Ministerie van Financien

Titel: EUROHANDREIKING VOOR EIGENAAR AMSTERDAMS CAFÉ DANTE



Persberichtnr.


01/027


Den Haag

30 januari 2001

Eurohandreiking voor eigenaar Amsterdams café Dante

Tijdens de horecavakbeurs BBB in MECC Maastricht heeft Rob Schut, eigenaar van Café Dante in Amsterdam de eerste eurohandreiking voor horecaondernemers ontvangen. De brochure is hem overhandigd door Bart van Bolhuis, secretaris van het Nationaal Forum voor de introductie van de euro, en Jeu Claes, directeur Koninklijk Horeca Nederland.

De eurohandreiking is een coproductie van het Nationaal Forum en Koninklijke Horeca Nederland en vormt een belangrijk hulpmiddel voor het midden- en kleinbedrijf bij de omschakeling naar de euro. Voor negen andere sectoren is ook een handreiking gemaakt.

Bij deze presentatie maakte Van Bolhuis de resultaten bekend van het nieuwste onderzoek dat door het NIPO in opdracht van het Ministerie van Financiën wordt uitgevoerd. Daaruit blijkt dat het MKB de voorbereidingen steeds serieuzer ter hand neemt. Bijna 40% heeft inmiddels een plan van aanpak opgesteld en het aantal kleine bedrijven dat de administratie aan de euro heeft aangepast is met 15% gestegen. Ook het dubbelprijzen is met name door de detailhandel voortvarend opgepakt (39% van de bedrijven in de food-sector, en 44% in de sector non-food voert reeds dubbele prijzen, gemeten in november 2000). Toch valt er, aldus Van Bolhuis, nog het nodige te doen voor het bedrijfsleven. Van het grootbedrijf is inmiddels eenderde gereed met de voorbereidingen, voor het MKB geldt dit voor slechts één op de zeven ondernemingen. Liefst 43% van de ondernemingen geeft aan nog geen kosten te hebben gemaakt voor de euroconversie.

Met de reeks van tien eurohandreikingen wordt tegemoet gekomen aan de informatiebehoefte die met name leeft in het kleinbedrijf. De eurovoorlichting bereikt het merendeel van de ondernemers, maar van het kleinbedrijf vindt 47% de kennis binnen het bedrijf nog ontoereikend. De praktische informatie waaraan het kleinbedrijf behoefte heeft is te vinden in de handreikingen. Met een intensivering van de voorlichtingscampagne in het verschiet, wordt nu reeds 92% van de bevolking bereikt. Inmiddels weten 7 op de 10 Nederlanders dat 1 januari 2002 de introductiedatum voor de euro is, maar slechts 11% weet dat de periode dat zowel met guldens als met euros betaald kan worden tot 28 januari 2002 duurt.

Het vertrouwen in de euro is in de loop van 2001 onveranderd gebleven. Opnieuw blijkt de koers van de euro ten opzichte van de dollar de bepalende factor te zijn. Daarnaast speelt mee dat zes op de 10 Nederlanders verwachten dat de introductie van de euro zal leiden tot prijsstijgingen. Van Bolhuis verwacht dat de euro zal leiden tot een grotere prijstransparantie, nieuwe marktkansen en lagere kosten. Bovendien garanderen de concurrentieverhoudingen scherpe marges. Hij verwijst verder naar het onderzoeksrapport van De Nederlandsche Bank van november 2000 waaruit bleek dat het bedrijfsleven verwacht NLG 7 miljard op jaarbasis aan de euro te zullen verdienen. Dit zal ook de consument ten goede komen.

Een ruime samenvatting van het onderzoek is na het verstrijken van het embargo te vinden op www.euro.nl