Peugeot op de AutoRAI 2001
Peugeot 106 Sport 1.4
Déjà vu voor de wereldkampioen

Peugeot op de AutoRAI 2001
Tijdens de AutoRAI 2001 toont Peugeot op een grote stand die de gehele Zuidhal in beslag neemt, maar liefst vijf Nederlandse primeurs en zes concept cars. Hiermee onderstreept de Franse autofabrikant dat vernieuwing van het modellenprogramma nog steeds hoge prioriteit heeft, naast een verdere kwaliteitsverbetering van zowel de producten als de diensten die de organisatie aan de consument biedt. De Nederlandse primeurs zijn de 206 Coupé Cabriolet, de 206 HDi, de 406 Coupé HDi, de 607 en de Partner VTC.

Peugeot heeft zowel in Nederland als in geheel Europa in 2000 een prachtig resultaat geboekt: de verkopen van nieuwe personenautos stegen in ons land naar ongeveer 46.000 stuks, tegen vorig jaar 43.000. Het marktaandeel in de iets gedaalde totaalmarkt steeg van 7,1 naar 7,7 procent, waarmee Peugeot op de vijfde plaats in de top 10 is geëindigd. Dit succes is natuurlijk in de eerste plaats te danken aan de 206, die in het tweede jaar dat hij op de markt is een echte bestseller is geworden met een totaal van ruim 22.000 exemplaren. Daarmee is de 206 veruit de best verkochte auto in het B-segment, met een voorsprong van meer dan vijftig procent op de nummers 2 en 3. Ook de 406, de 806 en de Partner boeken uitstekende resultaten, terwijl ook de 306 nog altijd erg goed wordt verkocht.

Coupé Cabriolet
Peugeot toont voor de eerste keer op de AutoRAI in Amsterdam vijf nieuwe modellen of versies. De meeste aandacht van de bezoekers zal uitgaan naar de 206 Coupé Cabriolet (CC), die eind vorig jaar werd geïntroduceerd. Dit model is geboren op de Salon van Genève in 1998. Het prototype oogstte niets dan lof van pers en publiek. Hoewel de Coupé Cabriolet veel uiterlijke kenmerken met de driedeurs 206 deelt, is de auto vooral onderhuids behoorlijk verschillend. Het idee om een cabriolet en een coupé te verenigen in één auto is al in de jaren 30 door Peugeot gerealiseerd in de vorm van de 401 Eclipse, waarin voor het eerst het ingenieuze wegklapbare dak werd toegepast. De 206 CC is de eerste moderne auto in het B-segment met een dergelijk dak. De 206 CC wordt leverbaar met twee verschillende zestienkleps benzinemotoren, de bekende tweeliter uit de GTI en een nieuwe 1,6 liter viercilinder. De unieke dakconstructie van de Coupé Cabriolet bestaat uit twee delen die door middel van hydraulische cilinders worden bewogen. Met een druk op de knop verandert de coupé in 20 seconden in een cabriolet. De prijs is opzienbarend: de 1,6 16V kost NLG 40.500,- / EUR 18.378,10.

Nieuwe dieselversies
Het motorengamma van de 206 wordt vanaf de AutoRAI 2001 aangevuld met een 2,0 liter HDi motor. Deze heeft een iets grotere cilinderinhoud dan de gewone diesel, maar dankt het grotere motorvermogen vooral aan de toepassing van een turbocompressor. Bovendien is deze motor voorzien van de moderne common rail dieseltechniek. Een andere primeur is de toepassing van een 2.2 liter HDi dieselmotor, voorzien van een roetfilter, in de prestigieuze 406 Coupé. Een diesel heeft van oudsher de naam allesbehalve sportief te zijn. De prestaties van de 2,2 HDi staan echter op een dusdanig hoog niveau dat deze hetzelfde rijgenot brengt als een forse benzinemotor. De motor is voorzien van een revolutionair roetfilter, dat de uitstoot van schadelijke stoffen vermindert. In de 406 Sedan en Break wordt naast de twee 2,0 liter HDi motoren binnenkort ook de 2,2 liter HDi geleverd. Deze HDi diesel heeft de modernste techniek in huis, een lichtmetalen cilinderkop met zestien kleppen, common rail inspuiting, een turbo met variabele geometrie en een roetfilter.

