EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

EVO-reactie op nieuw wetsvoorstel over bereikbaarheid: Wegvervoer wil alleen betalen voor echte mobiliteit

Volgens EVO kosten de plannen uit het Wetsvoorstel Bereikbaarheid en Mobiliteit, die de Tweede Kamer binnenkort bespreekt, het bedrijfsleven veel geld, terwijl een verbetering van de bereikbaarheid uitblijft. In een speciale uitgave van EVO-Visie die vandaag verschijnt staat waarom het voorstel in ieder geval moet worden aangepast.

In Bereikbaarheid en Mobiliteit zet het Rijk zwaar in op een mix van ú benutten (slimmer gebruikmaken van de bestaande infrastructuur); ú bebouwen (uitbreiding door verbreding van bestaande wegen of aanleg van nieuwe infrastructuur);
ú beprijzen (het betalen voor het gebruik van de infrastructuur).

Behalve de spitsheffing, beter bekend als rekeningrijden, behandelt het wetsvoorstel twee nieuwe heffingen: de betaalstroken en het toltarief.

EVO vindt spitsheffing voor goederenvervoer principieel een onjuist instrument. Allereerst is het zo dat de files primair worden veroorzaakt door het personenvervoer. Ten tweede veronderstelt spitsheffing dat de weggebruiker het tijdstip van vertrek kan kiezen. Door tal van overheidsmaatregelen heeft het vrachtverkeer echter nauwelijks invloed op het vertrektijdstip. Bovendien is er voor goederenvervoer geen alternatief voorhanden; goederen kunnen niet in het openbaar vervoer stappen of virtueel worden verstuurd. Daarom moet het goederenvervoer worden vrijgesteld van spitsheffing.

Extra betalen in de vorm van betaalstroken of tolheffing is alleen bespreekbaar als er sprake is van nieuwe capaciteit of verbetering van de kwaliteit. Ook is EVO van mening dat er eerst duidelijkheid moet komen over de plaats die al deze heffingen - inclusief de recent aangekondigde kilometerheffing - innemen in het totale fiscale beleid.

PB 2001. 04; 29 januari 2001