VERENIGING DELTAMETROPOOL
Commentaar Deltametropool op vijfde nota ruimtelijke ordening.
Het bestuur van de Vereniging Deltametropool waardeert de intenties van het kabinet met betrekking tot de Deltametropool maar twijfelt aan de operationele waarde van deze goede voornemens. De kwaliteitseisen waar de Deltametropool aan moet voldoen om in Europa een concurrerende positie te kunnen innemen worden niet geconcretiseerd. Daardoor ontbreken de criteria voor een doelgerichte investeringsstrategie.
In de vijfde nota ruimtelijke ordening maakt het kabinet de ontwikkeling van de Deltametropool onderdeel van het nationale ruimtelijke beleid. De existentiële betekenis van een goede waterhuishouding komt reeds in de naam Deltametropool tot uitdrukking. Deze Deltametropool wordt aangewezen als nationaal stedelijk netwerk en het Groene Hart, De Hoekse Waard en Noord-Hollands Midden worden aangewezen als nationale landschappen. Het bestuur waardeert de intentie daarvan maar constateert dat het kabinet de indruk wekt dat de Deltametropool al zou bestaan. Door in het midden te laten aan welke kwaliteitseisen de Deltametropool als Europese metropool moet voldoen blijft de inspanning om het zover de brengen onderbelicht.
Twijfel overheerst daarom over de operationele waarde van deze
voornemens. Twee voorbeelden. Twijfel ontstaat omdat een
vervoersconcept voor de Deltametropool ontbreekt. Om de huidige losse
stedenzwerm te transformeren tot een samenhangend stedelijk systeem
moeten de reistijden grosso modo worden gehalveerd. Besef van deze
opgave blijkt in de nota nergens.
Twijfel bestaat ook over de praktische betekenis van het voorgestelde
contourenbeleid indien contouren . mede op basis van vijfjaarlijks
door het kabinet te decreteren programma.s . tussentijds naar bevind
van zaken kunnen worden herzien. Wat is hier nu anders dan de
bestaande praktijk, behoudens toegenomen centralisme? De vereniging
heeft een werkgroep contourenbeleid ingesteld om over die praktische
betekenis helderheid te verschaffen.
Deze en andere twijfels kunnen mede ontstaan omdat de diverse
departementen onder het label Deltametropool geheel eigen
interpretaties van dit begrip hanteren die zowel onderling verschillen
als afwijken van het ontwikkelingsconcept van de vereniging.
Deze twijfels zijn aanleiding de aandacht te vestigen op een onuitgesproken uitgangspunt van het kabinet, namelijk de impliciete veronderstelling dat de geografische positie van de Deltametropool in Europa zo sterk is dat deze immuun is voor de gevolgen van Europese en mondiale economische dynamiek. De nota ontbeert daardoor een 'sense of urgency', hetgeen het kabinet de ruimte biedt zich in vaagheden te hullen over - bijvoorbeeld - het vervoersconcept.
Het bestuur van de Vereniging Deltametropool roept daarom het kabinet
op de Deltametropool expliciet als concurrerende Europese metropool te
positioneren, de kwaliteitseisen waar deze metropool dan aan moet
voldoen te concretiseren en zo te stimuleren dat alle betrokken
private en publieke partijen de extra inspanningen die dit vraagt ook
leveren. De vereniging zal ook zelf de vereiste helderheid proberen te
bevorderen door in een nader, meer uitvoerig commentaar aandacht te
besteden aan de criteria waar een doelgerichte investeringsstrategie
aan moet voldoen.
Delft, januari 2001
het bestuur:
D.B. Stadig
L. van Leeuwen
J.J. de Graeff
J.P. van Iersel
A.M.J. Rijckenberg
VERENIGING DELTAMETROPOOL
Postbus 2885
2601 CW Delft
tel.: 015-2153011
fax: 015-2153018
31 jan 01 11:46