Peugeot 607 maakt debuut
De Peugeot 607, het eerste model van de 7-generatie, maakt als het nieuwe vlaggenschip van Automobiles Peugeot eveneens zijn officiële debuut op de AutoRAI 2001. De eisen waaraan de 607 vanaf het begin moest voldoen, kunnen worden samengevat als een riante, zeer compleet uitgeruste vierpersoons sedan met een comfortabel en intelligent ontworpen interieur, souplesse, veiligheid, rijplezier en zorgeloze vrijheid. Daarnaast speelde technische innovatie een grote rol, zoals de toepassing van HDi-motoren met common rail techniek.

Nieuwe uitvoeringen van 806 en Partner
De 806 is het ruimtewonder van Peugeot die vanaf juli 2000 ook geleverd kan worden met een sequentiële automatische transmissie. De AL4 Autoactive is een viertraps automaat, die naast de sequentiële bediening ook een zelfleerfunctie heeft. Deze past het schakelpatroon aan bij de rijstijl en de rijomstandigheden. De 806 met AL4 Autoactive wordt uitsluitend geleverd in combinatie met de 2,0 liter 16V motor. Hoewel de Partner meer als bestelwagen op grijs kenteken dan met geel kenteken wordt verkocht, maakt toch een nieuwe versie zijn debuut op de AutoRAI, de Partner VTC (Véhicule Tous Chemins). Deze is voorzien van grotere wielen, een forsere bumper en beschermingsroosters voor de koplampen. Op motorengebied is er keuze uit de nieuwe 1,6 liter 16V benzinemotor en de 2,0 HDi turbodiesel.

Wereldkampioen
Liefhebbers van sportieve autos worden op de Peugeot-stand evenmin teleurgesteld, want er staat een versie van de 206 WRC, waarmee Peugeot in het eerste volledige jaar dat werd gereden, de titels in het wereldkampioenschap rijders en merken heeft behaald. De standaard 206 is met behulp van een aantal ingrijpende wijzigingen omgetoverd in een geducht rallywapen. De Peugeot 206 WRC beschikt over de 2.0 liter 16V motor uit de 206 GTi, voorzien van een turbocompressor. Het maximum vermogen is reglementair vastgelegd op 300 pk. Een sequentiële zesversnellingsbak, vierwielaandrijving en een sportonderstel met McPherson veerpoten rondom en speciale schokdempers, zorgen ervoor dat deze kracht overgebracht kan worden op modder, asfalt of sneeuw. Ook in 2001 zal Peugeot met deze auto deelnemen aan de strijd om het officiële rallywereldkampioenschap.

Blik in de toekomst
Tenslotte wordt de bezoekers een blik in de toekomst geboden, door middel van niet minder dan zes concept cars. De Prométhée is een serieuze voorbode van de toekomst: een concept car met opvallende, bijna overdreven vormen, die tot uiting komen in de stoere, duidelijke Peugeot neus, de enorme wielen en de futuristische achterzijde in donkergetint glas.
De Féline is een roadster op basis van de 607, waarvan duidelijke kenmerken terugkomen in de lijnen van de concept car. Maar de Féline lijkt niet echt op zijn grote broer, vooral dankzij de bolvormige opbouw. De V6-motor met vijfversnellingsbak zit in lengterichting onder de lange motorkap, het interieur biedt plaats aan maximaal twee inzittenden.
Tenslotte staan er vier concept cars bij elkaar, onder de verzamelnaam City Toyz. Deze dienden als inspiratiebron voor deelnemers aan een ontwerpwedstrijd om de stadsauto van het jaar 2020 te ontwikkelen. De vier speeltjes , met de namen Vroomster, E-doll, Bobslid en Kart-up geven een aardig idee van technologische en design kenmerken die de auto over twee decennia zou kunnen hebben.

