Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

31 januari 2001 Nr. 2001/17

Wet boeten leidt tot strengere aanpak van uitkeringsfraude

De Wet boeten heeft tot een strengere aanpak van overtreding van regels en uitkeringsfraude in de sociale zekerheid geleid. De uitkeringsinstanties kunnen in meerderheid goed uit de voeten met de wet. De wet heeft in de uitvoering van de Bijstandswet tot een cultuuromslag geleid. Dit is versterkt doordat aan de uitkeringsgerechtigden steeds meer kan worden geboden op het terrein van werk en scholing. Niettemin worden veel overtredingen van de socialeverzekeringswetten en de bijstand niet geconstateerd door de instellingen. Het gaat dan om overtredingen zoals onvoldoende solliciteren, het niet tijdig verstrekken van informatie en het niet opgeven van inkomsten. Bovendien is de wet onvoldoende bekend bij uitkeringsgerechtigden. De uitvoering van de Wet boeten zal daarom worden verbeterd.

Dit schrijven staatssecretaris Hoogervorst en minister Vermeend van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de Tweede Kamer bij enkele rapporten over de evaluatie van de Wet boeten, maatregelen en terug- en invordering sociale zekerheid. De evaluatie wordt tegelijk aangeboden met een enquête naar de regelovertreding in de WAO, WW en Algemene Bijstandswet.

De Wet Boeten is op 1 augustus 1996 in werking getreden voor de sociale verzekeringen en op 1 juli 1997 voor de Algemene bijstandswet, de IOAW en IOAZ (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers/gewezen zelfstandigen). De wet maakte een eind aan de vrijheid van uitvoeringsorganisaties om bij overtreding wel of geen sancties op te leggen. Sinds de inwerkingtreding van de wet is het verplicht verwijtbaar gedrag te sanctioneren en ten onrechte ontvangen uitkeringen terug te vorderen.

Uit het onderzoek blijkt dat de uitvoerders van de sociale verzekeringen veel overtredingen niet formeel constateren en dus ook geen sancties opleggen aan uitkeringsgerechtigden. Zij schrijven dit toe aan de hoge werkdruk.

Ook worden overtredingen niet gesanctioneerd als de boete in de ogen van de uitvoerder te ernstige gevolgen heeft voor de betrokkene.

Staatssecretaris Hoogervorst schrijft dat het onwenselijk is als overtredingen door hoge werkdruk niet worden geconstateerd. Om de zwaarte van de boete meer in overeenstemming te brengen met de ernst van de overtreding en ten behoeve van de uniformiteit en de afstemming op het strafrechtelijk sanctiebeleid, worden de verschillende oude boetebesluiten van de uitvoeringsorganen per 1 februari aanstaande vervangen door één nieuw boetebesluit. Voorts zal de capaciteit om de Wet boeten uit te voeren bij de uitvoeringsinstellingen worden uitgebreid. Met de komst van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen zal het eenvoudiger zijn om tot éénzelfde werkwijze te komen.

Ook bij de gemeenten is nog geen sprake van een sluitende en uniforme toepassing van de Wet boeten. De sollicitatieplicht wordt in een aantal gevallen te weinig toegepast. Sociale diensten worden vaak laat geïnformeerd door bijvoorbeeld arbeidsbureaus waardoor zij geen maatregelen meer kunnen nemen tegen uitkeringsgerechtigden die regels niet nakomen. Veel gemeenten vinden de instelling van een aparte boeteambtenaar voor het opleggen van boeten een grote verbetering.

Staatssecretaris Hoogervorst kondigt aan dat met de gemeenten afspraken worden gemaakt om hun activiteiten met betrekking tot het opleggen van boeten en maatregelen te stroomlijnen en daar waar nodig uit te breiden.

Tot slot komt er een voorlichtingscampagne om uitkeringsgerechtigden beter bekend te maken met de Wet boeten.