Gemeente past 39 kruisingen aan i.v.m. 'Voorrang Fietsers van Rechts'
(31 januari)
Op 1 mei 2001 wordt in Nederland de maatregel ´Voorrang Fietsers Van
Rechts ingevoerd. Maar let op: vanaf die datum krijgen niet alleen de
fietsers, maar alle bestuurders die van rechts komen voorrang op het
andere verkeer, op kruispunten waar de voorrang niet met borden is
geregeld. Deze regel geldt al in de meeste andere Europese landen. Om
na te gaan of de maatregel veilig kan worden ingevoerd zijn in
Nieuwegein alle kruispunten beoordeeld. Dit heeft aan het licht
gebracht dat er op 39 kruispunten maatregelen moeten worden getroffen
om een veilige invoering van de nieuwe maatregel mogelijk te maken.
Bij 32 kruisingen worden borden geplaatst om de voorrang te regelen.
Bij zeven kruispunten plaatst de gemeente waarschu-wingsborden
´fietsers van rechts voorrang´.
Maatregelen
De maatregelen betreffen vooral locaties waar fietspaden uitkomen op
wijkwegen (zoals de Batauweg) en belangrijke fietsroutes (zoals de
Herenstraat).
In Nieuwegein heeft het verkeer dat van de wijkwegen gebruik maakt
voorrang op het verkeer uit de zijstraten. Bij de fietspaden die
uitmonden op de wijkwegen is de voorrang over het algemeen niet
geregeld met borden, omdat fietsers van rechts in de huidige situatie
toch geen voorrang hebben. Vanaf 1 mei 2001 kunnen vooral op deze
punten gevaarlijke situaties ontstaan als de gemeente geen maatregelen
neemt. Immers, het verkeer op de wijkweg zou dan voorrang moeten
verlenen aan fietsers van rechts die vanaf zon fietspad de wijkweg
willen oversteken, terwijl bij de gewone zijstraten het verkeer op de
wijkweg wél voorrang heeft. Deze onduidelijkheid komt de
verkeersveiligheid niet ten goede. Vandaar dat op alle plaatsen waar
fietspaden uitmonden op wijkwegen, de voorrang ook geregeld gaat
worden met borden. Het verkeer op de wijkweg behoudt de voorrang die
het nu heeft.
Een vergelijkbare situatie vinden we op de Herenstraat. Deze is nu
onderdeel van de belangrijke noord-zuid fietsroute in de gemeente
Nieuwegein. Het verkeer op de Herenstraat heeft voorrang op het
verkeer vanuit de zijstraten. Bij de uitmondingen van fietspaden is nu
niets geregeld. Ook hier worden voorrangskruispunten ingesteld,
waardoor het verkeer op de Herenstraat de voorrang die het nu heeft,
behoudt.
Bij een aantal kruispunten waar fietspaden uitkomen op gewone
(niet-voorrangs) wegen, is sprake van een beperkt uitzicht. De fietser
van rechts krijgt hier voorrang, zoals de nieuwe maatregel beoogt, en
vanwege het beperkte uitzicht wordt het ove-rige verkeer hierop
geattendeerd via waarschuwingsborden.
Voorlichting
Het slagen van de invoering van de maatregel ´Voorrang Fietsers Van
Rechts´ valt of staat met de bekendheid onder de verkeersdeelnemers.
Daarom is de voorbereiding van een nationale publiekscampagne in volle
gang. Aanvullend zal de gemeente Nieuwegein ook
voorlichtingsactiviteiten ontwikkelen. Daarbij denkt de gemeente onder
meer aan spandoeken langs wegen, artikelen, persberichten, folders en
posters.
Kosten
Het plaatsen van de noodzakelijke borden en het aanbrengen van de
belijning, zoals haaientanden, kost enkele tienduizenden guldens. Dit
wordt betaald uit de subsidie die de gemeente Nieuwegein van het rijk
heeft ontvangen voor de invoering van de maatregel Voorrang Fietsers
Van Rechts.
Gemeente Nieuwegein