afspraak te maken met de afdeling Bouwen en Wonen, tel. (0113) 238383.
Spreekuur wethouders
Iedere donderdag houden de wethouders beurtelings spreekuur van 18.30 tot 20.00 uur. Voor de komende tijd ziet het schema er als volgt uit:
1 februari: wethouder Vollaard
8 februari: wethouder Van Opdorp
Wij vragen u van tevoren een afspraak te maken. Dit kan telefonisch
bij Nelleke Jeremiasse-Platschorre van de afdeling
Bestuursondersteuning, telefoonnummer (0113) 238374.
Raadsledenspreekuur
Op donderdag 1 februari 2001 wordt het raadsledenspreekuur gehouden. Daar heeft u de mogelijkheid vragen, opmerkingen en kritiek voor te leggen. Per partij is er een raadslid aanwezig. Een ambtenaar noteert de gemaakte afspraken.
Op 1 februari kunt u de volgende raadsleden verwachten:
*
mevrouw M. Eveleens (PvdA)
*
de heer A. Lijmbach (CDA)
*
de heer R. Boekholt (VVD)
*
de heer C. Weststrate (SGP/ChristenUnie)
*
de heer P. Verbart (D66)
Het spreekuur is van 19.30 tot 20.00 uur in het gemeentehuis te Heinkenszand. Om organisatorische redenen dient u van tevoren een afspraak te maken. Dit kan bij Bianca Vermeulen van de afdeling Bestuursondersteuning, telefoonnummer (0113) 238375.
Spreekuur commissie Sociale Zaken
De leden van de commissie Sociale Zaken willen weten wat er leeft onder de inwoners die belang hebben bij de manier waarop `Sociale Zaken' in Borsele functioneert. Daarom vindt elke laatste donderdag van de maand van 19.30 tot 20.00 uur het spreekuur van de commissie Sociale Zaken plaats in het gemeentehuis.
Het eerstvolgende spreekuur is op donderdag 1 februari 2001.
Als u ideeën of vragen heeft op het gebied van sociale zaken, dan wordt u van harte uitgenodigd voor het spreekuur. U kunt zo binnenlopen, maar het is ook mogelijk van tevoren een afspraak te maken. Dit kan bij Jan Geluk van de afdeling Sociale Zaken, tel. (0113) 238383. Meer info.