VNA
Kwart nieuw verkochte personenauto's is leaseauto
Belang leasemarkt verder toegenomen
Kwart nieuw verkochte personenauto's is leaseauto
Het aantal nieuwe personenauto's dat werd gekocht door
autoleasemaatschappijen is in 2000 gestegen tot 150.029, ruim 4.000 of
3 procent meer dan in 1999. Dit betekent dat in de licht gedaalde
totaalmarkt voor personenauto's het aandeel van leaseauto's is
gestegen van 23,8 tot 25,1 procent. Volkswagen blijft het populairste
merk in de leasebranche, zo blijkt uit registratiecijfers van RDC
Datacentrum die door de Vereniging van Nederlandse
Autoleasemaatschappijen VNA zijn geanalyseerd.
In totaal beheren de Nederlandse autoleasemaatschappijen een vloot van
meer dan 450.000 personenauto's.
Het aantal bedrijfsmatig aangeschafte personenauto's ligt nog hoger,
want in 2000 zijn door bedrijven en fleetowners (niet zijnde
leasemaatschappijen) nog eens ruim 80.000 nieuwe personenauto's
aangeschaft, een lichte daling ten opzichte van 1999. In totaal zijn
in 2000 meer dan 230.000 personenauto's bedrijfsmatig aangeschaft, 39%
van de totaalmarkt (in 1999: 37,5%).
Volkswagen blijft het meest ingezette merk in de autoleasebranche met
27.393 auto's, 2 procent meer dan in 1999. Opel, het best verkochte
merk in Nederland, staat bij de leasemaatschappijen op de tweede
plaats met bijna 21 duizend auto's, een daling van 4,2 procent ten
opzichte van 1999. Ook Renault, Volvo en Mercedes-Benz leverden in
2000 minder auto's aan leasemaatschappijen, de overige merken in de
top 10, Ford, Peugeot, Seat, BMW en Audi verbeterden hun resultaat. De
grootste stijging komt op naam van Seat, dat nu op de zevende plaats
staat.
In de top 10 van de meest geleasde modellen moest de Opel Astra zijn
eerste plaats afstaan aan de Volkswagen Golf. Ford Focus is nummer
twee, gevolgd door de Astra en de Volkswagen Passat.
Bunnik, 26 januari 2001
Noot voor de redactie,