WINKELMAN EN VAN HESSEN

Meer kleding voor charitatieve kledinginzamelaars

In 2000 hebben Humana, KICI Kledinginzameling, Leger des Heils en Mensen in Nood meer tweedehands kleding opgehaald dan in voorgaande jaren. In totaal werd door de vier grootste kledinginzamelaars voor het goede doel van Nederland 31 miljoen kilo kleding ingezameld. Via de bekende kledingcontainers, de regelmatige huis-aan-huis ophaalacties, depotinzameling en brengacties werd bijna 5 % meer ingehaald dan in 1999. Het geld wat hiermee verdiend wordt gaat naar goede doelen in binnen- en buitenland.

De tweedehands kleding wordt op verschillende manieren ingezameld. KICI Kledinginzameling en Humana zamelen voornamelijk in via de bekende kledingcontainers, terwijl het Leger des Heils en Mensen in Nood het moeten hebben van depot- en brengacties. Op deze manier haalt KICI Kledinginzameling bijna 7 miljoen en Humana ongeveer 10 miljoen kilo op. Het Leger des Heils is goed voor 11 miljoen en Mensen in Nood haalt ruim 3 miljoen kilo op. Om dit te realiseren hebben de inzamelaars contracten afgesloten met gemeenten voor het plaatsen van kledingcontainers en het organiseren van huis-aan-huis acties en andere inzamelacties. Door de verkoop van deze ingezamelde kleding zijn de organisaties in staat vele projecten in binnen- en buitenland financieel te ondersteunen. Bij de besteding van het geld staan gezondheidszorg, educatie en milieu centraal. Een gedeelte wordt direct aangewend voor noodhulp in geval van rampen en ook aan hulp voor dak- en thuislozen. Sommige inzamelaars hebben contracten afgesloten met organisaties die een substantieel deel van de opbrengst tegemoet kunnen zien. Een voorbeeld daarvan is KICI Kledinginzameling met een langdurige overeenkomst met Amnesty International. Humana, KICI, Leger des Heils en Mensen in Nood werken onderling samen en voeren regelmatig overleg om beleid en acties op elkaar af te stemmen. Samen met een aantal kleine charitatieve kledinginzamelaars zijn de vier sinds 1995 ook verenigd in het SVKI (Samenwerkingsverband Kledinginzamelende Instellingen). De kleinere inzamelaars voor het goede doel halen samen ongeveer 10 miljoen kilo tweedehands kleding op.
De samenwerking is door de toenemende concurrentie op de markt van de inzameling van tweedehands kleding noodzakelijk geworden. Het aandeel van kringloopwinkels en commerciële inzamelaars, waarvan de opbrengst niet bestemd is voor het goede doel neemt nog steeds toe. Samenwerking is dus noodzakelijk om het marktaandeel te behouden en in de toekomst uit te breiden. In de toekomst zullen meer en meer acties van de charitatieve inzamelaars plaatsvinden om de Nederlandse burger ervan te overtuigen zijn overtollige kleding aan de juiste -voor het goede doel- inzamelaar te geven.

Meer informatie voor pers:

KICI : Koos van Zwieten, directeur
Jan Fritz, pr / voorlichting
tel. 070 3830306
fax 070 3851550
e-mail: info@kici.nl
www.kici.nl

29 jan 01 17:24