FRACTIEBERICHT
Nr. 149 , januari 2001
Oplage: 1000
Redactie: Karin Huyink, Wildenborch 160, 7006 HT Doetinchem, tel. 0314
- 340631, e-mail: a.huyink@wolmail.nl
Lezersadminisratie: Annie Berendsen, Zandstraat. 29, 7009 CA
Doetinchem, tel. 0314 - 335368, e-mail: j.berendsen4@chello.nl
FRACTIEBERICHT GroenLinks
Verkoop aandelen waterbedrijf
Een van de onderwerpen op de laatste raadsagenda was de verkoop van de aandelen die de gemeente heeft in het Waterbedrijf Gelderland. De NUON wilde die aandelen graag overnemen en had een bod uitgebracht. Maar de gemeenteraad vindt, net als het college, dat water in publieke handen moet blijven. Een lijn die aansluit op de visie van minister Pronk en die ook door de Provinciale Staten van Gelderland wordt gevolgd. Wel gaven verschillende fracties aan dat water meer is dan alleen drinkwater. Afvalwater en oppervlaktewater horen bij dezelfde keten en zouden eigenlijk in samenhang moeten worden bekeken.
Waterplan
Voor ons was dat aanleiding om een plan van vijf jaar geleden nog eens
aan de orde te stellen. Kort gezegd kwam dat plan (onder de naam
waterspoor) erop neer dat het watergebruik gekoppeld werd aan de
rioolheffing. Op die manier zou het aantrekkelijk worden om zuinig te
zijn met water. Overigens een idee afkomstig van het Waterbedrijf
(destijds WOG) zelf. Een aantal omliggende gemeenten voerden het in.
Ondanks steun van de PvdA en D'66 lukte dat hier niet.
Misschien dat de aandacht, die er op dit moment is voor het totale
waterpakket, leidt tot meer draagvlak voor een soort waterspoor.
Wethouder Ans Jenniskens beloofde in elk geval dat ze zou werken aan
een integraal waterplan.
Opvoedingsondersteuning
Ongeveer tien jaar geleden bleek uit een onderzoek in de wijk Noord dat er behoefte was aan laagdrempelige begeleiding bij de opvoeding van kinderen. Gelderse Stichting Jeugdhulpverlening Lindenhout stelde daarop een aantal uren beschikbaar voor opvoedingsondersteuning in de wijk en de gemeente was daar erg blij mee. Na drie jaar liep de financiering voor dit project echter af en zo kreeg de gemeente eind 1996 het verzoek om het op eigen kosten voort te zetten. Hoewel deze voorziening zijn nut ruimschoots had bewezen, besloot de gemeente dat niet te doen. Wel gaf men toe dat opvoedingsondersteuning in het toekomstige lokaal onderwijsbeleid een plek zou moeten krijgen.
Inmiddels krijgt dat laatste steeds meer vorm en is er, ook op
aandringen vanuit het onderwijs en de Stichting Welzijn Doetinchem, nu
toch een voorstel gekomen om deze belangrijke voorziening weer in te
voeren.
Stadsvisie
Al eerder schreven we in het fractiebericht over de stadsvisie die
Doetinchem bij de provincie heeft ingediend. Daarmee hoopt de gemeente
in aanmerking te komen voor geld uit een speciale Stedenpot.
Voorwaarde daarvoor is dat er bij de plannen en projecten uit de
stadsvisie een evenwicht moet zijn tussen de fysieke, economische en
sociale kant ervan. Het gaat dus niet alleen om grote bouwprojecten.
De plannen moeten ook gericht zijn op verbetering van onze economische
positie. Bovendien heeft de provincie aangegeven bij de beoordeling de
sociale component zwaar te laten wegen.
Intussen heeft het college een prioriteitenlijstje naar de raad
gestuurd. Daarop staan Hamburgerbroek, Theaterkwartier, Oostelijke
Randweg en het Wijkontwikkelingsplan Oosseld met stip bovenaan. Op het
laatste na zijn dat niet direct de eerste projecten waar je aan denkt
met de hierboven geschetste evenwichtige benadering in het
achterhoofd.