Utrecht, januari 2001

Peugeot 106 Sport 1.4
Sinds 1998 is er in Nederland een Peugeot 106 Sport 1.1 leverbaar. In 2000 nam de Sport 1.1 een kwart van de totale verkoop - bijna 3600 exemplaren - van de 106 in Nederland voor zijn rekening.

De combinatie van een sportief uiterlijk met een alleszins betaalbaar prijskaartje wordt dus door menigeen gewaardeerd. Aangemoedigd door de positieve reacties op de 106 Sport 1.1 heeft Peugeot dan ook besloten de 106 Sport voortaan ook met een 1.4 motor te leveren. Deze motor is reeds bekend uit de Peugeot 206.

De Sport 1.4 zal met ingang van de productie mei 2001 deel uit maken van het 106 gamma. Tot die tijd zal er een speciale uitvoering leverbaar zijn die voor een kleine meerprijs met lichtmetalen velgen en stuurbekrachtiging wordt geleverd. Dit speciale model debuteert op de AutoRai in februari 2001. Voorlopig is er een serie van 250 exemplaren beschikbaar.

Uiterlijk zal de 106 Sport 1.4 gelijk zijn aan de 106 Sport 1.1. Het tijdelijke actiemodel dat tot mei 2001 geleverd wordt is voorzien van stuurbekrachtiging en lichtmetalen velgen van het type Alizé (van de vroegere 106 GTI) waarop 175/60/14 banden zijn gemonteerd. Bovendien beschikt de 106 Sport 1.4 over een 75 pk motor met een inhoud van 1400 cc. De waarde van de extra uitrusting van dit model bedraagt NLG 3700,-.De klant betaalt hiervoor slechts NLG 1700,-.

Als extra zijn onder andere leverbaar een vernis metaallak, elektrisch bedienbare voorportierruiten en spiegels en een glazen schuif/kanteldak of air-conditioning. Er is al een Peugeot 106 Sport
1.4 leverbaar vanaf NLG 23.850,-/EUR 10.822,66

Utrecht, januari 2001

Déjà vu voor de wereldkampioen
De aanvangsdag van de Rallye Monte-Carlo, de openingswedstrijd van het wereldkampiooenschap 2001, eindigde voor Peugeot Sport in frustratie. Alle drie 206-en van de regerende wereldkampioen werden tot opgave gedwongen. Zo had het team een déjà vu, want vorig jaar verging het de Fransen in de Monte weinig beter. Alleen de nieuwe recruut van het merk, Toni Gardemeister met de vierde, semi-fabrieks 206, haalde de finish. De Fin werd goede vijfde, maar omdat hij bij deze eerste wedstrijd niet was genomineerd voor punten in het wereldkampioenschap voor constructeurs, bleef Peugeot vooralsnog op de nul-score staan. Tommi Mäkinen (Mitsubishi) reed in Monaco voor de derde achtereenvolgende keer als winnaar het podium op.

Vier equipes van vorig jaar waren in de Rallye Monte-Carlo opnieuw in de top-6 te vinden. Behalve winnaar Mäkinen waren dat Carlos Sainz (weer tweede), Toni Gardemeister (in 2000 vierde; nu vijfde) en Freddy Loix, die wederom als zesde finishte. Voor de grote titelkanshebbers, Peugeot en Subaru, smaakten de druiven zuur. Beide merken waren pechvol in de Zuid-Franse klassieker.
Peugeot-sportdirecteur Corrado Provera verwoordde het Monte-drama als volgt: Het lijkt erop dat wat ons betreft op deze wedstrijd een vloek rust, na de problemen die we hier vorig jaar kenden. Ondanks dat de 206 zeer competitief leek, eindigde onze rally nu nog eerder dan twaalf maanden geleden het geval was. Het is bijzonder spijtig dat we geen enkel WK-punt meenemen naar de volgende ronde in Zweden. Maar het is nu zaak ons te hergroeperen om in Scandinavië te kunnen vergeten wat hier is gebeurd.

