Nederlands Scheepvaartmuseum

Unieke replica van middeleeuwse kogge op bezoek bij Scheepvaart-museum

Vanaf 26 januari tot en met 10 april kunnen bezoekers van het Scheepvaartmuseum de Kamper Kogge zowel boven- als benedendeks bewonderen. Het zorgvuldig gereconstrueerde schip geeft de bezoekers de authentieke ervaring aanwezig te zijn op een middeleeuws handelsschip van de machtige Hanze.

De Hanze: een vroege `gouden eeuw'
In de middeleeuwen kenden steden als Kampen, Hasselt, Zwolle, Hattem, Deventer, Zutphen en Doesburg een opmerkelijke bloeitijd. Deze steden waren aangesloten bij een machtig internationaal handelsverbond: de van oorsprong Noordduitse Hanze die in de 12de eeuw in Lübeck ontstond. Gaandeweg verwierf Kampen een centrale plaats in het Hanzeverbond. De stad lag op een knooppunt van waterwegen en was onmisbaar als doorvoerhaven. In de loop van 15de eeuw omzeilden Hollandse schippers steeds vaker het Hanze-monopolie en wist Amsterdam via de Oostzeehandel een leidende positie te bereiken als stapelplaats voor de handel tussen Noord- en Zuid-europa.

Het successchip van de Hanze
De kogge was in de middeleeuwen het belangrijkste zeeschip van Europa. Dit scheepstype werd vooral gebruikt door reders en kooplieden uit de zogenaamde Hanzesteden, in de 13de en 14de eeuw. Deze periode viel samen met een vroege economische en culturele bloeitijd in toentertijd zeer belangrijke Hanze-steden als Kampen, Zwolle en Deventer. Deze steden onderhielden een intensief handelsverkeer met Noord-Duitse en Deense steden, welke zich hadden verenigd in het machtige Hanze-verbond. Honderden koggen bevoeren in de late middeleeuwen de Noord- en Oostzee. Ommelandvaarders heetten de schippers die vanuit de lage landen de gevaarlijke tocht onder primitieve omstandigheden om Jutland naar de Oostzeelanden maakten.
De kogge die in de jaren negentig in Kampen werd gebouwd is een nauwgezette replica van zo'n schip. Het schip heeft een opvallende brede vorm die onmiddellijk de sfeer van de middeleeuwen oproept. De Kamper Kogge werd nagebouwd naar een origineel scheepswrak uit 1336, dat werd opgegraven in de Zuiderzeepolders. Meer informatie over de Kamper Kogge treft u aan op www.kamper-kogge.nl.

De Kamper Kogge
Er is weinig gedetailleerde informatie over de bouwconstructie en de tuigage van de kogge. Maar met de vondst van een zeer compleet wrak in 1983 in het zuiden van Flevoland in de buurt van Nijkerk, kwam een schat van informatie beschikbaar. De onderdelen van deze kogge die waarschijnlijk uit 1336 stamt werden nauwkeurig nagetekend. Op basis van deze tekeningen maakte het Nederlands Instituut voor Scheeps- en onderwater Archeologie te Lelystad een ontwerp. Informatie over de opbouw en de tuigage van de kogge werd onder andere gehaald uit afbeeldingen op munten uit de 14de eeuw.

Het bouwproject
Met een subsidie uit het Europees Sociaal Fonds kon de bouw van de Kamper Kogge worden gefinancierd. De kogge is gebouwd op een ouderwetse scheepswerf in Kampen en diende tevens als werkgelegenheidsproject voor werkeloze jongeren. Al doende konden deze aankomende scheepsbouwers het scheepstimmeren leren. Het schip is van eikenhout gebouwd volgens oorspronkelijke bouwtechnieken. Op de achtersteven bevindt zich een klein `kasteel' ter verdediging tegen zeerovers en vijanden. De bouw duurde vier jaar.

De Koggewerf te Kampen
De kogge ligt normaliter in de IJssel aan de koggewerf te Kampen. Op deze werf bevindt zich ook een gereconstrueerd 15de-eeuws vissershuisje en een kleine expositieruimte met informatie over de kogge. Doordeweeks kan de werf van 10.00 tot 17.00 uur worden bezocht. Deskundige gidsen geven er rondleidingen en uitleg.

Technische gegevens Kamper Kogge
Lengte over de stevens 21,6 m.Lengte van de romp 19,6 m. Laadcapaciteit 60 ton
Zeiloppervlak maximaal 140 m2
Vaarsnelheid maximaal 7-8 zeemijlen/uur
Meer informatie over de Kamper Kogge: www.kamper-kogge.nl

Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam Kattenburgerplein 1 1018 KK Amsterdam