D66

6 februari 2001

DRIJFJACHT VERBIEDEN

Marijke Augusteijn-Esser

Inbreng van de fraktie van D66 (M.J. Augusteijn-Esser) bij de AMVB's Flora- en Faunawet

Hoofdpunten:

BEHEER-BEHEERPLANNEN

Uitgangspunt van de Flora- en Faunawet is dat beheer van met name fauna veel meer gericht wordt op schadebeheer. Daarmee verdwijnt het uitgangspunt "doden mag"in "niet doden, tenzij". Het "tenzij" betekent dat eerst schade moet worden aangetoond. D66 onderschrijft deze stelling. Wel betekent dit een zeer zorgvuldige toets van de in te dienen beheerplannen .

D66: dit is nog onvoldoende geregeld. Eigen voorstellen:


1.-Beheerplannen moeten worden getoetst. Voorkeur voor onafhankelijke landelijke commissie.

2.-Beheerplannen moeten regionaal kunnen verschillen, afhankelijk van de ecologische kwaliteit van een gebied.

3.-Provincies moeten worden gecontroleerd op de uitvoering van de plannen

4.-Bij het verlenen van vrijstellingen van het doden van dieren t.b.v. schadebeheer moet controle op verlening en uitvoering kunnen plaatsvinden. Vrijstellingen mogen geen automatisme zijn.
5.-Middelen gebruikt bij de schadebestrijding moeten zorgvuldig worden overwogen, ook diervriendelijker alternatieven.

SCHADEBESTRIJDING D.M.V. (LOK)DIEREN

Het is nog steeds mogelijk in deze AmvB's levende lokdieren te gebruiken. D66 vindt dat dit tot het uiterste moet worden beperkt. Alleen als alternatieven niet voorhanden of niet toereikend zijn. Daarbij moet dierenmishandeling zijn uitgesloten. Intrinsieke waarde van het dier erkennen (opgenomen in de FFW art. 72 en 73, bovendien in de Gezondh.en Welz.wet v. Dieren art. 36) Dit is onvoldoende gespecificeerd in deze AmvB's. Op overtredingen moet een behoorlijke sanctie staan.

Waarom geen alternatieven voor gebruik van aardhonden en fretten bij bestrijding van vossen en konijnen (organisaties noemen diverse mogelijkheden).

Voorstel D66: voor vangst of jachtmethoden zou een voorkeursvolgorde voor schadebestrijding moeten worden vastgesteld in de fauna beheerplannen.

BIJVOEREN VAN IN HET WILD LEVENDE DIEREN

Tegen selectief bijvoeren in tijden van grote voedselschaarste (strenge winters) is geen bezwaar, vooral niet omdat de dieren vaak niet de mogelijkheid hebben ver weg te trekken op zoek naar voedsel. Op dit moment wordt er echter veel te veel bijgevoerd. De indruk bestaat dat dit ook gebeurt om de populatie groter te maken t.b.v. de jacht. Dat past dus niet meer in de uitgangspunten van de FFW. D66 wil dat bijvoeren alleen nog wordt toegestaan in strenge winters, bij gebleken ernstige voedselschaarste.

DRIJF- EN DRUKJACHT

Drijf- en drukjacht op edelherten, damherten en reeën is reeds lang verboden als jachtmethode. Dat geldt niet voor wilde zwijnen. D66 heeft hier eerder vragen over gesteld n.a.v. een vergunning voor drijfjacht die nota bene werd verleend voor een klein gebied (135 ha) in Brabant.
De drijf- en drukjacht is niet nodig om de populatie zwijnen in de hand te houden. Dat blijkt ook: een veel groter deel van de zwijnen is door aanzitjacht gedood, een kleiner percentage door de drijfjacht. Bovendien worden door deze manier van jagen dieren vaak verwond en sterven ze later een pijnlijke dood. Dat zou een "goede"jager toch de eer te na moeten zijn. In de huidige FFW wordt deze methode niet uitgesloten. Het is zelfs zo dat Gedeputeerde Staten niet verplicht zijn nadere voorschriften te verbinden aan de ontheffingen, zoals een verbod op de drijf- en drukjacht. Daarom moet er een wettelijk verbod komen.

D66 voorstel, verwoord in motie die aan de Kamer wordt voorgelegd: Maak een wettelijk verbod voor de drijf- en drukjacht als dodingsmethode voor edelherten, damherten, reeën en wilde zwijnen.

FAZANTEN

Bij ca. 100 controles door de Algemene Inspectiedienst zijn op 35 landgoederen c.q. jachtgebieden sterke aanwijzingen verkregen dat gefokte fazanten ten behoeve van de jacht zijn of zouden worden uitgezet. Ook jachtopzichter nota bene zijn hierbij betrokken. Ook afgelopen jaar is dit voorgekomen, er zijn procesverbalen opgemaakt en er zijn diverse volle fazanterieen aangetroffen. Overtreders worden steeds vindingrijker.
Dit alles heeft helemaal niets te maken met wildbeheer. Onmiddellijke intrekking van de jachtakte is wel het minste. Het heeft t.n.t. niet gewerkt.
D66 vraagt zich af of gezien de onderzoeken en de overtredingen, een verbod op jagen op fazanten niet veel beter is.

VOSSEN

Via art. 4 AmvB en art 68 FFW kan de vos, als schade is aangetoond worden bestreden.
De vraag is of voldoende van eigenaren van b.v. hobbydieren wordt gevraagd maatregelen te nemen om de vos te weren. D66 wil meer informatie over de aantallen vossen en de aard van de schade , met als uitgangspunt de zorg voor de biodiversiteit in gebieden. Het doodknuppelen van jongen moet overigens absoluut worden afgewezen.

JAGEN TIJDENS BROED- EN ZOOGSEIZOEN

Voor vossen, houtduiven, kraaien, eksters en konijnen is dit in de zoog- en broedperiode toegestaan.
Ter voorkoming van ernstige welzijnsproblemen zouden deze dieren, als zij hun jongen verzorgen, hiervan gevrijwaard moeten kunnen worden. Wel zijn wij van mening dat bij bestrijding van kraaien en eksters het schudden van eieren een oplossing kan bieden.

GEFOKTE HERTEN OF ZWIJNEN

In de toelichting bij besluit 525 zou moeten worden opgenomen dat het doden van deze dieren gebeurt via de methoden die ook in slachthuizen worden toegepast.

ARTIKEL 13

De Europese Commissie heeft het in artikel 13 opgenomen amendement Swildens, dat ook door D66 is gesteund, afgewezen. Dat betekent dat er een vrij handelsverkeer is voor uit het wild gevangen niet beschermde diersoorten. De staatssecretaris wil de Eur. Commissie volgen. D66 vind dit een gemiste kans, zeker omdat er goede fokprogramma's zijn. Daarnaast moet het doel: bescherming van uitheemse plant- en diersoorten en bestrijding van illegale handel, voorop staan en mag een algeheel verbod een goede bescherming van juist de beschermde diersoorten niet in de weg staan. Natuurbeschermingsorganisaties hebben over de invulling van de maatregelen dan ook verschillende opvattingen.
D66 pleit voor meer informatie over de gevolgen van het schrappen van het amendement uit artikel 13 en over de alternatieven, maar nu nog niet zonder meer akkoord te gaan met de voorstellen van de Europese Commissie