VERENIGING VOOR ZOOGDIERKUNDE

Principes Flora- en faunawet verwateren

Nog voor het in werking treden van de nieuwe Flora- en faunawet dreigen de uitgangspunten van deze wet al ondergraven te worden. Onderdelen van deze wet worden ingevuld door Algemene maatregelen van bestuur (amvb's). Op 8 februari behandelt de Tweede Kamer der Staten Generaal de amvb 'ontwerp-Besluit beheer en schadebestrijding dieren'. Op basis daarvan kunnen de provincies ontheffingen verlenen voor de bestrijding van diersoorten die overlast veroorzaken. De Vereniging voor Zoogdierkunde en Zoogdierbescherming (VZZ) maakt zich ernstig zorgen dat ontheffingen te gemakkelijk verleend zullen worden, zonder dat naar alternatieve oplossingen gezocht wordt.

Het beheren van dieren in de natuur wordt meer en meer gezien als iets indirects. Er wordt steeds minder ingegrepen door afschieten, vangen en bijvoeren. Het beheer richt zich nu meer op het scheppen van de juiste voorwaarden waarbij de dierenwereld zich goed kan ontwikkelen. Het principiële uitgangspunt van de Flora- en faunawet is dan ook, dat alle inheemse diersoorten beschermd zijn, behalve de huismuis, de bruine en de zwarte rat. Dit uitgangspunt dreigt nu flink te worden aangetast door de veel te ruime mogelijkheden om vrijstellingen of ontheffingen te verlenen. Twee voorbeelden: de steenmarter en de vos.
De steenmarter kwam vroeger in het oosten en zuiden van ons land voor. Al in 1942 werd de jacht op deze soort gesloten, maar dat verhinderde niet dat hij rond 1975 bijna was uitgestorven. Sindsdien is hij echter aan het terugkomen en wordt hij langzamerhand weer algemeen. Omdat hij zijn verblijfplaatsen vaak op zolders en in loze ruimten van huizen kiest, is hij wel eens lastig (geuren) en te luidruchtig voor de bewoners (Poltergeist!). Daar is een nieuw schade-aspect bijgekomen: steenmarters kruipen wel eens onder de kap van auto's en zetten daar hun tanden in kunststofslangen. In de voorgestelde amvb wordt de bestrijding van de steenmarter na bijna 60 jaar weer mogelijk gemaakt! De gronden voor het verlenen van ontheffingen voor het bestrijden luiden namelijk: 'ter voorkoming van schade of belangrijke overlast mogen steenmarters gevangen worden'. Daarmee komt elke steenmarter voor bestrijding in aanmerking. Volgens de VZZ lost bestrijding niets op. De steenmarter is een territoriaal dier; elke opengevallen plaats in de populatie wordt onmiddellijk door een nieuw dier ingenomen dat dezelfde verblijfplaatsen opzoekt. Voorkómen van de zogenaamde overlast door het ontoegankelijk maken van verblijfplaatsen (in huizen en auto's) is goed te doen en werkt veel beter. Daar komt nog bij dat de steenmarter nauwelijks is te onderscheiden van de boommarter, die soms ook in gebouwen huist. De boommarter staat als kwetsbare soort op de Rode lijst van bedreigde zoodieren in Nederland en is nota bene een doelsoort in het soortenbeleid van het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. In het verleden zijn de soorten vaak verwisseld, reden te meer om uiterst terughoudend te zijn bij het bestrijden van steenmarters.
De vos is na een uitgebreid en principieel debat in de Tweede Kamer niet ingedeeld bij het jachtwild, de korte lijst met soorten waarop vrijelijk gejaagd mag worden. Daarmee is onze Flora- en faunawet zeer modern te noemen, want gebaseerd op ecologische principes en niet op sentimenten. Maar wat dreigt er nu te gebeuren: ontheffingen kunnen verleend worden ter 'voorkoming en bestrijding van schade aan niet bedrijfsmatig gehouden vee', oftewel elke loslopende kip! Met deze noviteit is een achterdeur gevonden om de vos toch altijd en overal te kunnen bejagen, een verkrachting van het principe van de wet. Huisdieren als kippen, sierpluimvee en konijnen kan men ook 's nachts in goede hokken opsluiten, waarmee de 'overlast' definitief verdwijnt.
Maar dat is niet alles. De vos mag ook bejaagd worden 'ter bestrijding van schade aan flora en fauna'. De VZZ vraagt zich af hoe een dier, dat alleen maar kan leven door andere fauna op te eten (elk roofdier dus), géén schade aan de fauna kan veroorzaken? Uit de toelichting op de amvb blijkt echter, dat met 'schade aan flora en fauna' vooral de schade aan weidevogels bedoeld wordt. Momenteel kunnen boeren meedoen met een 'weidevogelpakket' in het Programma Beheer. Daarbij krijgt de boer geld voor elk weidevogelnest op zijn percelen. De vos tast zo, door het eten van weidevogeleieren, rechtstreeks het inkomen van de boer aan. Aan de provincies de taak om uit te zoeken of bij vermeende overlast niet eigenlijk sprake is van broodroof.
De VZZ betreurt het dat de ontwerp-amvb zo ruim geformuleerd is dat het voor de provincies geen duidelijk handvat biedt bij het verlenen van ontheffingen inzake de Flora- en faunawet.



----
VOOR DE REDACTIE

Voor meer informatie kunt u terecht bij het bureau van de VZZ: D. Wansink, tel. 026-3704304 of 026-4439346, email: d.wansink@vzz.nl.

Lees ook de twee volgende artikelen in het tijdschrift Zoogdier:
- Broekhuizen, S. & G. Müskens, 1995. 'Auto-marters', nu ook in Nederland! Zoogdier 6(4):
22-25.

- Müskens, G. & S. Broekhuizen, 1998. Steenmarters verplaatsen: slecht voor mens en dier. Zoogdier 9(3-4): 7-10.



---


07 feb 01 11:49