BroadVision meldt resultaten voor het vierde kwartaal 2000

Huizen, 29januari 2001 - BroadVision heeft de financiële resultaten bekend gemaakt voor het kwartaal dat eindigde op 31 december 2000.

De belangrijkste resultaten voor het kwartaal en de vergelijkingen met voorgaande kwartalen zijn als volgt:

Vierde kwartaal 2000 Vierde kwartaal 1999 Derde kwartaal 2000 Omzet $136,9 miljoen $43,7 miljoen $120,2 miljoen
Operationele winst(Pro forma- alleen boekjaar 2000) $4,6 miljoen $5,9 miljoen $17,8 miljoen Netto winst(Pro forma- alleen boekjaar 2000) $4,5 miljoen $8,1 miljoen $13,6 miljoen Verwaterde winst per aandeel(Pro forma- alleen boekjaar 2000) $0,02 $0,03 $0,05

De belangrijkste financiële resultaten voor het jaar 2000, vergeleken met 1999, zijn als volgt:

Boekjaar 2000 Boekjaar 1999
Omzet $413,9 miljoen $115,5 miljoen
Operationele winst(Pro forma- alleen boekjaar 2000) $45,1 miljoen $15,3 miljoen Netto winst(Pro forma- alleen boekjaar 2000) $38,7 miljoen $18,8 miljoen Verwaterde winst per aandeel(Pro forma- alleen boekjaar 2000) $0,13 $0,07

"Het was een uitstekend jaar, zowel wat betreft de omzet als niet-financiële zaken. Het vierde kwartaal van 2000 was voor BroadVision het elfde achtereenvolgende winstgevende kwartaal, op pro forma basis. Onze snelle groei en sterkere aanwezigheid op de wereldmarkt hebben in het vierde kwartaal geleid tot hogere uitgaven dan verwacht, maar we hebben vertrouwen in de markt en denken dat we een goede uitgangspositie hebben om het succes te continueren," zegt dr. Pehong Chen, president en CEO van BroadVision. "Voor 2001 hebben we het voornemen om op ons sterke fundament verder te bouwen om een innovatieve reeks e-business applicaties te leveren die bedrijven helpen hun klanten, werknemers, toeleveranciers en partners te voorzien van gepersonaliseerde, self service toegang tot belangrijke bedrijfsprocessen. We geloven dat BroadVisions oplossingen kostenbesparingen en omzetverhoging mogelijk maken waar de CIO's naar op zoek zijn in het huidige economische klimaat."

Nieuwe klanten
Tijdens het kwartaal heeft BroadVision 107 nieuwe klanten verworven (93 eindgebruikerklanten en 14 partnerorganisaties), waarmee het totaal van BroadVisions 'installed base' wereldwijd op 1169 klanten komt. Tijdens dezelfde periode zijn er 95 met BroadVision applicaties gebouwde sites 'live' gegaan . Tot de nieuwe klanten van BroadVision behoren onder meer:


· Digitale markten: Clicon, Colinx LLC, ICFox, iStark, New Health Exchange, PurchasePro, Universal Exchange, U-Steel
· Energie/nutsbedrijven: Saudi Aramco Services, ENEL, WIND
· Financiële dienstverlening: ABN-AMRO Bank, Banca Commercio, Bear Stearns, BGZ Bank Poland, China Trust Bank, CIBC, CommerzBank UK, Dogas E-Bank, Korfez Bank,
· Gezondheidszorg/farmaceutische industrie: Advance PCS, Hawaii Medical Service Association, Pharmacia
· High-tech/productiebedrijven: Circadence, Coors, Heineken, Mettler Toledo, NCR, Sony UK, Toppan Printing, Toshiba Australia, webMethods
· Media/uitgeverijen: BigApple, Editorial Atlantida SA, Reuters
· Overheid: British Department of Trade and Industry, California Department of Transportation (Caltrans), State of California
· Retail/distributie: Cendant, LeShop Germany, Tweeter Home Entertainment, Viajes Marsana
· Telecom: BT Ignite, Cellkom Malaysia, France Telecom, Japan Telecom, Telmex, Westell
· Reisorganisaties/vrijetijdsbesteding: Easy Voyage, Online Travel Portal
Daarnaast heeft BroadVision tijdens het kwartaal een aanzienlijke hoeveelheid vervolgorders gekregen van diverse bestaande klanten, waaronder Air France, American Airlines, Bank of America, British Telecom, Citibank USA, CompuCom, Credit Suisse, GE Capital, Home Depot, Intel, WorldCom, Nortel Networks, OfficeMax, Philips, Sears, TSMC en Xerox.

Partnerships en strategische allianties
Dit afgelopen kwartaal zijn 14 toonaangevende bedrijven toegetreden tot BroadVisions netwerk van systeem integrators, resellers en adviespartners om de distributiekanalen uit te breiden, de productintegratie te verbreden en om nieuwe technologie en diensten te ontwikkelen en op de markt te brengen. Met het netwerk beoogt BroadVision markten in toonaangevende branches wereldwijd te penetreren. Belangrijke ontwikkelingen gedurende dit kwartaal waren onder andere:


