29-1-2001
Beantwoording vragen PvdA
Antwoorden op schriftelijke vragen PvdA over de dienstverlening
tijdens de feestdagen.
Naar aanleiding van schriftelijke vragen die door de fractie van de
Partij van de Arbeid op 29 december 2000 zijn ingediend met betrekking
tot de dienstverlening in de periode tussen de afgelopen kerst en
nieuwjaar, alsmede over de gladheidbestrijding heeft het college van
burgemeester en wethouders van Maassluis een antwoordschrijven
verzonden. De brief zal worden behandeld in de vergadering van de
gemeenteraad op 6 februari 2001.
Het college beantwoordt de vragen van de PvdA als volgt:
1. Bent u met ons van mening dat het vreemd is, dat het stadhuis en
zeker de dienstverlenende afdelingen tussen de kerst en nieuwjaar
gesloten zijn.
2. Dat juist deze dagen geschikt zijn voor burgers om zaken te regelen
op het stadhuis.
3. Bent u bereid om volgende jaren in het kader van de dienstverlening
openstelling te garanderen.
Ad 1 t/m 3
De afgelopen jaren is gebleken dat in de periode tussen kerstmis en
nieuwjaar weinig burgers gebruik maken van de dienstverlening in het
stadhuis. Bij het informatiecentrum melden zich in die periode
bijzonder weinig bezoekers voor de diverse afdelingen. Ook het aantal
telefoongesprekken met medewerkers in het stadhuis is opvallend laag.
Bij de afdeling burgerzaken is de hele maand december sprake van een
dalperiode.
Voor de dienstverlening in het stadhuis wordt rond kerst en oud en
nieuw meestal met een beperkte bezetting volstaan.
Gelet hierop en het feit dat veel medewerkers verlof plegen op te
nemen is het voor de hand liggend om in deze periode brugdagen aan te
wijzen als verplichte verlofdagen.
In het afgelopen jaar deed zich een vrij uitzonderlijke situatie voor
met veel zon- en feestdagen in een korte periode. Door drie dagen de
dienstverlening voor het publiek te sluiten was het mogelijk om de
meeste medewerkers een aaneengesloten periode van tien vrije dagen te
verschaffen. Veel instellingen, waaronder de gemeente Maassluis,
besloten hiertoe over te gaan. Deze maatregel is in voldoende mate
bekend gemaakt in de gemeentelijke berichtgeving.
In deze periode was in enkele gevallen gemeentelijke dienstverlening
noodzakelijk. Zo was de afdeling burgerzaken op 27 en 29 december
gedurende enige uren opengesteld voor het doen van aangifte van
geboorte en overlijden.
In de komende jaren zal deze uitzonderlijke situatie zich niet meer
voordoen. Wel zullen er brugdagen vallen welke geschikt zijn om te
worden aangewezen als verplichte verlofdagen.
Zo hebben wij al besloten om maandag 24 december en maandag 31
december 2001 aan te wijzen als verplichte verlofdagen. Dientengevolge
zal de gemeentelijke dienstverlening dan voor het publiek gesloten
zijn.
Bij de aanwijzing van verplichte verlofdagen maken wij uiteraard een
afweging tussen de gevolgen voor de dienstverlening aan het publiek
enerzijds en het belang van de organisatie anderzijds. Het spreekt
daarbij vanzelf dat bij deze afweging gebleken behoeften vanuit de
burgerij van doorslaggevende betekenis zijn.
Wellicht ten overvloede merken wij nog op dat die aanwijzing overigens
plaatsvindt na instemming van de ondernemingsraad en in overleg met
het Georganiseerd Overleg.
4. Kunt u aangeven of het niet of onvoldoende strooien van de wegen op
28 december 2000 met de sluiting van het stadhuis te maken heeft. Zo
ja bent u dan met ons van mening, dat dit ongewenst is.
Ad 4
De in het kader van de gladheidsbestrijding te volgen procedures staan
uiteraard volledig los van de openingstijden van het stadhuis. Op uw
opmerking dat er op 28 december 2000 niet of onvoldoende gestrooid is
zullen wij in de beantwoording van uw vraag 5 nader ingaan.
5. Bent u met ons van mening dat:
· we veel waardering moeten hebben voor de mensen die op de
strooiwagens zitten;
· een betere aansturing/instructie plaats zou moeten vinden;
· ook fietspaden direct begaanbaar gemaakt moeten worden en dat het
niet kan dat na 12 uur zonder sneeuwval, de fietspaden op 28 december
2000 om 9:30 uur nog een ijsbaan zijn;
· ook 30 km gebieden dan berijdbaar zouden moeten zijn.
Ad 5
Uw stelling dat we veel waardering moeten hebben voor de mensen die op
de strooiwagens zitten is ons uit het hart gegrepen. Dit willen wij
nog aanvullen met de opmerking dat deze waardering niet alleen uitgaat
naar de mensen op de strooiwagens maar ook naar hen die belast zijn
met het aansturen van de strooiploegen.
Voordat wij ingaan op uw opmerking over de aansturing en instructie
van de strooiploegen willen wij eerst kort de gang van zaken bij de
gladheidbestrijding toelichten.
Gladheidbestrijding geschiedt in drie fases: Bewaking/Alarmering en
Bestrijding.
· Bewaking/Alarmering
De politie houdt tijdens de surveillance weer en weg in de gaten. Bij
optredende gladheid waarschuwt de politie volgens een vast schema,
vastgelegd in het Sneeuw- en IJsbestrijdingsplan, het voor
gladheidsbestrijding geconsigneerde personeel.
