Unilever akkoord met Campbell over verkoop europese soepen en sauzen
29 januari 2001
Unilever heeft met Campbell Soup Company overeenstemming bereikt over
de verkoop van een aantal Europese bedrijven op het gebied van droge
soepen en sauzen voor een schuldenvrije overnamesom van 1 miljard. De
verkoop is afhankelijk van goedkeuring door de Merger Task Force van
de Europese Commissie en van overlegpro-cedures voor deze kan worden
afgerond.
De verkoop omvat de drie instantsoepmerken - Batchelors in het
Verenigd Koninkrijk, Royco in Frankrijk en België en Heisse Tasse in
Duitsland; het merk McDonnells in Ierland, Oxo in het Verenigd
Koninkrijk en Ierland, het merk Blå Band in de Noorse landen, en
merken in Nederland, België en Portugal. Tevens wordt het assortiment
Lesieur mayonaises in Frankrijk verkocht. De jaarlijkse omzet van de
bedrijven bedraagt ongeveer 435 miljoen.
De bedrijven worden verkocht op grond van afspraken met de Europese
Commissie in verband met de acquisitie van Bestfoods, die in oktober
2000 werd afgerond.
Deze verkoop volgt op de afstoting van Unilevers Europese
Bakkerijbedrijven en Elizabeth Arden, en brengt de totale opbrengsten
sinds de acquisitie van Bestfoods op circa 2 miljard.
De betrokken bedrijven hebben productiefaciliteiten in het Verenigd
Koninkrijk (2), Nederland, Ierland, Frankrijk en Zweden en tellen in
totaal circa 1300 medewerkers. De waarde van de vaste activa bedraagt
circa 100 miljoen.
Patrick Cescau, bestuurslid verantwoordelijk voor Unilever Foods zei:
We zijn tevreden met deze overeenkomst waarbij Campbell de hele
merkenportfolio koopt die als gevolg van de afspraken van de Europese
Commissie moet worden afgestoten. Campbells vastbeslotenheid deze
bedrijven verder te laten groeien en de snelheid waarmee deze
overeenkomst werd bereikt neemt veel onzekerheid weg voor onze
werknemers. We zullen ons blijven richten op de integratie van
Bestfoods en de verdere groei van ons bedrijf.
Achtergrondinformatie:
De bedrijven die worden, verkocht hebben een totale omzet van 435
miljoen in het jaar 2000. De winst voor rente, belastingen,
afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) bedroeg 87 miljoen en voor
rente en belastingen 78 miljoen. De omzet groeide de afgelopen drie
jaar met 1 procent per jaar.
Goldman Sachs trad op als adviseur van Unilever bij deze transactie.
De merken die door Unilever worden verkocht zijn:
Merk Land Categorie
Batchelors
Oxo
Royco
Lesieur
Royco
Liebig/Liebox
Heisse Tasse
McDonnells
Bla Band
Isomitta
Raguletto
Rijke Sauzen
Verenigd Koninkrijk
VK en Ierland
Frankrijk
Frankrijk
België
België
Duitsland
Ierland
Zweden, Finland, Denemarken
Finland
Duitsland
Nederland Instant droge soep, noodles, groenten in blik
Bouillon
Instant droge soep
Mayonaise en dressing
Instant droge soep
Bouillon
Instant droge soep
Droge soepen en sauzen
Instant droge soepen, droge sauzen
Droge sauzen, droge soepen
Natte pastasauzen
Natte sauzen
Safe Harbour Statement:
Dit persbericht bevat bepaalde 'forward looking statements'. Deze
statements zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van de directie
en zijn vanzelfsprekend onderworpen aan onzekerheden en veranderingen
in omstandigheden. De werkelijke uitkomsten kunnen wezenlijk
verschillen van de verwachtingen die het bericht bevatten.
Press Office Unilever London
Tel: +44 (0)20 7822 6719
Fax: +44 (0)20 7822 5511
Email: press-office.london@unilever.com