Unilever NV

Unilever akkoord met Campbell over verkoop europese soepen en sauzen 29 januari 2001

Unilever heeft met Campbell Soup Company overeenstemming bereikt over de verkoop van een aantal Europese bedrijven op het gebied van droge soepen en sauzen voor een schuldenvrije overnamesom van 1 miljard. De verkoop is afhankelijk van goedkeuring door de Merger Task Force van de Europese Commissie en van overlegpro-cedures voor deze kan worden afgerond.

De verkoop omvat de drie instantsoepmerken - Batchelors in het Verenigd Koninkrijk, Royco in Frankrijk en België en Heisse Tasse in Duitsland; het merk McDonnells in Ierland, Oxo in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, het merk Blå Band in de Noorse landen, en merken in Nederland, België en Portugal. Tevens wordt het assortiment Lesieur mayonaises in Frankrijk verkocht. De jaarlijkse omzet van de bedrijven bedraagt ongeveer 435 miljoen.

De bedrijven worden verkocht op grond van afspraken met de Europese Commissie in verband met de acquisitie van Bestfoods, die in oktober 2000 werd afgerond.

Deze verkoop volgt op de afstoting van Unilevers Europese Bakkerijbedrijven en Elizabeth Arden, en brengt de totale opbrengsten sinds de acquisitie van Bestfoods op circa 2 miljard.

De betrokken bedrijven hebben productiefaciliteiten in het Verenigd Koninkrijk (2), Nederland, Ierland, Frankrijk en Zweden en tellen in totaal circa 1300 medewerkers. De waarde van de vaste activa bedraagt circa 100 miljoen.

Patrick Cescau, bestuurslid verantwoordelijk voor Unilever Foods zei: We zijn tevreden met deze overeenkomst waarbij Campbell de hele merkenportfolio koopt die als gevolg van de afspraken van de Europese Commissie moet worden afgestoten. Campbells vastbeslotenheid deze bedrijven verder te laten groeien en de snelheid waarmee deze overeenkomst werd bereikt neemt veel onzekerheid weg voor onze werknemers. We zullen ons blijven richten op de integratie van Bestfoods en de verdere groei van ons bedrijf.

Achtergrondinformatie:

De bedrijven die worden, verkocht hebben een totale omzet van 435 miljoen in het jaar 2000. De winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) bedroeg 87 miljoen en voor rente en belastingen 78 miljoen. De omzet groeide de afgelopen drie jaar met 1 procent per jaar.

Goldman Sachs trad op als adviseur van Unilever bij deze transactie.

De merken die door Unilever worden verkocht zijn:

Merk Land Categorie

Batchelors
Oxo
Royco
Lesieur
Royco
Liebig/Liebox
Heisse Tasse
McDonnells
Bla Band
Isomitta
Raguletto
Rijke Sauzen
Verenigd Koninkrijk
VK en Ierland
Frankrijk
Frankrijk
België
België
Duitsland
Ierland
Zweden, Finland, Denemarken
Finland
Duitsland
Nederland Instant droge soep, noodles, groenten in blik Bouillon
Instant droge soep
Mayonaise en dressing
Instant droge soep
Bouillon
Instant droge soep
Droge soepen en sauzen
Instant droge soepen, droge sauzen
Droge sauzen, droge soepen
Natte pastasauzen
Natte sauzen

Safe Harbour Statement:
Dit persbericht bevat bepaalde 'forward looking statements'. Deze statements zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van de directie en zijn vanzelfsprekend onderworpen aan onzekerheden en veranderingen in omstandigheden. De werkelijke uitkomsten kunnen wezenlijk verschillen van de verwachtingen die het bericht bevatten.

Press Office Unilever London

Tel: +44 (0)20 7822 6719
Fax: +44 (0)20 7822 5511
Email: press-office.london@unilever.com