http://www.evo.nl
EVO-reactie op nieuw wetsvoorstel over bereikbaarheid: Wegvervoer wil alleen betalen voor echte mobiliteit
Volgens EVO kosten de plannen uit het Wetsvoorstel Bereikbaarheid en
Mobiliteit, die de Tweede Kamer binnenkort bespreekt, het bedrijfsleven veel
geld, terwijl een verbetering van de bereikbaarheid uitblijft. In een
speciale uitgave van EVO-Visie die vandaag verschijnt staat waarom het
voorstel in ieder geval moet worden aangepast.
In Bereikbaarheid en Mobiliteit zet het Rijk zwaar in op een mix van
ú benutten (slimmer gebruikmaken van de bestaande infrastructuur);
ú bebouwen (uitbreiding door verbreding van bestaande wegen of aanleg van
nieuwe infrastructuur);
ú beprijzen (het betalen voor het gebruik van de infrastructuur).
Behalve de spitsheffing, beter bekend als rekeningrijden, behandelt het wetsvoorstel twee nieuwe heffingen: de betaalstroken en het toltarief.
EVO vindt spitsheffing voor goederenvervoer principieel een onjuist
instrument. Allereerst is het zo dat de files primair worden veroorzaakt
door het personenvervoer. Ten tweede veronderstelt spitsheffing dat de
weggebruiker het tijdstip van vertrek kan kiezen. Door tal van
overheidsmaatregelen heeft het vrachtverkeer echter nauwelijks invloed op
het vertrektijdstip. Bovendien is er voor goederenvervoer geen alternatief
voorhanden; goederen kunnen niet in het openbaar vervoer stappen of virtueel
worden verstuurd. Daarom moet het goederenvervoer worden vrijgesteld van
spitsheffing.
Extra betalen in de vorm van betaalstroken of tolheffing is alleen
bespreekbaar als er sprake is van nieuwe capaciteit of verbetering van de
kwaliteit. Ook is EVO van mening dat er eerst duidelijkheid moet komen over
de plaats die al deze heffingen - inclusief de recent aangekondigde
kilometerheffing - innemen in het totale fiscale beleid.
PB 2001. 04; 29 januari 2001