http://www.evo.nl
Jaarlijkse tijdbesparing voor bevoorrading ''n winkelketen: 900 uur
EVO: LAAT VRACHTVERKEER TOE OP BUSBANEN AMSTERDAM
Leveranciers van de binnenstad van Amsterdam vinden dat de bus- en trambanen
efficio/oonter gebruikt kunnen worden door ook het bevoorradend verkeer erop
toe te laten. Als vertegenwoordiger van 34.000 leveranciers en ontvangers
heeft EVO de gemeente Amsterdam gevraagd om op deze bus- en trambanen ook
vrachtverkeer toe te laten. Het gaat met name om de Reguliersbreestraat,
Rokin, Damrak, Koningsplein en de Prins Hendrikkade, die nu aanzienlijke
knelpunten vormen in de bevoorradingsroutes. Ook de verkeersveiligheid is
ermee gebaat als er minder vrachtauto's rijden op de smalle rijstroken langs
de bus- en trambanen waar veel fietsers, scooters en brommers rijden.
Voordeel van het dubbel gebruik is dat vrachtauto's de stad sneller in 'n
uit kunnen. De geschatte tijdwinst ligt tussen een kwartier tot vier uur per
rit. Voor ''n winkelketen is de jaarlijkse reductie 900 uur. Per saldo
kunnen leveranciers van de winkels en horeca in de binnenstad minder
vrachtauto's inzetten. Dit is zowel voor bewoners als het winkelend publiek
een groot voordeel.
Volgens EVO wordt efficio/oonte bevoorrading van Amsterdam steeds
problematischer. Dit komt door de toenemende verkeersdrukte (versterkt door
de renovatie van de A10 west), de scherpe eisen aan het vrachtverkeer zoals
gewichts- en lengtebeperkingen en de beperkingen van het aantal toegestane
bevoorradingsuren. Door dit soort maatregelen wordt niet alleen de
bereikbaarheid, maar ook de vitaliteit van Amsterdam aangetast, waarmee de
gemeente zichzelf in de vingers snijdt.
In Utrecht is al ervaring opgedaan met het medegebruik van busbanen. Vorig
jaar is tussen Nieuwegein en Utrecht (N408) de busbaan opengesteld voor het
vrachtverkeer. Het blijkt dat de busbaan voor het vrachtverkeer veel
tijdwinst oplevert. Eind vorig jaar is de stad Groningen met een proef
gestart. In andere steden, waaronder Leeuwarden, wordt nog onderzocht of
medegebruik mogelijk is.
PB 2001.07, 7 februari 2001