Nederlands Architectuurinstituut

NAi

NAi-persbericht, 28 december 2000

Richard Meier, Architect

tentoonstelling

3 februari tot en met 15 april 2001
Lezing door Richard Meier op dinsdag 20 februari, 17.00 uur

Het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) toont van 3 februari tot en met 15 april 2001 een grote overzichtstentoonstelling van het werk van de Amerikaanse architect Richard Meier. Zijn meest opvallende gebouw in Nederland is het stadhuis met openbare bibliotheek in Den Haag, dat in 1995 in gebruik werd genomen. Wereldberoemd is hij geworden door zijn ontwerp voor het Getty Center in Los Angeles. Naast alle studiemodellen is in de tentoonstelling ook de definitieve maquette van het Getty Center te zien, die ongeveer tien meter lang en vijf meter breed is.
De tentoonstelling is georganiseerd door het Museum of Contemporary Art in Los Angeles en is speciaal voor de Grote Zaal van het NAi vormgegeven door de architect zelf. Met dit tentoonstellingsontwerp bevestigt Meier zijn statements over architectuur. Ruim vijftig maquettes, zestig tekeningen, tachtig collages en een audiovisuele presentatie van vroege werken zoals het Smith House tot en met recente werken als de kerk van het jaar 2000 in Rome zijn in het NAi te zien. Alle maquettes zijn van een zelfde schaal, waardoor de verhoudingen van de verschillende gebouwen goed waarneembaar zijn. Op 20 februari 2001 geeft Meier een lezing over zijn werk in het NAi (toegng gratis, aanmelding verplicht, zie het formulier op de publiekspagina).

van woning naar museum Meier begon zijn carrière als zelfstandig architect in 1963 met een opdracht van zijn ouders voor een villa in Essex Fells, New Jersey. In 1965 bracht zijn ontwerp voor een andere woning, Smith House in Darien, Connecticut hem nationale bekendheid. Meier kreeg meerdere opdrachten voor woningbouw, maar ontwiep ook steeds meer openbare gebouwen. Door zijn ontwerpen voor het High Museum of Art in Atlanta (1980-1983), het Museum voor Toegepaste Kunst in Frankfurt (1979-1984) en het Getty Center in Los Angeles (1984-1997) wordt hij inmiddels internationaal gewaardeerd als belangrijke architect van musea.

Het eerste gebouw dat hij in Nederland ontwierp was het hoofdkantoor van de Koninklijke Nederlandse Papiermolens (KNP) in Hilversum, nu in gebruik door Endemol Entertainment. De competitie voor het ontwerp van het Haagse stadhuis en bibliotheek werd gewonnen door Meier, met name vanwege zijn oplossing voor de stedenbouwkundige inbedding van het complex in het stadscentrum. De openbare weg wordt doorgezet in het gebouw, waar een binnenplein ontstaat, dat met zevenenveertig meter hoogte het grootste atrium in Europa is. Meestal staan Meiers gebouwen niet in een dichtbebouwde binnenstad zoals in Den Haag, maar in een weidse omgeving, waardoor beleving van de natuur mogelijk wordt. Omdat het de mens nooit zal lukken de natuur te evenaren, moet men ook niet proberen deze na te bootsen, stelt Meier. Een contrast tussen natuur en architectuur maakt het juist mogelijk de natuur intens te ervaren.

New York Five In Meiers ontwerpen blijven de idealen van de New York Five zichtbaar. De vijf architecten Richard Meier, Peter Eisenman, John Hejduk, Michael Graves en Charles Gwathmey publiceerden in 1972 een boek met de titel 'Five Architects', waarin zij hun modernistische ideeën over een autonome architectuur en een terugkeer naar de vooronderstellingen van het werk van Le Corbusier uiteenzetten. Meier onderzocht in het bijzonder de ruimtelijke en stilistische principes van Le Corbusier: een gelaagde compositie, een abstract concept van ruimte, een vormtechnische helderheid en het ontbreken van enig ornament. Zo vindt men in het ontwerp voor het stadhuis en de bibliotheek in Den Haag de geometrische vormen terug, het veelvuldig gebruik van loopbruggen en de voor Meier zo kenmerkende gevelbekleding van witte metalenplaten. Ook heeft hij veel gebruik gemaakt van glas waardoor het gebouw erg licht en de omgeving goed zichtbaar is.

wit Meier is de bijnaam van de New York Five, 'The Whites', tot op de dag van vandaag trouw gebleven. De kleur wit is voor hem één van de middelen om tot een krachtige en heldere vorm te komen: 'it is the color which in natural light, reflects and intensifies the perception of all of the shades of the rainbow, the colors which are constantly changing in nature, for the whiteness of white is never just white; it is almost always transformed by light and that which is changing; the sky, the clouds, the sun and the moon.'
Deze visie op het consequente gebruik van de oogverblindende witte kleur gaf Meier bij zijn 'Acceptance Speech' van de prestigieuze Pritzker Prize in 1984. Kort daarna kreeg hij zijn grootste en belangrijkste opdracht, het ontwerpen van het 'Getty Center' (1984-1997) in Los Angeles. Het Getty Center is een complex van 50 hectare op een heuveltop langs de snelweg bij San Diego en bestaat uit een combinatie van zes instituten waaronder een museum, een bibliotheek, een onderzoekscentrum en een educatiecentrum. Dit is het enige gebouw dat niet met witte gevelpanelen is bekleed, omdat dit verboden is in Californië vanwege de zonlichtreflectie. De gevel van ruwe travertijn en de geringe hoogte van het gebouw vormen een eenheid met het ruige karakter van het landschap.



Met dank aan:
Museum of Contemporary Art, Los Angeles, Richard Meier & Partners, Gemeente Den Haag

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt dankzij financiële ondersteuning van J. Paul Getty Trust, Max Weishaupt GmbH, D-Schwendi; Lisette and Norman Ackerberg; Hathaway Dinwiddie Construction Group; Christie's; The Broad Art Foundation; and Courtney Sale Ross.

meer informatie NAi publieksinformatie

Voor nadere informatie en beeldmateriaal kunt u zich wenden tot de afdeling communicatie van het NAi (Angeli Poulssen, Martine Heijnen, Astrid Karbaat, Cornelis Krul), tel 010-4401271, fax 010-4366975, e-mail: info@nai.nl.


index persberichten
NAi
Nederlands Architectuurinstituut - Museumpark 25 - 3015 CB Rotterdam tel. 010-4401200 - fax 010-4366975 - info@nai.nl

veranderd: donderdag, 28 december 2000