Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

Informatie: VOOR DE PERS

CNV Spoorwegen is onderdeel van de CNV BedrijvenBond

Woensdag 31 januari 2001

Leden CNV Spoorwegen staan achter onderhandelaarsresultaat

De kaderleden van CNV Spoorwegen stemmen in met het onderhandelaarsresultaat dat dit weekeinde werd bereikt tussen de vakbonden en NS Reizigers. Een raadpleging van de centrale bedrijfsledengroep leerde vanochtend dat ook daar grote waarde wordt gelegd aan het herstellen van goede arbeidsverhoudingen bij NS Reizigers.

Het herstellen van de arbeidsverhoudingen is in de ogen van vakbondsbestuurder Albert Daverschot van groot belang voor alle partijen: "Hiervan profiteren de machinisten, de conducteurs en, niet in de laatste plaats, de reizigers." Als belangrijke winst wordt gezien dat het "rondje om de kerk" wordt uitgebreid met extra variatiemogelijkheden. Conducteurs en machinisten worden in staat gesteld vanuit andere standplaatsen toch een breder parcours te rijden. De sessie van dit weekeinde heeft daarmee volgens CNV-Spoorwegen een belangrijke opening gecreëerd in de impasse waarin NSR, personeel en bonden waren beland.Voluit steunen de leden de stelling dat er beter moet worden gecommuniceerd tussen NSR-directie en de mensen op de perrons en in de treinen. "Gezorgd moet worden dat de eerstelijnsprocesmanager het verhaal nu eens duidelijk kunnen uitleggen aan hun overige collega's. Daarmee kan enorm veel onrust worden weggenomen", aldus een woordvoerder.De belangrijkste punten uit het onderhandelaarsresultaat zijn:Variatie op standplaats:Machinisten en conducteurs in de kleine standplaatsen Leiden, Enkhuizen, Emmen, Hoorn, Den Helder, Vlissingen, Leeuwarden, Den Bosch, Dordrecht en Zutphen mogen diensten ook vanaf grotere standplaatsen uitvoeren. Vijftien procent van het aantal machinisten en conducteurs in deze kleine standplaatsen komen daar full-time voor in aanmerking. Is er meer belangstelling, dan wordt de variatie over meerdere mensen verdeeld. De roostergaten die door deze facultatieve verhuizing ontstaan binnen de kleine standplaatsen moeten worden opgevuld met nieuw rijdend personeel. Omdat de werving daarvan tijd vergt zal de invoering van deze roostervariatie ook gefaseerd worden uitgevoerd.Variatie in functie en roosters:De machinisten en conducteurs in de kleinere standplaatsen worden in staat gesteld hun werkterrein te verruimen door combifuncties. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over extra variatie in de roosters.De leden van CNV Spoorwegen hebben de bond aangespoord om bij de politiek aan te dringen op een spoedige afronding van de zogenoemde Consessiewet. Deze wet moet mogelijk maken dat medewerkers van NS Reizigers, na een overname door een andere treinvervoerder, in dienst kunnen blijven van deze nieuwe werkgever. Doordat deze wet nog niet is afgehandeld ontbreekt de zekerheid op een nieuwe baan voor de "overstappers".Als NS zelf de aanbesteding wint van zo'n geprivatiseerde spoorlijn, dan verhuist het personeel mee. Bij onvoldoende werkgelegenheid in die situatie blijft het personeel in dienst van NS Reizigers. Daarnaast is onder meer het volgende afgesproken:- Gevoelens van sociale onveiligheid bij het rijdend personeel worden in de toekomst nauwlettend geregistreerd.- Het voorkomen van lichamelijke klachten bij conducteurs in dubbeldekkers door speciale aanvullingen in de conducteursopleiding.- Het moet voor mensen, die gewoon bij NSR blijven werken, in de toekomst mogelijk worden om hun eigen job nog eens goed onder ogen te kijken en aan te geven welke wensen er leven. Ook wordt de gelegenheid geschapen dat ze binnen de NS-organisatie, via een mobiliteitsbureau, kunnen uitkijken naar een andersoortige functie.Houten, 31 januari 2001

Nadere inlichtingen:

Albert Daverschot (vakgroepbestuurder) 030 6 348 348

Wouter de Jong (persvoorlichter) 030 6 348 348