Wat was er dan misgegaan? Op de tweede klassementsproef van de in totaal vijftien ging bij wereldkampioen Marcus Grönholm aan boord de waterpomp kapot. Ofschoon de Fin zijn 206 nog wel naar het servicepunt wist te sturen, bleek daar dat de motor onherstelbare schade had opgelopen. Grönholm: De koelvloeistoftemperatuur liep op tot 140 graden en alle waarschuwingslampjes op het dashboard begonnen te knipperen. Ik stopte voor een controle, maar kon niets vinden, dus reed ik maar door naar onze service. Er was niks meer aan te doen helaas. Maar als we dan toch in herhalingen vervallen, wil ik in Zweden ook zon déjà vu! Want daar won onze 206 zijn eerste WRC-wedstrijd vorig jaar...

De nieuwkomer in het nu door Total gesponsorde Peugeot-fabrieksteam, de Fransman Didier Auriol, toonde topvorm bij zijn debuut in de 206. De wereldkampioen van 1994 leidde de dans na KP 2. Maar aan het einde van de derde proef beschadigde Auriol, die door Peugeot werd ingelijfd toen Seat aankondigde te stoppen met de rallysport, een wiel. Met een hangend pootje bereikte de Fransman nog wel de startcontrole van proef 4, maar de wedstrijdcommissarissen weigerden hem tot de start toe te laten. Ze vonden het te gevaarlijk. Daarmee was de rally ook voor de tweede 206 over.

Gilles Panizzi tenslotte had ook een vooraanstaande positie ingenomen. Maar na ongeveer een kilometer op de derde klassementsproef raakte de Fransman een rotsblok en tuimelde zon veertig meter het ravijn in. Zijn 206 werd daarbij ernstig beschadigd, maar Gilles en zijn broer Hervé Panizzi kwamen er heelhuids vanaf. Voor alle zekerheid werd het duo per ambulance naar een ziekenhuis gereden ter controle.

Toni Gardemeister reed een relatief probleemloze wedstrijd. Hij verbaasde vriend en vijand door de openingsproef te winnen, maar viel later terug in de rangschikking. Gaandeweg klom de Fin weer op in de top-10 en profiteerde van andermans pech en ongemak, om in vijfde positie zijn eerste evenement met de Peugeot 206 te beëindigen. Tot de pechvogels behoorde behalve Peugeot het gehele Subaru-team, dat Markko Martin, Petter Solberg en Richard Burns zag uitvallen. Ook Colin McRae moest tot zijn grote ergernis opgeven, toen het elektronische gaspedaal van zijn Ford in de slotfase van de rally verdere medewerking weigerde.
Kortom de Rallye Monte-Carlo was een bizarre wedstrijd, waarin de krachtsverhoudingen nog niet geheel tot uiting kwamen. Straks in Zweden wordt hopelijk duidelijker hoe de zaken er bij de fabrikanten voor staan.

Overigens worden van de meeste WRC-evenementen dagcompilaties op televisie uitgezonden door Eurosport. Gedurende de rallys liggen de uitzendtijden tussen tien en elf uur s avonds.

Uitslag 69e Rallye Monte-Carlo:

1. Mäkinen/Mannisenmäki (SF/SF), Mitsubishi Lancer Evo
2. Sainz/Moya (E/E), Ford Focus

3. Delecour/Grataloup (F/F), Ford Focus

4. Schwarz/Hiemer (D/D), Skoda Octavia

5. Gardemeister/Lukander (SF/SF), Peugeot 206
6. Loix/Smeets (B/B), Mitsubishi Carisma GT
Stand wereldkampioenschap rijders:

1. Tommi Mäkinen, 10 punten; 2. Carlos Sainz, 6; 3. François Delecour, 4; 4. Armin Schwarz, 3; 5. Toni Gardemeister, 2; 6. Freddy Loix, 1.

Stand wereldkampioenschap fabrikanten:

1. Mitsubishi, 13 punten; 2. Ford, 6; 3. Skoda, 5; 4. Hyundai, 2.

Volgende wedstrijd: Rally van Zweden, 8-11 februari 2001