Daarom heeft René in de commissie Algemeen Bestuur gezegd dat wij het
gevoel hebben dat de Stadsvisie gebruikt wordt om geld van de
provincie binnen te krijgen voor een aantal gemeentelijke stokpaardjes
waarbij het sociale aspect nauwelijks een rol speelt. In onze ogen
zouden verbetering van het openbaar vervoer in de hele regio en
clustering van winkel- en onderwijs- en zorgvoorzieningen in de wijken
de leefbaarheid meer verhogen dan de aanleg van een randweg tussen
twee wijken in.
Een Digitaal Web voor Doetinchem
Er is nog een project dat het college via de Stadsvisie wil realiseren. Dat is het plan voor een digitaal platform waarop plaatselijke en regionale instellingen en bedrijven hun kennis en activiteiten op het gebied van Informatie- en Communicatietechnologie bij elkaar brengen. De bedoeling is dat daaruit een digitale infrastructuur ontstaat waarlangs allerlei diensten worden aangeboden.
Nu klinkt dat natuurlijk allemaal erg mooi en bijdetijds, maar tijdens
de behandeling in de commissie Onderwijs bleken alle fracties moeite
te hebben met het voorstel.
Voor GroenLinks is het bijvoorbeeld zeer de vraag of het wel een taak
van de gemeente is om een dergelijk platform op te zetten. Als het
bedrijfsleven zoiets nodig vindt, kunnen ze dat vast zelf wel regelen.
Instellingen zouden dan daarbij kunnen aanhaken. Ook vragen wij ons af
waarom het college het meteen zo groots wil aanpakken. Er is al een
digitale informatiepagina van de gemeente en alle plaatselijke
instellingen onder de naam Digitale Stad Doetinchem. Waarom is het
niet mogelijk om die verder uit te bouwen? Verder denken we dat de
"digitale kloof" minder diep is dan het stuk ons wil laten geloven.
Wel kunnen we ons voorstellen dat de gemeente een brede discussie
organiseert om instellingen en bedrijven bij elkaar te brengen.
Daarbij kunnen dan de mogelijkheden en voordelen van een digitaal
platform worden gepresenteerd.
Gemeentelijke herindeling
Een onderwerp dat de gemeentelijke gemoederen al enige tijd bezighoudt
is de herindeling van de Achterhoek. Nu bijna overal in Nederland de
kleinere gemeenten zijn opgegaan in grotere, zal ook onze regio anders
moeten worden ingericht. De minister heeft de provincie Gelderland
opdracht gegeven nog dit jaar de knoop door te hakken en dat zal niet
meevallen. Veel leden van Provinciale Staten wonen juist in kleine
dorpjes waar men gewoon wat huizen erbij wil kunnen bouwen en niemand
zit te wachten op een fusie. Het zal voor hen lastig zijn om te kiezen
tussen een korte termijnvisie voor het eigen gebied of een lange
termijnvisie voor de Achterhoek.
In een vorig fractiebericht is uit de doeken gedaan waarom die
gemeenten allemaal groter moeten. Deze keer willen we een aantal
gedachten over hoe de regio eruit zou kunnen gaan zien neerzetten. We
hopen daarmee onze lezers te prikkelen om met een reactie te komen.
1. Geen annexatie, maar alleen samengaan wanneer dat iets
toevoegt. Wanneer je van Doetinchem richting Ulft kijkt zie je een
stedelijk gebied. Dat zou je kunnen versterken. Dat betekent dat je
zou kunnen kiezen voor een fusie met de gemeenten langs de Oude
IJssel. Natuurlijk willen die gemeenten dat niet zomaar, die moet je
de voordelen laten zien. Bijvoorbeeld aanpassing van de
Slingerparallel en een sneltram in de richting Gendringen. Dat lost
veel verkeersbeweging op in dat gebied en maakt een Oostelijke Randweg
helemaal overbodig. Woningcontingenten (en bedrijventerreinen) die nu
alleen naar Doetinchem gaan zou je over die nieuwe gemeente kunnen
verdelen. Er zou een gezamenlijke aanpak kunnen komen rondom
werkgelegenheids- en minimabeleid. Ook kun je, door een hogere
afdracht van het Rijk via het gemeentefonds, zorgen voor een goede
(sociaal-)culturele infrastructuur. Kortom: concentratie van de
stedelijke functie aan de ene kant, behoud van de landelijke, groene
functie aan de andere.
