MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

31-01-2001
Vijfde Nota biedt mkb nog onvoldoende perspectief
De Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening is een analytisch sterke nota waarin helaas echte beleidskeuzes uit de weg worden gegaan, hetgeen het midden- en kleinbedrijf niet de nodige zekerheid voor de komende tientallen jaren verschaft. Daar waar een voorzichtig begin wordt gemaakt met het aangeven van oplossingsrichtingen, zijn deze deels als positief maar voor een groot deel als onduidelijk of minder wenselijk voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf te kenmerken.

Positief is de grote aandacht voor het belang van vitale steden binnen de stedelijke netwerken en de intentie om meer fysieke ruimte voor bedrijven te realiseren. Het concept van de rode contouren wordt echter als bedreigend voor het midden- en kleinbedrijf gezien. Dit geldt ook voor het ontbreken van een Ruimtelijk-Economische hoofdstructuur, alsmede voor de vaagheid over de verdeling van verantwoordelijkheden tussen de verschillende overheidsniveaus. Dit stelt MKB-Nederland in reactie op de vandaag verschenen Vijfde Nota over de Ruimtelijke Ordening.

Na jarenlange voorbereiding van de Vijfde Nota zou verwacht mogen worden dat deze Nota een echte beleidsnota met concrete voorstellen ten aanzien van de toekomstige ruimtelijke inrichting van Nederland is geworden. MKB-Nederland betreurt het bijzonder dat minister Pronk, en met hem het gehele kabinet, daarin niet is geslaagd. De zeer lijvige nota is merendeels blijven steken in een op zich goede analyse van zowel de problemen die zich thans voordoen als de ruimtebehoefte vanuit de diverse functies.

Rigide
MKB-Nederland heeft zich in het kader van de Vijfde Nota altijd sterk gemaakt voor het reserveren van voldoende fysieke ruimte voor het midden- en kleinbedrijf en meer in het algemeen voor voldoende ruimte voor de functies werken, wonen, verplaatsen en recreatief ondernemen. Het stemt tot enige tevredenheid dat de Vijfde Nota -uiteindelijk- met deze visie rekening heeft gehouden, gelet op de ruime aandacht voor de noodzaak van vitale steden en een vitaal platteland c.q. een gezond midden- en kleinbedrijf. Tegelijkertijd geeft de Nota hiervoor echter geen enkele garantie. Dit wordt vooral veroorzaakt door het veel te rigide en onrealistische concept van de z.g. contouren, in het bijzonder de voorstellen ten aanzien van de rode contouren rondom de steden. Volgens MKB-Nederland zou volstaan kunnen en moeten worden met het aanwijzen van groene contouren ter bescherming van de meest landschappelijk waardevolle gebieden in Nederland.

Ook het niet opnemen van een Ruimtelijk-Economische Hoofdstructuur, met o.a. veel meer concrete voorstellen ten aanzien van de uitbreiding van de mainports en de aanwijzing van grootschalige bedrijfs- en industrieterreinen, kantoorlocaties enz. acht MKB-Nederland een gemiste kans. Temeer, omdat dan meer evenwicht zou bestaan tussen de verantwoordelijkheid van de rijksoverheid enerzijds en de, in de visie van MKB-Nederland ook terecht, blijvende verantwoordelijkheden van de lagere overheden.

MKB-Nederland kan zich vinden in het concept van de stedelijke en regionale netwerken met daarbinnen een belangrijk accent op de vitaliteit van de steden, maar wijst het voorstel om de gehele Randstad als Deltametropool één stedelijk netwerk te laten worden af. MKB-Nederland vindt het beter om de Noord- en Zuidvleugel van de Randstad tot afzonderlijke stedelijke netwerken te benoemen.

Tenslotte blijft in de Vijfde Nota grote onduidelijkheid bestaan over voor het midden- en kleinbedrijf belangrijke zaken als voldoende ruimte voor uitbreiding van noodzakelijke nieuwe infrastructuur en invulling van het locatie- annex parkeer-normenbeleid. Dit laatste is met name van belang voor de detailhandelssector, waar ondanks het centraal stellen van de vitale (binnen)stad schijnbaar volop mogelijkheden worden geboden voor vestiging van (grote) detailhandelsbedrijven buiten de steden. Dit beschouwt MKB-Nederland als een bijzonder onwenselijke ontwikkeling.

Informatie: Veenema