ABN AMRO Bank N.V.
Press Relations (HQ 1190)
Gustav Mahlerlaan 10
1082 PP Amsterdam
The Netherlands
Tel. +31 (0)20 628 89 00
Fax. +31 (0)20 629 54 86
Parijs/Amsterdam, 29 januari 2001
PINAULT-PRINTEMPS-REDOUTE/FINAREF EN ABN AMRO IN JOINT VENTURE VOOR
FINANCIËLE DIENSTVERLENING IN FRANKRIJK
De PINAULT-PRINTEMPS-REDOUTE groep, via haar dochter voor kredieten en
overige financiële dienstverlening FINAREF, en ABN AMRO hebben vandaag
bekendgemaakt dat ze een principe-overeenkomst bereikt hebben voor de
oprichting van een joint venture. Het bedrijf zal zich richten op
markt voor spaar- en beleggingsproducten van Franse particulieren. Het
aanbod zal spaarproducten, beleggingsfondsen en levensverzekeringen
bevatten. Deze producten zullen via verschillende kanalen aangeboden
worden met veel aandacht voor customer service.
De samenwerking brengt de sterke klantenbasis en bekende merknamen van
Pinault-Printemps-Redoute, de nummer één in Europa op het gebied van
detailhandel, samen met de reputatie en expertise op het gebied van
financiële dienstverlening van ABN AMRO. Deze strategische alliantie
komt op een moment dat de Franse markt voor sparen een snelle
ontwikkeling doormaakt met een geschatte omvang van 2000 miljard euro
(meer dan 12000 miljard Franse francs) en een jaarlijks
groeipercentage van ongeveer 5% (bron: Observatoire des Marchés de
l'Epargne).
Deze commerciële samenwerkingsovereenkomst voor de lange termijn
krijgt gestalte doordat ABN AMRO een belang van 49% zal nemen in de
Banque Générale de Commerce (BGC), de bank die in november 1999 door
FINAREF werd gekocht. De joint venture biedt het platform waarop de
producten worden ontwikkeld. Deze overeenkomst wordt definitief na
succesvolle afronding van het boekenonderzoek, goedkeuring door de
toezichthoudende instanties en nadat advies is verkregen van de
ondernemingsraad van BGC.
De joint venture biedt de mogelijkheid te profiteren van de specifieke
knowhow van beide partners. Ze heeft toegang tot de klantenbasis van
Pinault-Printemps-Redoute/FINAREF met meer dan 8 miljoen
klantenkaarten, en de kennis van Pinault-Printemps-Redoute op het
terrein van direct marketing, IT en logistieke infrastructuur (call
centres, beveiligde betaalsystemen etc.). ABN AMRO brengt haar
uitgebreide expertise op het gebied van de financiële dienstverlening
bij de ontwikkeling en marketing van innovatieve en goed renderende
spaar- en beleggingsproducten in.
De partners, die beiden een 'bricks en clicks' distributie strategie
hebben, zullen hun producten aanbieden via alle reeds bestaande
kanalen: gebruik makend van de sterke merken en het uitgebreide
verkoopnetwerk van Pinault-Printemps-Redoute en FINAREF (met merken
als Conforama, Fnac, Printemps en Redcats), en verkoop via
direct-marketing, call centres en het internet.
De start voor de joint venture is gepland in het derde kwartaal van
2001. De samenwerking beoogt over vijf jaar ongeveer 500.000 klanten
van dienst te zijn.
Serge Weinberg, voorzitter van de Raad van Bestuur van
Pinault-Printemps-Redoute verklaart: "Deze samenwerking met ABN AMRO,
één van de grootste internationale banken, is een belangrijke stap in
de ontwikkeling van Pinault-Printemps-Redoute's dochter FINAREF. Het
stelt haar in staat om nieuwe diensten aan te bieden aan alle klanten
van onze groep en brengt de groeimogelijkheden van alle
Pinault-Printemps-Redoute onderdelen duidelijk in beeld."
Alain van Groenendael, voorzitter van de divisie voor financiële
dienstverlening van PINAULT-PRINTEMPS-REDOUTE FINAREF zegt: "Dankzij
onze samenwerking met ABN AMRO, een toonaangevende Europese bank die
bekend staat om de kwaliteit van haar producten en financiële
dienstverlening, zal FINAREF de ontwikkeling van het aanbod aan spaar-
en beleggingsproducten kunnen versnellen, naast de bestaande diensten
op het gebied van kredieten en verzekeringen. Dankzij ABN AMRO's
expertise en die van FINAREF inzake relatie marketing hebben we allle
troeven in handen om een klantenbestand van circa 500.000
particulieren te realiseren. Deze nieuwe activiteit past geheel binnen
onze ontwikkelingsstrategie die zich richt op verbreding van het
aanbod van FINAREF."
Dolf Collee, lid van de Raad van Bestuur voor de strategische business
unit Consumer en Commercial Clients (C&CC) verklaart: "ABN AMRO is
verheugd over de samenwerking met Pinault-Printemps-Redoute omdat deze
ons toegang verschaft tot één van de belangrijkste markten voor
particulieren in Europa, daarbij geholpen door de uitstekende positie
en reputatie van Pinault-Printemps-Redoute . Dit past uitstekend in de
strategie van onze strategische business unit Consumer en Commercial
Clients om een positie in de Franse markt voor particulieren op te
bouwen."
Paul Lembrechts, Executive Vice President Business Development Europe
van ABN AMRO's C&CC's strategic business unit voegt hieraan toe: "Deze
joint venture bouwt verder op de sterke postie die we al hebben in de
Franse markt voor 'private banking' en het grootbedrijf. Met dit
nieuwe multi-channel initiatief onderstreept ABN AMRO haar commitment
om door inzet van de nieuwste technologieën aan de steeds veranderende
behoeften en wensen van particulieren te blijven voldoen."
Perscontacten:
ABN AMRO Bank N.V., Amsterdam, Tanno Massar, telefoon: +31 20 628 6321
ABN AMRO Paris, Anne Samson, telefoon: +33 1 4766 6345
Pinault-Printemps-Redoute / FINAREF, Laelita Olivier, telefoon: +33 1
4490 6380
Investor Relations:
ABN AMRO Bank N.V., Robin Jansen, telefoon: +31 20 628 7835
Pinault-Printemps-Redoute / FINAREF, David Newhouse, telefoon: +33 1
4490 6323