Persberichten Het Bloemenbureau - 2001
31-01-2001
Bromelia-campagne gaat vierde jaar in
Communicatie verschuift van groothandel naar consument
Leiden - De initiatiefnemers van het Bromelia-project slaan de weg in
richting consument. Sinds de start van het project in 1997 zijn de
bekendheid en verkrijgbaarheid van Bromelia in groot- en detailhandel sterk
toegenomen. Promotie richting de consument is de volgende stap en richt zich
vooral op de verschillende variëteiten en kleuren. Daartoe ontvangen de
redacties van consumentenbladen in Nederland, België en Frankrijk één dezer
dagen een bijzonder persdossier.
De eerste drie jaar van de Bromelia-campagne die Bloemenbureau Holland
ontwikkelde samen met Bromelia-telers en -veredelaars, was vooral
gericht op de groot- en detailhandel. Sinds 1998 zijn ook de Belgische
telers bij de promotie betrokken, waardoor het overgrote deel van de
West-Europese Bromelia-teelt financieel aan de promotie bijdraagt.
Een Bromelia voor elk interieur
Het persdossier laat zien dat er voor elk interieur een passende
Bromelia beschikbaar is. Met dia's van verschillende Bromelia's in
actuele interieurs wordt de decoratieve waarde van de plant duidelijk
gemaakt. Om dat nog eens te onderstrepen ontvangen de redacties bij
het persdossier ook een Bromelia in pot, passend bij de aard en sfeer
van hun blad. Het dossier geeft verder uitvoerige informatie over de
oorsprong van de Guzmania, Vriesea, Tillandsia, Ananas en Aechmea.
Onderzoek Productschap Tuinbouw
Vanwege de groeikansen ligt het accent van de promotiecampagne de
komende maanden in Frankrijk. Onderzoek van het Productschap Tuinbouw
onder Franse bloemisten heeft uitgewezen dat 81 procent van hen
Bromelia's verkoopt. De Franse bloemist heeft vertrouwen in de plant:
men gelooft dat de omzet mede door de vele variëteiten en soorten
verder zal stijgen. Verder zijn de ondervraagden van mening dat de
Bromelia zich goed leent voor creatieve toepassingen, geschikt is voor
potplantcombinaties en goed past in een modern interieur. In het kader
van de campagne ontvangen groothandelaren de tweede week van maart
Frans promotiemateriaal in de vorm van banieren en folders, ten
behoeve van hun klanten.
Bromelia-presentaties
In Zuid-Nederland zal bij een aantal vestigingen van Intratuin aparte
Bromelia-presentaties worden ingericht. Styliste Heleen Valstar
ondersteunt namens Bloemenbureau Holland deze actie. Zij geeft in
februari workshops aan degenen die voor de plantenafdeling van
Intratuin verantwoordelijk zijn. Verder krijgen zij een
Bromelia-werkboekje, zodat ze zelf het jaarrond elke zes weken een
nieuwe Bromelia-presentatie kunnen opbouwen.
Terug naar Persberichtenlijst