MKB Nieuws, bericht
31-01-2001
Vijfde Nota biedt mkb nog onvoldoende perspectief
De Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening is een analytisch sterke nota
waarin helaas echte beleidskeuzes uit de weg worden gegaan, hetgeen
het midden- en kleinbedrijf niet de nodige zekerheid voor de komende
tientallen jaren verschaft. Daar waar een voorzichtig begin wordt
gemaakt met het aangeven van oplossingsrichtingen, zijn deze deels als
positief maar voor een groot deel als onduidelijk of minder wenselijk
voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf te kenmerken.
Positief is de grote aandacht voor het belang van vitale steden binnen
de stedelijke netwerken en de intentie om meer fysieke ruimte voor
bedrijven te realiseren. Het concept van de rode contouren wordt
echter als bedreigend voor het midden- en kleinbedrijf gezien. Dit
geldt ook voor het ontbreken van een Ruimtelijk-Economische
hoofdstructuur, alsmede voor de vaagheid over de verdeling van
verantwoordelijkheden tussen de verschillende overheidsniveaus. Dit
stelt MKB-Nederland in reactie op de vandaag verschenen Vijfde Nota
over de Ruimtelijke Ordening.
Na jarenlange voorbereiding van de Vijfde Nota zou verwacht mogen
worden dat deze Nota een echte beleidsnota met concrete voorstellen
ten aanzien van de toekomstige ruimtelijke inrichting van Nederland is
geworden. MKB-Nederland betreurt het bijzonder dat minister Pronk, en
met hem het gehele kabinet, daarin niet is geslaagd. De zeer lijvige
nota is merendeels blijven steken in een op zich goede analyse van
zowel de problemen die zich thans voordoen als de ruimtebehoefte
vanuit de diverse functies.
Rigide
MKB-Nederland heeft zich in het kader van de Vijfde Nota altijd sterk
gemaakt voor het reserveren van voldoende fysieke ruimte voor het
midden- en kleinbedrijf en meer in het algemeen voor voldoende ruimte
voor de functies werken, wonen, verplaatsen en recreatief ondernemen.
Het stemt tot enige tevredenheid dat de Vijfde Nota -uiteindelijk- met
deze visie rekening heeft gehouden, gelet op de ruime aandacht voor de
noodzaak van vitale steden en een vitaal platteland c.q. een gezond
midden- en kleinbedrijf. Tegelijkertijd geeft de Nota hiervoor echter
geen enkele garantie. Dit wordt vooral veroorzaakt door het veel te
rigide en onrealistische concept van de z.g. contouren, in het
bijzonder de voorstellen ten aanzien van de rode contouren rondom de
steden. Volgens MKB-Nederland zou volstaan kunnen en moeten worden met
het aanwijzen van groene contouren ter bescherming van de meest
landschappelijk waardevolle gebieden in Nederland.
Ook het niet opnemen van een Ruimtelijk-Economische Hoofdstructuur,
met o.a. veel meer concrete voorstellen ten aanzien van de uitbreiding
van de mainports en de aanwijzing van grootschalige bedrijfs- en
industrieterreinen, kantoorlocaties enz. acht MKB-Nederland een
gemiste kans. Temeer, omdat dan meer evenwicht zou bestaan tussen de
verantwoordelijkheid van de rijksoverheid enerzijds en de, in de visie
van MKB-Nederland ook terecht, blijvende verantwoordelijkheden van de
lagere overheden.
MKB-Nederland kan zich vinden in het concept van de stedelijke en
regionale netwerken met daarbinnen een belangrijk accent op de
vitaliteit van de steden, maar wijst het voorstel om de gehele
Randstad als Deltametropool één stedelijk netwerk te laten worden af.
MKB-Nederland vindt het beter om de Noord- en Zuidvleugel van de
Randstad tot afzonderlijke stedelijke netwerken te benoemen.
Tenslotte blijft in de Vijfde Nota grote onduidelijkheid bestaan over
voor het midden- en kleinbedrijf belangrijke zaken als voldoende
ruimte voor uitbreiding van noodzakelijke nieuwe infrastructuur en
invulling van het locatie- annex parkeer-normenbeleid. Dit laatste is
met name van belang voor de detailhandelssector, waar ondanks het
centraal stellen van de vitale (binnen)stad schijnbaar volop
mogelijkheden worden geboden voor vestiging van (grote)
detailhandelsbedrijven buiten de steden. Dit beschouwt MKB-Nederland
als een bijzonder onwenselijke ontwikkeling.
Informatie: Veenema