Persberichten Het Bloemenbureau - 2001



31-01-2001

Bromelia-campagne gaat vierde jaar in

Communicatie verschuift van groothandel naar consument

Leiden - De initiatiefnemers van het Bromelia-project slaan de weg in richting consument. Sinds de start van het project in 1997 zijn de bekendheid en verkrijgbaarheid van Bromelia in groot- en detailhandel sterk toegenomen. Promotie richting de consument is de volgende stap en richt zich vooral op de verschillende variëteiten en kleuren. Daartoe ontvangen de redacties van consumentenbladen in Nederland, België en Frankrijk één dezer dagen een bijzonder persdossier.

De eerste drie jaar van de Bromelia-campagne die Bloemenbureau Holland ontwikkelde samen met Bromelia-telers en -veredelaars, was vooral gericht op de groot- en detailhandel. Sinds 1998 zijn ook de Belgische telers bij de promotie betrokken, waardoor het overgrote deel van de West-Europese Bromelia-teelt financieel aan de promotie bijdraagt.

Een Bromelia voor elk interieur

Het persdossier laat zien dat er voor elk interieur een passende Bromelia beschikbaar is. Met dia's van verschillende Bromelia's in actuele interieurs wordt de decoratieve waarde van de plant duidelijk gemaakt. Om dat nog eens te onderstrepen ontvangen de redacties bij het persdossier ook een Bromelia in pot, passend bij de aard en sfeer van hun blad. Het dossier geeft verder uitvoerige informatie over de oorsprong van de Guzmania, Vriesea, Tillandsia, Ananas en Aechmea.

Onderzoek Productschap Tuinbouw

Vanwege de groeikansen ligt het accent van de promotiecampagne de komende maanden in Frankrijk. Onderzoek van het Productschap Tuinbouw onder Franse bloemisten heeft uitgewezen dat 81 procent van hen Bromelia's verkoopt. De Franse bloemist heeft vertrouwen in de plant: men gelooft dat de omzet mede door de vele variëteiten en soorten verder zal stijgen. Verder zijn de ondervraagden van mening dat de Bromelia zich goed leent voor creatieve toepassingen, geschikt is voor potplantcombinaties en goed past in een modern interieur. In het kader van de campagne ontvangen groothandelaren de tweede week van maart Frans promotiemateriaal in de vorm van banieren en folders, ten behoeve van hun klanten.

Bromelia-presentaties

In Zuid-Nederland zal bij een aantal vestigingen van Intratuin aparte Bromelia-presentaties worden ingericht. Styliste Heleen Valstar ondersteunt namens Bloemenbureau Holland deze actie. Zij geeft in februari workshops aan degenen die voor de plantenafdeling van Intratuin verantwoordelijk zijn. Verder krijgen zij een Bromelia-werkboekje, zodat ze zelf het jaarrond elke zes weken een nieuwe Bromelia-presentatie kunnen opbouwen.

Terug naar Persberichtenlijst