De wet Verkoop op afstand van kracht
Op 1 februari jongstleden is de wet Verkoop op Afstand in werking
getreden. Deze wet is een implementatie van de Europese regelgeving en
beoogt een stroomlijning van de Europese interne markt en een betere
bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten.
Deze wet zal ook consequenties hebben voor het elektronisch zakendoen
in Nederland. De belangrijkste is dat de consument bij iedere
e-commerce transactie een bedenktijd van 7 werkdagen krijgt om de
transactie zonder opgave van redenen te herroepen. Op de leverancier
wordt bovendien een uitgebreide informatieplicht gelegd. Wanneer hier
niet aan voldaan wordt dan is de bedenktijd van de consument
automatisch verlengd tot drie maanden voor iedere transactie.
Duidelijk is dat de wet praktische consequenties kan hebben voor de
bij e-commerce gebruikte algemene voorwaarden. Deze zullen in veel
gevallen moeten worden aangepast. Ook de informatie die op het moment
via de website wordt verschaft zal in veel gevallen niet toereikend
zijn.
De tekst van de wet is beschikbaar op www.overheid.nl/op/ ( zoek naar
Staatsblad 617)
Algemene informatie die over de wet vindt u op
www.justitie.nl/a_beleid/fact/e-commerce.htm
Onderstaand vindt u de eisen die worden gesteld aan de leverancier wat
betreft de informatieplicht. Daarnaast wordt uiteengezet wat het
herroepingsrecht van de consument inhoudt.
Informatieplicht leverancier
De leverancier moet, voordat de koop wordt gesloten, de volgende
informatie verstrekken:
o de identiteit van de leverancier;
o de belangrijkste kenmerken van het goed of de dienst;
o de prijs;
o de wijze van betaling en van levering;
o de eventuele leveringskosten;
o de geldigheidsduur van het aanbod of van de prijs;
o het recht van de consument om de overeenkomst binnen een bedenktijd
te beëindigen;
o de minimumduur van de overeenkomst wanneer het gaat om duurzame of
periodieke dienstverlening of productlevering.
Uiterlijk bij de levering dient deze informatie schriftelijk te worden
bevestigd aan de koper, op een duurzame gegevensdrager.Naast
voorgenoemde informatie moet de leverancier ook de volgende informatie
verstrekken:
o de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het
herroepingsrecht gebruik kan maken;
o het bezoekadres van de vestiging van de leverancier waar de
consument met zijn klachten terecht kan; after sales service en
garantie;
o de voorwaarden voor de ontbinding van de overeenkomst, indien deze
van onbepaalde duur is of een duur heeft van meer dan een jaar.
Herroepingrecht consument
Een van de belangrijkste bepalingen in de nieuwe wet is het
herroepingsrecht van de consument. Omdat de consument vooraf geen
mogelijkheid heeft een goed te zien of te testen, acht de wetgever het
noodzakelijk de consument een 'bedenktijd' van zeven werkdagen te
gunnen waarbinnen deze het goed zonder opgaaf van redenen kan
retourneren, of in het geval van een dienst, de overeenkomst kan
ontbinden.
Het is de leverancier verboden hiervoor kosten in rekening te brengen
anders dan de verzendkosten.
De termijn van zeven werkdagen begint te lopen vanaf het moment dat
het goed geleverd is, of in geval van dienstverlening, bij het sluiten
van de overeenkomst.
Als de leverancier niet heeft voldaan aan de eerder genoemde
informatieplicht, dan geldt een periode van drie maanden waarbinnen de
consument het goed kan retourneren. Tussentijds kan de leverancier het
defect in de informatievoorziening repareren. Vanaf het moment dat de
reparatie kenbaar is gemaakt aan de consument, begint de periode van
zeven werkdagen weer te lopen.
Voor bepaalde goederen en diensten geldt het herroepingsrecht niet,
het moet dan gaan om:
o diensten waarvan de uitvoering, met instemming van de consument, is
begonnen vòòr de termijn van zeven werkdagen;
o goederen of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen
op de financiële markt, waarop de leverancier geen invloed heeft;
o goederen die volgens specificaties van de consument zijn
vervaardigd, bijvoorbeeld maatwerk, of die een duidelijk persoonlijk
karakter hebben; voor goederen of diensten die door hun aard niet
kunnen worden teruggezonden, of die snel kunnen bederven of
verouderen;
o audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de
consument de verzegeling heeft verbroken;
o de levering van kranten en tijdschriften; voor de diensten van
weddenschappen en loterijen.
Overige bepalingen.
Naast deze verplichtingen en rechten zijn in de wet Verkoop op Afstand
ook nog bepalingen opgenomen die betrekking hebben op fraude met
betaalkaarten en direct marketing. Zier hiervoor
www.justitie.nl/a_beleid/fact/e-commerce.htm
Uitzonderingen.
De regels in de wet Verkoop op Afstand gelden niet voor financiële
diensten. Daar zijn aparte regels voor in de maak. De regels gelden
ook niet voor de bouw en verkoop van onroerend goed,
distributieautomaten en geautomatiseerde handelsruimten (bijvoorbeeld
automatieken), de verkoop bij opbod (bijvoorbeeld internet-veilingen)
en overeenkomsten met een telefoonmaatschappij inzake het bellen met
een openbare telefoon.
Daarnaast geniet alleen de consument bescherming, bedrijven, of
natuurlijke personen die handelen in opdracht van een beroep of
bedrijf, kunnen geen rechten ontlenen aan deze wet.