Informatie: VOOR DE PERS
CNV Spoorwegen is onderdeel van de CNV BedrijvenBond
Woensdag 31 januari 2001
Leden CNV Spoorwegen staan achter onderhandelaarsresultaat
De kaderleden van CNV Spoorwegen stemmen in met het
onderhandelaarsresultaat dat dit weekeinde werd bereikt tussen de
vakbonden en NS Reizigers. Een raadpleging van de centrale
bedrijfsledengroep leerde vanochtend dat ook daar grote waarde wordt
gelegd aan het herstellen van goede arbeidsverhoudingen bij NS
Reizigers.
Het herstellen van de arbeidsverhoudingen is in de ogen van
vakbondsbestuurder Albert Daverschot van groot belang voor alle
partijen: "Hiervan profiteren de machinisten, de conducteurs en, niet
in de laatste plaats, de reizigers." Als belangrijke winst wordt
gezien dat het "rondje om de kerk" wordt uitgebreid met extra
variatiemogelijkheden. Conducteurs en machinisten worden in staat
gesteld vanuit andere standplaatsen toch een breder parcours te
rijden. De sessie van dit weekeinde heeft daarmee volgens
CNV-Spoorwegen een belangrijke opening gecreëerd in de impasse waarin
NSR, personeel en bonden waren beland.Voluit steunen de leden de
stelling dat er beter moet worden gecommuniceerd tussen NSR-directie
en de mensen op de perrons en in de treinen. "Gezorgd moet worden dat
de eerstelijnsprocesmanager het verhaal nu eens duidelijk kunnen
uitleggen aan hun overige collega's. Daarmee kan enorm veel onrust
worden weggenomen", aldus een woordvoerder.De belangrijkste punten uit
het onderhandelaarsresultaat zijn:Variatie op standplaats:Machinisten
en conducteurs in de kleine standplaatsen Leiden, Enkhuizen, Emmen,
Hoorn, Den Helder, Vlissingen, Leeuwarden, Den Bosch, Dordrecht en
Zutphen mogen diensten ook vanaf grotere standplaatsen uitvoeren.
Vijftien procent van het aantal machinisten en conducteurs in deze
kleine standplaatsen komen daar full-time voor in aanmerking. Is er
meer belangstelling, dan wordt de variatie over meerdere mensen
verdeeld. De roostergaten die door deze facultatieve verhuizing
ontstaan binnen de kleine standplaatsen moeten worden opgevuld met
nieuw rijdend personeel. Omdat de werving daarvan tijd vergt zal de
invoering van deze roostervariatie ook gefaseerd worden
uitgevoerd.Variatie in functie en roosters:De machinisten en
conducteurs in de kleinere standplaatsen worden in staat gesteld hun
werkterrein te verruimen door combifuncties. Daarnaast zijn afspraken
gemaakt over extra variatie in de roosters.De leden van CNV Spoorwegen
hebben de bond aangespoord om bij de politiek aan te dringen op een
spoedige afronding van de zogenoemde Consessiewet. Deze wet moet
mogelijk maken dat medewerkers van NS Reizigers, na een overname door
een andere treinvervoerder, in dienst kunnen blijven van deze nieuwe
werkgever. Doordat deze wet nog niet is afgehandeld ontbreekt de
zekerheid op een nieuwe baan voor de "overstappers".Als NS zelf de
aanbesteding wint van zo'n geprivatiseerde spoorlijn, dan verhuist het
personeel mee. Bij onvoldoende werkgelegenheid in die situatie blijft
het personeel in dienst van NS Reizigers. Daarnaast is onder meer het
volgende afgesproken:- Gevoelens van sociale onveiligheid bij het
rijdend personeel worden in de toekomst nauwlettend geregistreerd.-
Het voorkomen van lichamelijke klachten bij conducteurs in
dubbeldekkers door speciale aanvullingen in de conducteursopleiding.-
Het moet voor mensen, die gewoon bij NSR blijven werken, in de
toekomst mogelijk worden om hun eigen job nog eens goed onder ogen te
kijken en aan te geven welke wensen er leven. Ook wordt de gelegenheid
geschapen dat ze binnen de NS-organisatie, via een mobiliteitsbureau,
kunnen uitkijken naar een andersoortige functie.Houten, 31 januari
2001
Nadere inlichtingen:
Albert Daverschot (vakgroepbestuurder)
030 6 348 348
Wouter de Jong (persvoorlichter)
030 6 348 348