Nederlandse Spoorwegen

Persbericht

Overeenstemming tussen NS en vakbonden
29 januari 2001
NS en de vakbonden FNV-Bondgenoten, CNV-Bedrijvenbond en VHS hebben vannacht overeenstemming bereikt over een pakket maatregelen om zorg en onzekerheid bij het personeel weg te nemen over effecten van Bestemming: klant en over de gevolgen van aanbesteding van spoorlijnen. De vakbonden zullen het onderhandelingsresultaat verdedigen bij hun achterban.

De voorgestelde maatregelen bieden de mogelijkheid tot extra variatie in het werk voor het personeel op 11 kleinere standplaatsen, zonder de eerder overeengekomen procesvereenvoudiging (het anti-vertragingsplan) aan te tasten. Het personeel kan een deel van het werk van in de buurt gelegen grotere standplaatsen -- waar meer variatie in het werkpakket zit -- gaan verrichten, zonder de variatie daar te verminderen. Verder wordt de mogelijkheid onderzocht om op de kleinere standplaatsen meer variatie te bieden door het creëren van combi-functies, bijvoorbeeld machinist/conducteur of, in samenwerking met busbedrijven, de combinatie van machinist of conducteur met buschauffeur. Ook is afgesproken dat bij de invulling van de dienstroosters op de standplaatsen de variatie van het werk over de verschillende dagen niet beperkt zal worden.
Onzekerheid

NS heeft aangegeven zich meer te willen inspannen om onzekerheid voor het personeel bij de aanbesteding van spoorlijnen weg te nemen. NS zegt toe in alle aanbestedingen mee te doen met het doel de aanbesteding te winnen en geeft in dat laatste geval aanvullende zekerheid voor de werkgelegenheid van het huidige personeel. Daarbij geldt overigens nog steeds dat niet NS gaat over de aanbestedingen, maar dat de overheid bepaalt wanneer welke lijnen vanaf 2003 worden aanbesteed.

Afgelopen vrijdag begon, op initiatief van FNV-Bondgenoten, het gesprek tussen NS, vakbonden, Ondernemingsraad en vertegenwoordigers van personeelscollectieven. Nadat de personeelscollectieven hun zorgen op tafel hadden gelegd heeft NS aangegeven om in overleg met de vakbonden alle ruimte te willen benutten om binnen de grenzen van het basisakkoord de zorg weg te nemen over diverse problemen die het personeel raken. De personeelscollectieven hebben daarop hun rol overgedragen aan de vakbonden.
De VVMC heeft, nadat de vertegenwoordigers van de collectieven en de OR het overleg hadden verlaten, plotseling voorwaarden vooraf gesteld, die invoering van het anti-vertragingsplan per 10 juni 2001 op voorhand onmogelijk zouden maken. Dat had betekend dat de treinreizigers nog langer zouden moeten wachten op verbetering van de punctualiteit. Bovendien zouden dan de verplichtingen volgens het prestatiecontract niet kunnen worden waargemaakt. Daarom waren deze voorwaarden vooraf voor NS onaanvaardbaar. Tevens frustreerde de opstelling van de VVMC de pogingen om over alle andere punten die FNV-Bondgenoten had ingebracht, overleg in breed verband te voeren.

Na het vertrek van de VVMC hebben de overige partijen het overleg tot vrijdagnacht en vervolgens vanaf zondagochtend tot zondagnacht voortgezet, met de hierboven genoemde punten als resultaat. Later vandaag zullen de partijen de hoofdlijnen verder uitwerken.