ABN AMRO

ABN AMRO Bank N.V.
Press Relations (HQ 1190)
Gustav Mahlerlaan 10
1082 PP Amsterdam
The Netherlands
Tel. +31 (0)20 628 89 00
Fax. +31 (0)20 629 54 86
Parijs/Amsterdam, 29 januari 2001

PINAULT-PRINTEMPS-REDOUTE/FINAREF EN ABN AMRO IN JOINT VENTURE VOOR FINANCIËLE DIENSTVERLENING IN FRANKRIJK

De PINAULT-PRINTEMPS-REDOUTE groep, via haar dochter voor kredieten en overige financiële dienstverlening FINAREF, en ABN AMRO hebben vandaag bekendgemaakt dat ze een principe-overeenkomst bereikt hebben voor de oprichting van een joint venture. Het bedrijf zal zich richten op markt voor spaar- en beleggingsproducten van Franse particulieren. Het aanbod zal spaarproducten, beleggingsfondsen en levensverzekeringen bevatten. Deze producten zullen via verschillende kanalen aangeboden worden met veel aandacht voor customer service.

De samenwerking brengt de sterke klantenbasis en bekende merknamen van Pinault-Printemps-Redoute, de nummer één in Europa op het gebied van detailhandel, samen met de reputatie en expertise op het gebied van financiële dienstverlening van ABN AMRO. Deze strategische alliantie komt op een moment dat de Franse markt voor sparen een snelle ontwikkeling doormaakt met een geschatte omvang van 2000 miljard euro (meer dan 12000 miljard Franse francs) en een jaarlijks groeipercentage van ongeveer 5% (bron: Observatoire des Marchés de l'Epargne).

Deze commerciële samenwerkingsovereenkomst voor de lange termijn krijgt gestalte doordat ABN AMRO een belang van 49% zal nemen in de Banque Générale de Commerce (BGC), de bank die in november 1999 door FINAREF werd gekocht. De joint venture biedt het platform waarop de producten worden ontwikkeld. Deze overeenkomst wordt definitief na succesvolle afronding van het boekenonderzoek, goedkeuring door de toezichthoudende instanties en nadat advies is verkregen van de ondernemingsraad van BGC.

De joint venture biedt de mogelijkheid te profiteren van de specifieke knowhow van beide partners. Ze heeft toegang tot de klantenbasis van Pinault-Printemps-Redoute/FINAREF met meer dan 8 miljoen klantenkaarten, en de kennis van Pinault-Printemps-Redoute op het terrein van direct marketing, IT en logistieke infrastructuur (call centres, beveiligde betaalsystemen etc.). ABN AMRO brengt haar uitgebreide expertise op het gebied van de financiële dienstverlening bij de ontwikkeling en marketing van innovatieve en goed renderende spaar- en beleggingsproducten in.

De partners, die beiden een 'bricks en clicks' distributie strategie hebben, zullen hun producten aanbieden via alle reeds bestaande kanalen: gebruik makend van de sterke merken en het uitgebreide verkoopnetwerk van Pinault-Printemps-Redoute en FINAREF (met merken als Conforama, Fnac, Printemps en Redcats), en verkoop via direct-marketing, call centres en het internet.

De start voor de joint venture is gepland in het derde kwartaal van 2001. De samenwerking beoogt over vijf jaar ongeveer 500.000 klanten van dienst te zijn.

Serge Weinberg, voorzitter van de Raad van Bestuur van Pinault-Printemps-Redoute verklaart: "Deze samenwerking met ABN AMRO, één van de grootste internationale banken, is een belangrijke stap in de ontwikkeling van Pinault-Printemps-Redoute's dochter FINAREF. Het stelt haar in staat om nieuwe diensten aan te bieden aan alle klanten van onze groep en brengt de groeimogelijkheden van alle Pinault-Printemps-Redoute onderdelen duidelijk in beeld."

Alain van Groenendael, voorzitter van de divisie voor financiële dienstverlening van PINAULT-PRINTEMPS-REDOUTE FINAREF zegt: "Dankzij onze samenwerking met ABN AMRO, een toonaangevende Europese bank die bekend staat om de kwaliteit van haar producten en financiële dienstverlening, zal FINAREF de ontwikkeling van het aanbod aan spaar- en beleggingsproducten kunnen versnellen, naast de bestaande diensten op het gebied van kredieten en verzekeringen. Dankzij ABN AMRO's expertise en die van FINAREF inzake relatie marketing hebben we allle troeven in handen om een klantenbestand van circa 500.000 particulieren te realiseren. Deze nieuwe activiteit past geheel binnen onze ontwikkelingsstrategie die zich richt op verbreding van het aanbod van FINAREF."

Dolf Collee, lid van de Raad van Bestuur voor de strategische business unit Consumer en Commercial Clients (C&CC) verklaart: "ABN AMRO is verheugd over de samenwerking met Pinault-Printemps-Redoute omdat deze ons toegang verschaft tot één van de belangrijkste markten voor particulieren in Europa, daarbij geholpen door de uitstekende positie en reputatie van Pinault-Printemps-Redoute . Dit past uitstekend in de strategie van onze strategische business unit Consumer en Commercial Clients om een positie in de Franse markt voor particulieren op te bouwen."

Paul Lembrechts, Executive Vice President Business Development Europe van ABN AMRO's C&CC's strategic business unit voegt hieraan toe: "Deze joint venture bouwt verder op de sterke postie die we al hebben in de Franse markt voor 'private banking' en het grootbedrijf. Met dit nieuwe multi-channel initiatief onderstreept ABN AMRO haar commitment om door inzet van de nieuwste technologieën aan de steeds veranderende behoeften en wensen van particulieren te blijven voldoen."

Perscontacten:
ABN AMRO Bank N.V., Amsterdam, Tanno Massar, telefoon: +31 20 628 6321 ABN AMRO Paris, Anne Samson, telefoon: +33 1 4766 6345

Pinault-Printemps-Redoute / FINAREF, Laelita Olivier, telefoon: +33 1 4490 6380

Investor Relations:
ABN AMRO Bank N.V., Robin Jansen, telefoon: +31 20 628 7835

Pinault-Printemps-Redoute / FINAREF, David Newhouse, telefoon: +33 1 4490 6323