Inspectie van het Onderwijs

Inspectie van het Onderwijs

8 februari 2001

Forse impuls voor cultuureducatie

Een jaar na de invoering van Cultuur en Kunstzinnige Vorming (CKV) in HAVO/VWO en met het opstarten van voorbereidende activiteiten in het VMBO, is er sprake van een bevredigende ontwikkeling van cultuureducatie in het voortgezet onderwijs. Een nieuw vak heeft zich in korte tijd een positie weten te verwerven binnen het curriculum van de scholen. In combinatie met de beschikbaarstelling van cultuurbonnen door het Ministerie van OCenW heeft de invoering van CKV richting gegeven aan de discussie over cultuureducatie in het hele voortgezet onderwijs.

Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het rapport 'Tussen architectuur en hiphop. Een breed scala voor cultuureducatie in het Voortgezet Onderwijs' dat vandaag wordt aangeboden aan de Tweede Kamer. De Inspectie van het Onderwijs heeft, in samenwerking met de Inspectie Kunstzinnige Vorming en Amateur Kunst, een onderzoek gedaan naar de mate waarin scholen voor voortgezet onderwijs bijdragen aan de cultuureducatie van hun leerlingen.

Culturele omgeving
Het thema van het rapport ligt op het snijvlak van onderwijs en cultuur. Veranderingen in het onderwijs ontvangen steun door het beleid in de cultuursector. Invoering van CKV in de bovenbouw van HAVO/VWO en binnenkort in de bovenbouw van het VMBO, maakt het vanzelfsprekend dat het onderwijs zich oriënteert op de culturele omgeving van de school en daarmee een samenwerking aangaat. Het ministerie van OCenW stimuleert op verschillende wijze deze samenwerking. Het beschikbaarstellen van cultuurbonnen voor leerlingen van de vierde klassen is daarvan het bekendste voorbeeld.

Cultuureducatie ontwikkelt zich in de scholen nu vooral onder invloed van de invoering van CKV. De invoering van de CKV-vakken brengt de buitenwereld nadrukkelijk onder de aandacht van de school. Hun schoolopdrachten voor cultuur brengen de leerlingen ertoe zelf keuzes te maken uit het culturele aanbod in hun omgeving. Als onderdeel van hun examendossier nemen ze kennis van allerlei cultuuractiviteiten en doen daarvan verslag.

Voor leerlingen, voor hun leraren en zelfs voor de ouders van leerlingen is de invoering van CKV soms onwennig en lastig, maar tegelijkertijd een uitdaging. Dat de invoering van CKV ook nog samenviel met de invoering van de tweede fase in HAVO/VWO maakte het proces niet gemakkelijker. Ondanks dit alles heeft CKV zich een plek in het onderwijs veroverd.

Meer samenhang
Cultuureducatie is in alle scholen vertegenwoordigd, maar heeft nog vaak een impliciet karakter. Door de samenhang tussen kunstvakken te verbeteren, door de buitenschoolse cultuuractiviteiten meer te structureren en meer samenwerking aan te gaan met culturele ondersteuningsinstellingen uit de regio - zoals muziekscholen, creativiteitscentra, musea, theaters, etc. - kan de kwaliteit van cultuureducatie nog aanzienlijk toenemen.