EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
EVO juicht plannen spoortunnel Frankrijk en Italio/oo toe

Verladersorganisatie EVO is positief over de plannen van Frankrijk en Italie om een 52 kilometer lange spoortunnel aan te leggen door de Alpen. De tunnel komt te liggen op de lijn Lyon-Turijn en halveert de reistijd tussen de twee steden. De handel tussen Italio/oo enerzijds en de diverse omringende landen anderzijds, is de laatste jaren sterk toegenomen. Doordat ook het vrachtverkeer van de spoortunnel gebruik kan maken, heeft de aanleg van de tunnel een merkbaar positief effect op zowel de handel als op vermindering van de congestie op de internationale doorgangsroutes.

De plannen voor de nieuwe tunnel betekenen een sterke impuls voor de handel en het vrachtverkeer in de diverse omringende landen. Tot nu toe zijn de alternatieven voor het wegvervoer naar Italie beperkt en uiterst kwetsbaar gebleken. De Montblanctunnel is nog altijd afgesloten sinds de brand van maart 1999. Ook de Frejustunnel en de Brennerpas hebben de afgelopen jaren voor problemen gezorgd. Een extra doorgang is dan ook zeer welkom voor het vrachtverkeer. Door de nabijgelegen Frejustunnel rijden nu dagelijks meer dan zesduizend vrachtauto's. Met een mogelijkheid de goederen ook per spoor te vervoeren, kan dit aantal worden gereduceerd.

De plannen voor de nieuwe tunnel sluiten goed aan op de besluiten van de Europese Transportraad van december 2000 om de toegang tot de markt voor goederenvervoer per spoor te vergemakkelijken. De tunnel, die een investering van ruim 6 miljard euro vergt, is naar verwachting pas in 2015 gereed.

PB 2001.05
29 januari 2001