2. Klopt dat beeld wel? Op welke basis voeren we deze discussie?
Het is niet zeker dat de financieringsmethodiek vanuit het Rijk
dezelfde blijft. Dan kunnen we ons niet zomaar baseren op hogere
inkomsten bij meer inwoners. Hebben we de burgers van een grotere
gemeente rondom de Oude IJssel echt meer te bieden, kunnen we dat
waarmaken? Kunnen we niet beter kijken of onze scholen, schouwburg en
andere voorzieningen door samenwerking en samen delen met andere
gemeenten in stand te houden zijn?
3. De Toekomstvisie van Doetinchem, een voorloper van de
Stadsvisie, ging uit van een beheersbare groei. Dat wil zeggen dat de
werkgelegenheid moest meegroeien met het aantal inwoners. Dat was een
goed uitgangspunt. Daarnaast zal het aantal inwoners van de
Achterhoek, afgaande op prognoses van de provincie, in de toekomst
nauwelijks toenemen. Dat betekent dat hetzelfde aantal inwoners alleen
maar anders verdeeld gaat worden, over minder gemeenten dan nu het
geval is. Voor die verdeling is de provincie verantwoordelijk. Die
moet zorgen dat de onderlinge bereikbaarheid goed is en die is
verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. De provincie stelt het
streekplan vast en gaat daarmee versnippering van het gebied tegen. De
Achterhoek zou erop moeten kunnen rekenen dat ongewenste effecten,
zoals het verder oprukken van de "overloop" vanuit Arnhem langs de
A18, niet optreden en het landelijke karakter van de streek bewaard
blijft. Kortom: de provincie heeft maar te zorgen dat het in orde
komt.
Dit zijn, beknopt weergegeven, drie meningen uit fractie en achterban.
Herkent u zich hierin of vindt u dat het heel anders moet? Laat het
ons weten.
Afscheid van Frans
"Per 1 januari 2001 ben ik gestopt als raadslid. Dat is geen
gemakkelijke beslissing geweest. Toen ik me kandidaat stelde voor de
raad wilde ik een bijdrage leveren aan het dichterbij brengen van de
politieke beslissingen bij de burgers van Doetinchem. Een opvatting
die gelukkig bleek te worden gedeeld met meer leden van de raad.
Tegelijkertijd moest ik constateren dat daartegen ook weerstand is.
Het zogenaamde politieke primaat moet blijven, de politiek dient de
beslissingen te nemen. Volgens mij is het hoognodig om na te gaan voor
welke zaken dat nu echt geldt. Het openplan-proces Wijnbergen, de
ontwikkeling van het Wijkontwikkelingsplan Oosseld en het Doetinchems
MilieubeleidsPlan zijn voor het grootste deel ontstaan vanuit
betrokkenheid van de bevolking. En in mijn ogen zijn die plannen er
niet slechter van geworden.
Drie maanden geleden veranderde ik van werkkring, waardoor het helaas
onmogelijk werd de vergaderingen van de commissie Welzijn te volgen.
Het tijdstip van vergaderen, 16.00 uur, bleek niet te combineren met
mijn werk. In het verleden hebben we vaak tegen die vergadertijd
geprotesteerd. Als belangstellenden vrij moeten nemen om een
vergadering bij te wonen komen ze minder snel terwijl we juist de
openbaarheid zo belangrijk vinden. Het lijkt er nu op dat deze
situatie gaat veranderen. Dat maak ik niet meer mee. Ik vind het erg
jammer te moeten stoppen, maar voor de kwaliteit van het raadswerk is
het beter dat een ander het overneemt. Ik wens Monika veel succes en
heb er alle vertrouwen in. Ik blijf, weliswaar van grotere afstand,
betrokken bij GroenLinks en zeg dan ook tot ziens!"
Adressen
Voor de volledigheid onze e-mail-adressen:
René Kortooms, kortooms1@chello.nl
Karin Huyink, a.huyink@wolmail.nl
Jaap Oudshoorn, doetinchem@tref.nl
Monika Neumann, bcs-nl@wxs.nl