Persberichten
Internet Advertising is sluitpost
's-Hertogenbosch - 30-01-2000. Online onderzoeksbureau Multiscope
heeft eind 2000 een onderzoek uitgevoerd naar de internet advertentie
markt in Nederland. In het onderzoek werden ruim 1.300
internetgebruikers ondervraagd. Daarnaast werden diepte-interviews
afgenomen bij toonaangevende partijen zoals Happypoint, Mediasynergy,
Netplus, Rabobank, Webads, World Online en Zon. Uit de gesprekken met
site-exploitanten, adverteerders, mediabureaus en ad networks komen
een aantal interessante marktinzichten naar voren.
Heden
Voor de meeste adverteerders blijkt internet advertising nog steeds de
sluitpost binnen het advertentiebudget. Internet advertenties worden
gebruikt als aanvulling of versterking van de traditionele
mediacampagnes. Over het algemeen zijn de adverteerders wel tevreden
over de mediabureaus, ad networks en site-exploitanten en de door deze
partijen verstrekte informatie. Desondanks hopen de adverteerders dat
op korte termijn de markt transparanter wordt. Men pleit daarbij
vooral om standaarden op het gebied van meetmethoden,
advertentieformaten en 'afrekenmodellen'.
Zowel de site-exploitanten als de ad networks zijn van mening dat de
kennis van adverteerders omtrent internet advertising nog vrij
bescheiden is. Slechts een klein deel zou echt weten wat allemaal
mogelijk is. Volgens de geïnterviewde site-exploitanten en ad networks
schieten de traditionele mediabureaus vaak te kort als het gaat om
adviezen over internet advertising. Zij zouden een te afwachtende
houding innemen. Traditionele bureaus zijn op hun beurt van mening dat
het personeel van site-exploitanten en ad networks bestaat uit 'jonge
honden met weinig ervaring'.
Voordelen
De partijen zijn eensgezind over de voordelen van adverteren via
internet. Eén van die voordelen is de mogelijkheid om een complete
campagne, van vertoning van banner tot aan conversie naar klant, te
monitoren. Door op internet te adverteren is het bovendien mogelijk om
specifieke doelgroepen zeer doelgericht te benaderen. Het medium biedt
ook meer mogelijkheden voor interactiviteit.
Twijfels
De Nederlandse internet advertentiemarkt moet volgens de
geïnterviewden nog wel een aantal groeipijnen doorstaan. De slechte
kwaliteit van banners en sites van adverteerders vormen zo nu en dan
een serieuze handicap. Daarnaast is het aantal breedbandverbindingen
nog te klein om de mogelijkheden voor 'rich media' advertenties
volledig te benutten. Een heet hangijzer op dit moment is ook het
grote aantal onbetaalde advertentiecampagnes oftewel 'barter deals'
welke onderling door site-exploitanten uitgewisseld worden.
Toekomstverwachting
Men verwacht dat voor de nabije toekomst de traditionele banner de
belangrijkste reclame-uiting blijft op internet. Op termijn zal deze
echter vervangen worden door rich media banners. In de toekomst wordt
ook een stijging verwacht van e-mail marketing en sponsoring van
sites. Verder verwacht men dat alleen de grote site-exploitanten in
staat zullen zijn om de eigen advertentieruimte te verkopen. Kleinere
sites zullen zich steeds meer gaan organiseren, onder andere door zich
aan te sluiten bij een ad network. Tenslotte verwacht men dat
adverteerders zich kritischer op zullen gaan stellen en meer gaan
eisen van internet advertising.
Meer informatie
Meer informatie over dit onderzoek kunt u vinden op www.multiscope.nl.
In het rapport 'Internet Advertising - The Netherlands' bevinden zich
een groot aantal interessante gegevens, die nog niet gepubliceerd
zijn. Deze Engelstalige rapportage is beschikbaar voor 1.498 gulden
(excl. B.T.W.). Bestellingen kunnen geplaatst worden via de
rapportshop op de Multiscope site of door te bellen naar: 073 - 621
21 22.