WINKELMAN EN VAN HESSEN
Meer kleding voor charitatieve kledinginzamelaars
In 2000 hebben Humana, KICI Kledinginzameling, Leger des Heils en
Mensen in Nood meer tweedehands kleding opgehaald dan in voorgaande
jaren. In totaal werd door de vier grootste kledinginzamelaars voor
het goede doel van Nederland 31 miljoen kilo kleding ingezameld. Via
de bekende kledingcontainers, de regelmatige huis-aan-huis
ophaalacties, depotinzameling en brengacties werd bijna 5 % meer
ingehaald dan in 1999. Het geld wat hiermee verdiend wordt gaat naar
goede doelen in binnen- en buitenland.
De tweedehands kleding wordt op verschillende manieren
ingezameld. KICI Kledinginzameling en Humana zamelen voornamelijk in
via de bekende kledingcontainers, terwijl het Leger des Heils en
Mensen in Nood het moeten hebben van depot- en brengacties. Op deze
manier haalt KICI Kledinginzameling bijna 7 miljoen en Humana ongeveer
10 miljoen kilo op. Het Leger des Heils is goed voor 11 miljoen en
Mensen in Nood haalt ruim 3 miljoen kilo op. Om dit te realiseren
hebben de inzamelaars contracten afgesloten met gemeenten voor het
plaatsen van kledingcontainers en het organiseren van huis-aan-huis
acties en andere inzamelacties. Door de verkoop van deze ingezamelde
kleding zijn de organisaties in staat vele projecten in binnen- en
buitenland financieel te ondersteunen. Bij de besteding van het geld
staan gezondheidszorg, educatie en milieu centraal. Een gedeelte
wordt direct aangewend voor noodhulp in geval van rampen en ook aan
hulp voor dak- en thuislozen. Sommige inzamelaars hebben contracten
afgesloten met organisaties die een substantieel deel van de opbrengst
tegemoet kunnen zien. Een voorbeeld daarvan is KICI Kledinginzameling
met een langdurige overeenkomst met Amnesty International.
Humana, KICI, Leger des Heils en Mensen in Nood werken onderling samen
en voeren regelmatig overleg om beleid en acties op elkaar af te
stemmen. Samen met een aantal kleine charitatieve kledinginzamelaars
zijn de vier sinds 1995 ook verenigd in het SVKI
(Samenwerkingsverband Kledinginzamelende Instellingen). De kleinere
inzamelaars voor het goede doel halen samen ongeveer 10 miljoen
kilo tweedehands kleding op.
De samenwerking is door de toenemende concurrentie op de markt van de
inzameling van tweedehands kleding noodzakelijk geworden. Het aandeel
van kringloopwinkels en commerciële inzamelaars, waarvan de opbrengst
niet bestemd is voor het goede doel neemt nog steeds toe. Samenwerking
is dus noodzakelijk om het marktaandeel te behouden en in de toekomst
uit te breiden. In de toekomst zullen meer en meer acties van de
charitatieve inzamelaars plaatsvinden om de Nederlandse burger ervan
te overtuigen zijn overtollige kleding aan de juiste -voor het goede
doel- inzamelaar te geven.
Meer informatie voor pers:
KICI : Koos van Zwieten, directeur
Jan Fritz, pr / voorlichting
tel. 070 3830306
fax 070 3851550
e-mail: info@kici.nl
www.kici.nl
29 jan 01 17:24