Met ingang van 1 januari 2001 is het bureau van politie in Maassluis s
avonds en
s nachts gesloten. Hoewel de politie nog wel de weg- en
weersomstandigheden tijdens de surveillance in de gaten houdt, zullen
eventuele meldingen over gladheid via de centrale meldkamer in
Rotterdam lopen. Bij optredende gladheid zal de politie voorts niet
meer al het geconsigneerde personeel waarschuwen maar slechts één
contactpersoon, die dan vervolgens het personeel moet waarschuwen. Dat
deze werkwijze een verslechtering is van de tot nu toe gevolgde
procedure en het adequaat reageren bij gladheid zeker niet ten goede
komt, moge duidelijk zijn.
De mensen die belast zijn met de aansturing rekenen een snel reageren
bij gladheid tot hun verantwoordelijkheid en hebben daarom gezocht
naar mogelijkheden om hierin verbetering te brengen.
Een mogelijkheid is gevonden in het per 1 december 2000 afsluiten van
een Contract Neerslagbewaking met Meteo Consult. Meteo Consult volgt
de lokale weersomstandigheden nauwkeurig en biedt daarover voortdurend
via internet informatie met een prognose voor de komende 24 uur
waarbij tevens wordt aangegeven of er kans bestaat op gladheid.
Daarnaast kan telefonisch informatie worden ingewonnen over de
verwachtingen.
Wanneer binnen één á twee uur neerslag in de vorm van sneeuw of ijzel
wordt verwacht, dan benadert Meteo Consult telefonisch de mensen die
met de aansturing van de gladheidbestrijding zijn belast, opdat zij
direct actie kunnen ondernemen. In december heeft dit geresulteerd in
het feit dat de strooiploegen al op de weg waren op het moment dat het
begon te sneeuwen. Voorheen zouden de ploegen op dat moment nog moeten
worden gealarmeerd.
Voor optredende gladheid als gevolg van een combinatie van de
temperatuur van het wegdek, de luchttemperatuur en de luchtvochtigheid
is het moeilijker om betrouwbare voorspellingen te doen. Meteo Consult
biedt daarvoor via internet wel een prognose van de omstandigheden
waaronder in dat geval gladheid zou kunnen optreden. Of en waar deze
gladheid ook daadwerkelijk op zal treden blijft echter altijd onzeker.
Dergelijke omstandigheden kunnen zelfs binnen een relatief klein
gebied als Maassluis nog van plaats tot plaats verschillen. Naast de
prognoses van Meteo Consult blijven we daarvoor ook afhankelijk van de
waarnemingen van zowel politie als het personeel dat belast is met de
aansturing van de strooiploegen.
· Bestrijding
In het eerder genoemde Sneeuw- en IJsbestrijdingsplan hebben wij de
routes en plaatsen vastgelegd waar na alarmering direct moet worden
gestrooid. Daarbij is onderscheid gemaakt naar het moment van het
etmaal waarop gladheid optreedt.
Voor de situatie dat gladheid tijdens de nacht optreedt of wordt
verwacht is één nachtroute vastgesteld die door één ploeg wordt
gestrooid. Deze route beslaat de belangrijkste verkeersroutes van
Maassluis, met uitzondering van de fietspaden.
Wanneer gladheid na s morgens 5 uur nog aanwezig is, optreedt of wordt
verwacht dan wordt op een meer uitgebreid routestelsel van totaal zes
routes, inclusief alle fietspaden langs de hoofdroutes, door
evenzoveel ploegen gestrooid.
Uiteraard wordt, indien de omstandigheden dat vragen, op de routes
meerdere malen gestrooid.
Zoals we hiervoor hebben aangegeven worden de fietspaden op gelijke
wijze behandeld als de overige wegen.
Op 27 en 28 december 2000 is dat niet anders geweest. Op 27 december
zijn de fietspaden, direct nadat de alarmering voor sneeuwval was
ontvangen, gestrooid. Dit is tijdens de sneeuwval herhaald en na de
sneeuwval zijn de fietspaden nog eens met de sneeuwschuif
schoongemaakt en opnieuw gestrooid. Op 28 december zijn de fietspaden
s morgens rond acht uur opnieuw gestrooid.
Wil het strooien voldoende effect sorteren dan is het van belang dat
het wegenzout met de neerslag wordt gemengd. Deze menging moet door
het verkeer worden bewerkstelligd. Op de drukbereden wegen treedt dit
proces vanzelf in werking. Fietspaden worden echter niet altijd even
druk bereden. Dit kan er dan toe leiden dat, ondanks alle moeite die
de strooiploegen zich getroosten om de fietspaden berijdbaar te maken
of te houden, niet altijd het beoogde effect wordt bereikt. Dat toch
gladheid op sommige paden optrad, is dan ook niet het gevolg van een
falend strooibeleid of een gebrekkige aansturing.
Bij het opnemen van alle 30 km gebieden in de strooiroutes speelt in
principe dezelfde problematiek als bij de fietspaden. Ook hier is
veelal sprake van wegen met zeer weinig verkeersbewegingen waardoor
het strooien niet altijd het gewenste effect sorteert. Niettemin wordt
bij langdurige gladheid waar mogelijk de strooicapaciteit, die
vrijkomt als de drukke verkeersaders "zichzelf schoon houden", ingezet
voor de gebieden die formeel geen deel uitmaken van de routes uit het
Sneeuw- en IJsbestrijdingsplan.
Met het vorenstaande hebben wij impliciet uw vraag inzake de
aansturing en instructie van de strooiploegen beantwoord. Voor alle
duidelijkheid; wij delen uw mening absoluut niet, integendeel, we zijn
uiterst tevreden over de wijze waarop een plan op papier -wat het
Sneeuw- en IJsbestrijdingsplan toch uiteindelijk is- in de praktijk
tot uitvoering wordt gebracht.
De vragen en antwoorden zullen worden geplaatst op de agenda van de
raadsvergadering van 6 februari 2001.