EVO juicht plannen spoortunnel Frankrijk en Italië toe
Verladersorganisatie EVO is positief over de plannen van Frankrijk en
Italië om een 52 kilometer lange spoortunnel aan te leggen door de
Alpen. De tunnel komt te liggen op de lijn Lyon-Turijn en halveert de
reistijd tussen de twee steden. De handel tussen Italië enerzijds en
de diverse omringende landen anderzijds, is de laatste jaren sterk
toegenomen. Doordat ook het vrachtverkeer van de spoortunnel gebruik
kan maken, heeft de aanleg van de tunnel een merkbaar positief effect
op zowel de handel als op vermindering van de congestie op de
internationale doorgangsroutes.
De plannen voor de nieuwe tunnel betekenen een sterke impuls voor de
handel en het vrachtverkeer in de diverse omringende landen. Tot nu
toe zijn de alternatieven voor het wegvervoer naar Italië beperkt en
uiterst kwetsbaar gebleken. De Montblanctunnel is nog altijd
afgesloten sinds de brand van maart 1999. Ook de Fréjustunnel en de
Brennerpas hebben de afgelopen jaren voor problemen gezorgd. Een extra
doorgang is dan ook zeer welkom voor het vrachtverkeer. Door de
nabijgelegen Fréjustunnel rijden nu dagelijks meer dan zesduizend
vrachtauto's. Met een mogelijkheid de goederen ook per spoor te
vervoeren, kan dit aantal worden gereduceerd.
De plannen voor de nieuwe tunnel sluiten goed aan op de besluiten van
de Europese Transportraad van december 2000 om de toegang tot de markt
voor goederenvervoer per spoor te vergemakkelijken. De tunnel, die een
investering van ruim 6 miljard euro vergt, is naar verwachting pas in
2015 gereed.
Terug ...