VERENIGING DELTAMETROPOOL

Commentaar Deltametropool op vijfde nota ruimtelijke ordening.

Het bestuur van de Vereniging Deltametropool waardeert de intenties van het kabinet met betrekking tot de Deltametropool maar twijfelt aan de operationele waarde van deze goede voornemens. De kwaliteitseisen waar de Deltametropool aan moet voldoen om in Europa een concurrerende positie te kunnen innemen worden niet geconcretiseerd. Daardoor ontbreken de criteria voor een doelgerichte investeringsstrategie.

In de vijfde nota ruimtelijke ordening maakt het kabinet de ontwikkeling van de Deltametropool onderdeel van het nationale ruimtelijke beleid. De existentiële betekenis van een goede waterhuishouding komt reeds in de naam Deltametropool tot uitdrukking. Deze Deltametropool wordt aangewezen als nationaal stedelijk netwerk en het Groene Hart, De Hoekse Waard en Noord-Hollands Midden worden aangewezen als nationale landschappen. Het bestuur waardeert de intentie daarvan maar constateert dat het kabinet de indruk wekt dat de Deltametropool al zou bestaan. Door in het midden te laten aan welke kwaliteitseisen de Deltametropool als Europese metropool moet voldoen blijft de inspanning om het zover de brengen onderbelicht.

Twijfel overheerst daarom over de operationele waarde van deze voornemens. Twee voorbeelden. Twijfel ontstaat omdat een vervoersconcept voor de Deltametropool ontbreekt. Om de huidige losse stedenzwerm te transformeren tot een samenhangend stedelijk systeem moeten de reistijden grosso modo worden gehalveerd. Besef van deze opgave blijkt in de nota nergens.
Twijfel bestaat ook over de praktische betekenis van het voorgestelde contourenbeleid indien contouren . mede op basis van vijfjaarlijks door het kabinet te decreteren programma.s . tussentijds naar bevind van zaken kunnen worden herzien. Wat is hier nu anders dan de bestaande praktijk, behoudens toegenomen centralisme? De vereniging heeft een werkgroep contourenbeleid ingesteld om over die praktische betekenis helderheid te verschaffen.
Deze en andere twijfels kunnen mede ontstaan omdat de diverse departementen onder het label Deltametropool geheel eigen interpretaties van dit begrip hanteren die zowel onderling verschillen als afwijken van het ontwikkelingsconcept van de vereniging.

Deze twijfels zijn aanleiding de aandacht te vestigen op een onuitgesproken uitgangspunt van het kabinet, namelijk de impliciete veronderstelling dat de geografische positie van de Deltametropool in Europa zo sterk is dat deze immuun is voor de gevolgen van Europese en mondiale economische dynamiek. De nota ontbeert daardoor een 'sense of urgency', hetgeen het kabinet de ruimte biedt zich in vaagheden te hullen over - bijvoorbeeld - het vervoersconcept.

Het bestuur van de Vereniging Deltametropool roept daarom het kabinet op de Deltametropool expliciet als concurrerende Europese metropool te positioneren, de kwaliteitseisen waar deze metropool dan aan moet voldoen te concretiseren en zo te stimuleren dat alle betrokken private en publieke partijen de extra inspanningen die dit vraagt ook leveren. De vereniging zal ook zelf de vereiste helderheid proberen te bevorderen door in een nader, meer uitvoerig commentaar aandacht te besteden aan de criteria waar een doelgerichte investeringsstrategie aan moet voldoen.

Delft, januari 2001

het bestuur:
D.B. Stadig
L. van Leeuwen
J.J. de Graeff
J.P. van Iersel
A.M.J. Rijckenberg

VERENIGING DELTAMETROPOOL
Postbus 2885
2601 CW Delft
tel.: 015-2153011
fax: 015-2153018

31 jan 01 11:46