Persbericht
Overeenstemming tussen NS en vakbonden
29 januari 2001
NS en de vakbonden FNV-Bondgenoten, CNV-Bedrijvenbond en VHS hebben
vannacht overeenstemming bereikt over een pakket maatregelen om zorg
en onzekerheid bij het personeel weg te nemen over effecten van
Bestemming: klant en over de gevolgen van aanbesteding van
spoorlijnen. De vakbonden zullen het onderhandelingsresultaat
verdedigen bij hun achterban.
De voorgestelde maatregelen bieden de mogelijkheid tot extra variatie
in het werk voor het personeel op 11 kleinere standplaatsen, zonder de
eerder overeengekomen procesvereenvoudiging (het anti-vertragingsplan)
aan te tasten. Het personeel kan een deel van het werk van in de buurt
gelegen grotere standplaatsen -- waar meer variatie in het werkpakket
zit -- gaan verrichten, zonder de variatie daar te verminderen. Verder
wordt de mogelijkheid onderzocht om op de kleinere standplaatsen meer
variatie te bieden door het creëren van combi-functies, bijvoorbeeld
machinist/conducteur of, in samenwerking met busbedrijven, de
combinatie van machinist of conducteur met buschauffeur. Ook is
afgesproken dat bij de invulling van de dienstroosters op de
standplaatsen de variatie van het werk over de verschillende dagen
niet beperkt zal worden.
Onzekerheid
NS heeft aangegeven zich meer te willen inspannen om onzekerheid voor
het personeel bij de aanbesteding van spoorlijnen weg te nemen. NS
zegt toe in alle aanbestedingen mee te doen met het doel de
aanbesteding te winnen en geeft in dat laatste geval aanvullende
zekerheid voor de werkgelegenheid van het huidige personeel. Daarbij
geldt overigens nog steeds dat niet NS gaat over de aanbestedingen,
maar dat de overheid bepaalt wanneer welke lijnen vanaf 2003 worden
aanbesteed.
Afgelopen vrijdag begon, op initiatief van FNV-Bondgenoten, het
gesprek tussen NS, vakbonden, Ondernemingsraad en vertegenwoordigers
van personeelscollectieven. Nadat de personeelscollectieven hun zorgen
op tafel hadden gelegd heeft NS aangegeven om in overleg met de
vakbonden alle ruimte te willen benutten om binnen de grenzen van het
basisakkoord de zorg weg te nemen over diverse problemen die het
personeel raken. De personeelscollectieven hebben daarop hun rol
overgedragen aan de vakbonden.
De VVMC heeft, nadat de vertegenwoordigers van de collectieven en de
OR het overleg hadden verlaten, plotseling voorwaarden vooraf gesteld,
die invoering van het anti-vertragingsplan per 10 juni 2001 op
voorhand onmogelijk zouden maken. Dat had betekend dat de
treinreizigers nog langer zouden moeten wachten op verbetering van de
punctualiteit. Bovendien zouden dan de verplichtingen volgens het
prestatiecontract niet kunnen worden waargemaakt. Daarom waren deze
voorwaarden vooraf voor NS onaanvaardbaar. Tevens frustreerde de
opstelling van de VVMC de pogingen om over alle andere punten die
FNV-Bondgenoten had ingebracht, overleg in breed verband te voeren.
Na het vertrek van de VVMC hebben de overige partijen het overleg tot vrijdagnacht en vervolgens vanaf zondagochtend tot zondagnacht voortgezet, met de hierboven genoemde punten als resultaat. Later vandaag zullen de partijen de hoofdlijnen verder uitwerken.