DE BREED EN PARTNERS
Beloningen voor automatiseerdesr stijgen door
PERSBERICHT
Breda, 29 januari 2001
Beloningen voor automatiseerders stijgen gestaag door.
STIJGING ZET DOOR.
De stijging van de totale beloning voor werknemers in de ICT-branche
heeft
zich ook in het gehele jaar 2000 doorgezet. Dit is de
belangrijkste
conclusie uit het Beloningsonderzoek Automatisering 2000 van De Breed
&
Partners.
De stijging van de totale beloning, binnen het Beloningsonderzoek
Automatisering 2000, bedraagt gemiddeld genomen 10%.
Bij individuele deelnemers zien we gemiddelde stijgingen in bruto
maandsalaris van 12%, met uitersten van resp. 17% voor Directeuren
en
Sales Representatives tot 19% voor Hoofden Verkoop/ Sales.
Systeemontwerpers en Hoofden Informatievoorziening moesten zich met
een
stijging van 6% tevreden stellen. Systeemprogrammeurs zagen hun
totale
beloning met slechts 3% toenemen.
Opvallend is dat met name individuele prestaties van werknemers een
steeds
grotere invloed gaan krijgen op de hoogte van de totale beloning.
UITHOLLING ICT COMPETENTIES.
We zien bij het gemiddeld aantal jaren werk- en ICT-ervaring een
daling
van resp. 10 en 8 jaar naar 9 en 6 jaar. Dit zou een gevolg kunnen
zijn
van de gespannen situatie op de arbeidsmarkt. Er zijn op dit moment
geen
aanwijzingen die erop duiden dat de situatie op korte termijn zal
veranderen.
Bij opleiding zien we in relatie tot vorig jaar dat het aandeel
MBO.ers
binnen het onderzoek is gestegen van 19% naar 29%. We zien dus
steeds
meer respondenten met een middelbare opleiding en minder
ICT-werkervaring
instromen.
EMOLUMENTEN
Het aantal respondenten met een lease/-auto van de zaak is
vergelijkbaar
in relatie met 1999; 58% t.o.v. 56% vorig jaar. De gemiddelde waarde
van
de lease-auto (van de zaak) loopt aardig in de pas met de stijging van
de
totale beloning. (+ 9%).
Onder automatiseerders is de Opel Astra de populairste auto gevolgd
door
de VW Golf, gevraagd naar privé-auto.s is dit net andersom.
Kijkend naar andere emolumenten zien we dat 47% van de respondenten
(via
de werkgever) de beschikking heeft over een mobiele telefoon.
Een zelfde groep beschikt over een laptop PC. Ook zien we een stijging
in
de vergoeding van de werkgever voor Internet (privé) gebruik van
gemiddeld
fl 48,- naar fl 67,- per maand.
Slechts 8% van de respondenten heeft de beschikking over een
credit-card
(van de zaak).
92% van de respondenten heeft gedurende dit jaar één of meerdere door
de
werkgever betaalde cursussen en/of opleidingen gevolgd, in 1999 was
dit
nog 82%.
Het bezoeken van relevante seminars en congressen is daarentegen meer
dan
gehalveerd; van 51% naar 23%. Reden voor deze fikse daling is niet
direct
aan te geven, een tekort aan tijd lijkt de meest voor de hand
liggende
verklaring.
HET BELONINGSONDERZOEK AUTOMATISERING
In het Beloningsonderzoek Automatisering 2000 wordt naast het salaris
ook
gekeken naar; vakantiegeld, 13e/14e/15e maand, gratificatie,
provisie,
tantiéme, feestdagenregeling, overwerkcompensatie, reiskosten,
lease-auto
(van de zaak). Daarnaast wordt er rekening gehouden met vergoedingen
voor
telefoon, privé Internet- gebruik, kinderopvang, verzekeringen
zoals
(tegemoetkoming) ziektekosten, werkgeversbijdrage in VUT/ WAO-gat
regelingen, pensioenen, premiespaarregelingen en de waarde van
aandelenopties.
De Breed & Partners voert al sinds 1992 op continue basis onderzoek
uit
naar de beloningen van automatiseerders. De input van de gegevens komt
in
tegenstelling tot andere onderzoeken niet van bedrijven maar juist
van
individuele automatiseerders. (deelname via http:// www.debreed.nl)
Als 'beloning' hiervoor krijgen deelnemers on-line, m.b.v. het
carriere-
dashboard, inzicht hoe zij zich qua beloning verhouden tot
collega.s.
Daarnaast ontvangen zij per post een individuele analyse (een soort
'benchmarking' met vergelijkbare deelnemers).
Voor meer informatie zie http://www.debreed.nl, bel (076-5654321) of
mail
naar (steen@deb
29 jan 01 17:24