Daihatsu Young RV Turbo
27 Februari 2001
Weet u nog hoe het concept model van de Daihatsu Young RV insloeg toen
deze werd tentoongesteld op de Genève motorshow vorig jaar? De uniek
vormgegeven Young RV maakte zijn debuut op de Europese markt in de
herfst van vorig jaar als een sportief model dat autoliefhebbers
uitnodigt tot echt vrolijke rijervaringen. Op dit moment is deze
zelfde Young RV uitermate populair bij automobilisten in vele landen.
Een compacte ruimtewagen die buiten de menigte staat. De Young RV is
modern in elk opzicht. Het optionele panorama dak loopt mooi over
vanaf de voorruit tot halverwege het dak. Samen met de tribune
opstelling van de stoelen bevordert dit het ruimtelijke gevoel van de
Young RV. De nieuwe ontwikkelde 1.3 16V DVVT (Dynamic Variable Valve
Timing) twincam motor levert hoge prestaties met een uitzonderlijk
laag benzineverbruik en Daihatsu heeft hier ook nog eens een aantal
veiligheidsaspecten aan toegevoegd. De unieke dubbele wigvorm,
contouren aan de zijkant van de YRV dragen bij aan het design van de
YRV. Bovenal is de Young RV een groots voorbeeld van de hoge
standaards van kwaliteit en prestaties die een compacte autospecialist
als Daihatsu kan bouwen in een auto.
Dit jaar stelt Daihatsu een nog sportievere versie van deze auto
tentoon. De Young RV Turbo. Dit model geeft de Europese automobilist
het ultieme rijplezier in de vorm van een compacte auto.
De ultieme compacte turbo
De nieuw ontwikkelde 1.3 1.6 met turbo aangedreven motor levert het
hoogste vermogen en koppel in zijn klasse. De Turbo werkt vanaf een
relatief laag toerental. In combinatie met de DVVT loopt de motor
soepel op naar een hoog toerental om zo veel kracht te krijgen,
terwijl er een hoog koppel wordt geleverd in het lage en medium
toerental. Dankzij de vlakke koppelkromme geeft deze motor een prima,
soepele acceleratie bij elk toerental. Door de ontwikkeling van een
maximaal vermogen van 95 kW/129 pk bij 6400 toeren per minuut en een
maximaal koppel van 177 Nm bij 3200 toeren per minuut drijft de turbo
motor de compacte carrosserie van 3,77 meter aan die een ongekende
sensatie teweegbrengt.
De kracht en het koppel van de turbo motor worden overgebracht naar de
wielen door de door Daihatsu ontwikkelde elektronisch gecontroleerde
4-traps automatische transmissie met stuurtiptronic. Beter bekend als
ESAT (Economic & Smooth Automatic Transmission). Deze transmissie is
een ideale combinatie met de nieuw ontwikkelde motor. Het schakelen
wordt gecontroleerd door een zelflerende, electronische regeleenheid.
Het algehele resultaat is soepel doorschakelen vanaf stilstaand zonder
schokken en met minimale schakelmomenten.
Design en interieur
Om het moderne design en de sportieve styling verder te ontwikkelen is
de Young RV Turbo uitgevoerd met speciale aero delen. Het lage
zwaartepunt stimuleert de behoefte om sportief te rijden. Verder is
het interieur voorzien van semi-kuipstoelen voorin en geeft het
interieur een open gevoel dat de sportieve sfeer benadrukt.
Veiligheid
De Young RV heeft een groot aantal veiligheidsaspecten, te beginnen
met een zeer veilige carrosserie met vele energie absorberende delen.
Naast de twee airbags voorin en de zij-airbags is het interieur
voorzien van zachte hemelbekleding en gordijnairbags voor maximale
passieve veiligheid. Deze aspecten zijn ontwikkeld om het hoofd, de
borst en de buik van de inzittenden te beschermen in geval van een
aanrijding. Verder bevordert de inmiddels welbekende ABS met EBD
(Electronic Brake-force Distribution) de actieve veiligheid nog meer.
Nu we in de 21e eeuw zijn wordt er van autofabrikanten verwacht dat ze
een aantal oplossingen aandragen voor problemen, die door
automobilisten worden veroorzaakt zoals bijvoorbeeld de
milieuvervuiling en files. Daihatsu legt al vanaf het begin van de 20e
eeuw de nadruk op compacte auto's en zal deze filosofie ook in de 21e
eeuw blijven voortzetten. Daihatsu zal blijven proberen de auto nog
compacter en minder milieubelastend te maken. Ook zal Daihatsu verder
gaan met de ontwikkeling van auto's die het leven van de berijder
zowel makkelijker als plezieriger maken. Elke dag nog leuker maken zal
in het middelpunt staan tijdens de ontwikkeling van een auto. De Young
RV Turbo is één van de laatste pogingen om deze filosofie in praktijk
te brengen.
Technische gegevens
Maten en gewichten:
Lengte exterieur:3.765 mm
Breedte exterieur:1.625 mm
Hoogte exterieur:1.565 mm
Lengte interieur:1.765 mm
Breedte interieur:1.335 mm
Hoogte interieur:1.220 mm
Wielbasis:2.370 mm
Spoorbreedte vóór:1.380 mm
Spoorbreedte achter:1.365 mm
Bodemvrijheid:130 mm
Kentekengewicht:935 kg
Aantal personen:5 personen
Draaicirkel (banden):4,4 meter
Motor:
Type:K3-VET type, watergekoeld, 4 cilinders,
16 kleppen, DOHC, Turbo
Cilinderinhoud:1297 cc
Boringxslag:72,0 mm x 79,7 mm
Max. vermogen:95 kW/129pk bij 6400 tpm
Max. koppel:170 Nm bij 3200 tpm
Compressieverhouding:8,5:1
Benzinesysteem:EFI
Brandstoftankinhoud:40 liter
Aandrijving
Aandrijving:voorwielen
Overbrengingsverhouding:1e: 2.730 2e: 1.526 3e: 1.000
4e: 0,696
Achteruit: 2.290
Eindoverbrenging:3.749
Onderstel
Ophanging vóór:MacPherson veerpoten met schroefveren
Ophanging achter:Star met langsgeleiders en geprogrammeerde
torsie-as
Besturing:tandheugel
Remmen voor:schijfremmen
achter:trommelremmen
handrem:mechanisch op de achterwielen
Wielen:14"aluminium
Banden:185/55R14
Prestaties
Brandstofverbruik:7,5 liter / 100 km
Aanhangwagengewicht
- geremd:1000 kg
- ongeremd:350 kg
-.-.-.-.-
Daihatsu Holland B.V.