· Een strategische alliantie met BEA Systems om BEA WebLogic Server op te nemen in BroadVision One-To-One Enterprise, het e-business applicatieplatform van BroadVision. De twee bedrijven zijn overeengekomen gezamenlijk ontwikkelings- en marketinginitiatieven te ontplooien. Beide bedrijven zullen samen de volgende generatie e-business oplossingen leveren die toonaangevende, op Java gebaseerde servertechnologie combineren met toonaangevende e-business softwareapplicaties.
· De aankondiging van deze strategische alliantie vormde een onderdeel van BroadVisions introductie van BroadVision One-To-One Enterprise, het e-business platform van de volgende generatie. Het partnership met BEA Systems zal ondersteuning voor Java 2 Platform, Enterprise Edition (J2EE) toevoegen aan BroadVision One-To-One Enterprise Version 6. Deze nieuwe op Java-technologie gebaseerde voorzieningen zullen de reeds robuuste ondersteuning van BroadVision voor open standaards verder uitbreiden. Tot deze standaards behoren JavaScript-technologie, C++, COM, CORBA, XML, XSL, LDAP, WML en WAP. BroadVision One-To-One Enterprise Version 6 zal een van de weinige J2EE- technologiecompatibele reeks van e-business oplossingen zijn die veelomvattende e-business applicaties, contentbeheer, personalisatie, analysevoorzieningen en draadloze ondersteuning bieden, afkomstig van één leverancier.
· Een partnership met i2 Technologies om een veelomvattende e-commerce oplossing te leveren. Het gecombineerde aanbod is bedoeld om de i2 TradeMatrix Shell en i2 TradeMatrix Content Solutions te integreren met BroadVisions reeks van e-business oplossingen, om een optimale oplossing te creëren voor het beheer van de gehele e-commerce waardeketen.
· Een e-business alliantie met Intel om gemeenschappelijk oplossingen te ontwikkelen die zijn gebaseerd op BroadVisions reeks van e-business applicaties en servers van Intel.
· Het partnership met Hewlett-Packard Company heeft geresulteerd in de oplevering van geavanceerde e-business oplossingen bij meer dan 100 klanten wereldwijd. HP Consulting heeft meer dan 400 getrainde consultants ingeschakeld bij de implementatie van meer dan 40 BroadVision klantensites wereldwijd.
· Een overeenkomst met NCR Corporation ter waarde van $17 miljoen om de twee bedrijven in staat te stellen hun bedrijfsgroei te stimuleren door middel van gepersonaliseerde communicatie met klanten en andere bedrijven. Het bedrag van $17 miljoen vertegenwoordigt de gezamenlijke investering van de twee bedrijven in research en development, marketing en de ontwikkeling en bedrijfsvoering van Centers of Expertise.
Daarnaast heeft BroadVision nauw samengewerkt met system integration partners, zoals Accenture, Cambridge Technology Partners (CTP), Computer Science Corporation (CSC), Computer Technology Associates, Context Integration, Corio, Deloitte Consulting, Ernst & Young, Groundswell, HP, iXL, KPMG, LEAPNet, MediData, NexGebix, PriceWaterhouseCoopers, Roundarch, Softek, USinternetworking, Xpedior en andere die samen hebben gezorgd voor meer dan 85 procent van de nieuwe licentieinkomsten tijdens het kwartaal, of daar invloed op hebben gehad.

Andere mijlpalen
BroadVision heeft de volgende vermeldenswaardige mijlpalen bereikt tijdens het vierde kwartaal van 2000:


· Op 13 november 2000 werd BroadVision toegevoegd aan de Standard & Poor's 500 Index - een van de meest gebruikte indexen voor beursprestaties in de Verenigde Staten. De S&P 500 Index bestaat uit 500 beursnotaties, die zijn geselecteerd op marktomvang, liquiditeit en representatieve waarde voor de branche.
· BroadVision bereikte een mijlpaal op het gebied van software-ontwikkeling door op tijd voor de honderdste achtereenvolgende keer een softwareversie op te leveren: BroadVision MarketMaker versie 5.5.1 voor de Sun Solaris Operating Environment en Hewlett-Packard HP-UX besturingssystemen. Dit is opmerkelijk omdat het de honderdste release is van een BroadVision e-business product die eerder dan gepland, of op tijd is opgeleverd.

· BroadVision bereikte de vijftiende plaats in de Deloitte & Touche Technology Fast 500, een lijst van de 500 snelst groeiende technologiebedrijven in Noord-Amerika. De rangorde is gebaseerd op de omzetgroei in de periode 1995-1999.
· BroadVision werd genomineerd voor opname in The Standard 100, opgezet door Epoch Partners, de voornaamste aandelenindex voor de Internet-economie.
Over BroadVision
BroadVision (Nasdaq: BVSN, Neuer Market: BDN) biedt een geïntegreerde suite van gebundelde applicaties voor het ondersteunen van e-commerce transacties en interactie. Grote ondernemingen en overheidsinstanties gebruiken deze applicaties voor inkoop, verkoop en informatie-uitwisseling via draadloze en vaste Internet-verbindingen. De BroadVision e-commerce applicatiesuite kan de concurrentiepositie en de winstgevendheid van een organisatie verbeteren doordat het deze organisatie in staat stelt om vruchtbare relaties te leggen en te onderhouden met klanten, leveranciers en personeel. De service professionals van BroadVision, die zich gesteund weten door 100 partnerorganisaties wereldwijd, garanderen dat de implementatie van de applicaties zich vertaalt in waarde voor de klant. BroadVision ondersteunt meer dan 1.100 klanten wereldwijd vanuit kantoren in 34 landen met consultancy, training en ICT-support. BroadVision is opgericht in 1993 en ging in 1996 naar de beurs (Nasdaq). Het hoofdkantoor van BroadVision is gevestigd in Redwood City, Californië. Voor meer informatie zie: www.broadvision.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
BroadVision, contactpersoon: Hilleen Peters, tel. 035 - 524 90 10, e-mail: Hilleen.Peters@BroadVision.com, of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, contactpersoon: Marieke Leenhouts, tel. 023 - 568 82 08, e-mail: mariekel@monogram.nl