Daihatsu Holland B.V.


Daihatsu Young RV Turbo

27 Februari 2001

Weet u nog hoe het concept model van de Daihatsu Young RV insloeg toen deze werd tentoongesteld op de Genève motorshow vorig jaar? De uniek vormgegeven Young RV maakte zijn debuut op de Europese markt in de herfst van vorig jaar als een sportief model dat autoliefhebbers uitnodigt tot echt vrolijke rijervaringen. Op dit moment is deze zelfde Young RV uitermate populair bij automobilisten in vele landen.

Een compacte ruimtewagen die buiten de menigte staat. De Young RV is modern in elk opzicht. Het optionele panorama dak loopt mooi over vanaf de voorruit tot halverwege het dak. Samen met de tribune opstelling van de stoelen bevordert dit het ruimtelijke gevoel van de Young RV. De nieuwe ontwikkelde 1.3 16V DVVT (Dynamic Variable Valve Timing) twincam motor levert hoge prestaties met een uitzonderlijk laag benzineverbruik en Daihatsu heeft hier ook nog eens een aantal veiligheidsaspecten aan toegevoegd. De unieke dubbele wigvorm, contouren aan de zijkant van de YRV dragen bij aan het design van de YRV. Bovenal is de Young RV een groots voorbeeld van de hoge standaards van kwaliteit en prestaties die een compacte autospecialist als Daihatsu kan bouwen in een auto.

Dit jaar stelt Daihatsu een nog sportievere versie van deze auto tentoon. De Young RV Turbo. Dit model geeft de Europese automobilist het ultieme rijplezier in de vorm van een compacte auto.

De ultieme compacte turbo

De nieuw ontwikkelde 1.3 1.6 met turbo aangedreven motor levert het hoogste vermogen en koppel in zijn klasse. De Turbo werkt vanaf een relatief laag toerental. In combinatie met de DVVT loopt de motor soepel op naar een hoog toerental om zo veel kracht te krijgen, terwijl er een hoog koppel wordt geleverd in het lage en medium toerental. Dankzij de vlakke koppelkromme geeft deze motor een prima, soepele acceleratie bij elk toerental. Door de ontwikkeling van een maximaal vermogen van 95 kW/129 pk bij 6400 toeren per minuut en een maximaal koppel van 177 Nm bij 3200 toeren per minuut drijft de turbo motor de compacte carrosserie van 3,77 meter aan die een ongekende sensatie teweegbrengt.

De kracht en het koppel van de turbo motor worden overgebracht naar de wielen door de door Daihatsu ontwikkelde elektronisch gecontroleerde 4-traps automatische transmissie met stuurtiptronic. Beter bekend als ESAT (Economic & Smooth Automatic Transmission). Deze transmissie is een ideale combinatie met de nieuw ontwikkelde motor. Het schakelen wordt gecontroleerd door een zelflerende, electronische regeleenheid. Het algehele resultaat is soepel doorschakelen vanaf stilstaand zonder schokken en met minimale schakelmomenten.

Design en interieur

Om het moderne design en de sportieve styling verder te ontwikkelen is de Young RV Turbo uitgevoerd met speciale aero delen. Het lage zwaartepunt stimuleert de behoefte om sportief te rijden. Verder is het interieur voorzien van semi-kuipstoelen voorin en geeft het interieur een open gevoel dat de sportieve sfeer benadrukt.

Veiligheid

De Young RV heeft een groot aantal veiligheidsaspecten, te beginnen met een zeer veilige carrosserie met vele energie absorberende delen. Naast de twee airbags voorin en de zij-airbags is het interieur voorzien van zachte hemelbekleding en gordijnairbags voor maximale passieve veiligheid. Deze aspecten zijn ontwikkeld om het hoofd, de borst en de buik van de inzittenden te beschermen in geval van een aanrijding. Verder bevordert de inmiddels welbekende ABS met EBD (Electronic Brake-force Distribution) de actieve veiligheid nog meer.

Nu we in de 21e eeuw zijn wordt er van autofabrikanten verwacht dat ze een aantal oplossingen aandragen voor problemen, die door automobilisten worden veroorzaakt zoals bijvoorbeeld de milieuvervuiling en files. Daihatsu legt al vanaf het begin van de 20e eeuw de nadruk op compacte auto's en zal deze filosofie ook in de 21e eeuw blijven voortzetten. Daihatsu zal blijven proberen de auto nog compacter en minder milieubelastend te maken. Ook zal Daihatsu verder gaan met de ontwikkeling van auto's die het leven van de berijder zowel makkelijker als plezieriger maken. Elke dag nog leuker maken zal in het middelpunt staan tijdens de ontwikkeling van een auto. De Young RV Turbo is één van de laatste pogingen om deze filosofie in praktijk te brengen.

Technische gegevens

Maten en gewichten:

Lengte exterieur:3.765 mm

Breedte exterieur:1.625 mm

Hoogte exterieur:1.565 mm

Lengte interieur:1.765 mm

Breedte interieur:1.335 mm

Hoogte interieur:1.220 mm

Wielbasis:2.370 mm

Spoorbreedte vóór:1.380 mm

Spoorbreedte achter:1.365 mm

Bodemvrijheid:130 mm

Kentekengewicht:935 kg

Aantal personen:5 personen

Draaicirkel (banden):4,4 meter

Motor:

Type:K3-VET type, watergekoeld, 4 cilinders,

16 kleppen, DOHC, Turbo
Cilinderinhoud:1297 cc

Boringxslag:72,0 mm x 79,7 mm

Max. vermogen:95 kW/129pk bij 6400 tpm

Max. koppel:170 Nm bij 3200 tpm

Compressieverhouding:8,5:1

Benzinesysteem:EFI

Brandstoftankinhoud:40 liter

Aandrijving

Aandrijving:voorwielen

Overbrengingsverhouding:1e: 2.730 2e: 1.526 3e: 1.000 4e: 0,696
Achteruit: 2.290

Eindoverbrenging:3.749

Onderstel

Ophanging vóór:MacPherson veerpoten met schroefveren

Ophanging achter:Star met langsgeleiders en geprogrammeerde torsie-as

Besturing:tandheugel

Remmen voor:schijfremmen

achter:trommelremmen

handrem:mechanisch op de achterwielen

Wielen:14"aluminium

Banden:185/55R14

Prestaties

Brandstofverbruik:7,5 liter / 100 km

Aanhangwagengewicht


- geremd:1000 kg


- ongeremd:350 kg


-.-.-.-.-