Persbericht
Den Haag, 4 januari 2001.
MAZDA PAKT UIT TIJDENS AUTORAI MET VIJF NIEUWE MODELLEN
Tijdens de komende AutoRai, die van 8 tot en met 18 februari a.s. voor het publiek geopend is, toont Mazda maar liefst vijf nieuwe modellen. Op de Mazda-stand, die in de Europahal gevestigd is, kunnen de nieuwe MX-5, de nieuwe Xedos-9, de Tribute, de nieuwe 323 FastBreak en de nieuwe 323 Sedan bewonderd worden. Met uitzondering van de Tribute, die vanaf de maand april in Nederland verwacht wordt, zijn alle overige Mazda-aanwinsten rond de RAI in ons land leverbaar.
Mazda MX-5
Met de vernieuwde MX-5 wil Mazda zich verder ontwikkelen in het
roadster-segment.
Geheel in lijn met de overige Mazda-modellen zal de MX-5 vanaf nu
leverbaar zijn in drie uitrustingsvarianten t.w.: Exclusive, Touring
en Sportive. Door een breder modellengamma te introduceren, met onder
andere een versie met automatische transmissie (alleen in een 1.8
liter 140 pk-uitvoering), een luxe Touring-versie met leren bekleding
en een Sportive-uitvoering, wordt gestreefd naar een uitbreiding in de
hogere regionen van dit segment. De bekende 1.6 liter krachtbron, die
goed is voor 110 pk / 81 kW, blijft normaal leverbaar. Daarnaast zijn
alle handgeschakelde 1.8 liter-versies nu uitgevoerd met variabele
kleppentiming (S-VT) hetgeen resulteert in een vermogenstoename van
140 pk naar 146 pk / 107 kW.
Standaard zijn alle nieuwe MX-5 versies uitgerust met o.a. ABS,
stuurbekrachtiging, een op afstand bedienbare centrale
deurvergrendeling, startonderbreking, gordelspanners, lichtmetalen
velgen, een windscherm en twee airbags, waarvan de passagiers-airbag
is voorzien van een bezettingssensor.
Ook een modulair audiosysteem met anti-diefstalbeveiliging, een
elektrische antenne, een digitaal klokje, bekerhouders, kaartentassen,
elektrisch bedienbare ramen en (verwarmde) buitenspiegels zijn
standaard-voorzieningen die bij alle versies terug te vinden zijn. De
handgeschakelde 1.8 uitvoeringen zijn uitgerust met een limited
slipdifferentieel. Een andere voorbumper waarin ruimte is uitgespaard
voor mistlampen, een scherper design van de lichtunits en een grille,
die verwijst naar de bekende vijfpunts-grille van de andere Mazda-
modellen, zijn de belangrijkste uiterlijke wijzigingen.
In het interieur zijn nieuwe stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen geplaatst. Verder zijn witte wijzerplaten en chromen ringen rond de meters en chromen dorpelbeschermers voortaan standaard in elke MX-5 versie. De Touring en de Sportive onderscheiden zich van de Exclusive door o.a. chromen deurgrepen en een luxe leren stoelbekleding. Alle modellen met leren stoelbekleding zijn voorzien van stoelverwarming. De Sportive-versie is uitgerust met een zes-versnellingsbak.
Alle versies zijn uitgerust met een zwarte softtop inclusief een
verwarmde glazen achterruit met uitzondering van de Touring. Deze
uitvoering heeft een beige softtop en dito softtop-cover. De nieuwe
MX-5 is leverbaar in zeven kleuren.
MX-5 prijzenoverzicht: *)
1.6i
110pk/ 81kW
Exclusive
5 Versnellingen
fl. 64.995
1.8i S-VT
146pk/ 107kW
Exclusive
5 Versnellingen
fl. 70.795
1.8i
140pk/ 102kW
Exclusive
Automaat
fl. 72.795
1.6i
110pk/ 81kW
Touring
5 Versnellingen
fl. 69.195
1.8 S-VT
146pk/ 107kW
Touring
5 Versnellingen
fl. 74.995
1.8 S-VT
146pk/ 107kW
Touring
6 Versnellingen
fl. 64.995
*) Een in kleur gespoten hardtop is als optie leverbaar voor 4.000
gulden.
Xedos-9
De nieuwe Xedos-9 heeft door de welvingen in de motorkap, de
aangepaste grille en de gewijzigde lampen-units meer uitstraling
gekregen dan zijn voorgangers. Deze nieuwe Mazda-aanwinst is
verkrijgbaar als 2.5 liter V6-uitvoering met automaat en heeft een
zeer rijke standaarduitrusting. Als optie wordt een
satellietnavigatie-systeem aangeboden dat in het dashboard is
geïntegreerd.
Onder de motorkap ligt een 2.5 liter 24-kleps zescilinder in V-vorm
met dubbele bovenliggende nokkenassen. Deze krachtbron heeft een
vermogen van 164 pk / 120 kW bij 6.000 toeren per minuut. Het maximum
koppel bedraagt 212 Nm / 5000 tpm. De elektronisch gestuurde viertraps
automaat is voorzien van een lock-up systeem.
Standaard ingebouwde veiligheidsvoorzieningen zijn o.a. ABS in
combinatie met EBD, traction control, vier airbags, gordelspanners en
flankversteviging in de portieren. Een elektronische startblokkering,
elektrisch bedienbare ramen en (verwarmde en inklapbare)
buitenspiegels, verwarmde ruitensproeierkoppen, airco met
klimaat-beheersing, een boordcomputer met drie functies en een op
afstand bedienbare centrale deurvergrendeling maken deel uit van de
nieuwe Xedos-9 uitrusting.
Het interieur is in leer uitgevoerd. Beide voorstoelen zijn
verwarmbaar en zijn elektrisch verstelbaar en kantelbaar. Chroom
accenten zijn o.a. toegepast op de pook, de handrem en de console.
Verder is het interieur verfraaid met diverse houtaccenten. Het leren
stuurwiel is tweekleurig. Naast bekerhouders voor en achter en een
centrale armsteun met opbergvak is de Xedos-9 voorzien van een RDS
audiosysteem inclusief vier luidsprekers, twee tweeters en een
elektrische antenne.
De kleuren Brilliant Black, Grace Green en Champagne Silver zijn
gehandhaafd. Drie nieuwe kleuren werden toegevoegd t.w.: Platinum
Silver, Supreme Blue en Passion Red.
Aan de nieuwe Xedos-9 komt een prijskaartje te hangen van 89.995
gulden . Uitgevoerd met een in het dashboard geïntegreerd
satellietnavigatiesysteem verwisselt Mazdas topline-versie voor 94.995
gulden van eigenaar.
Tribute
Tijdens de afgelopen drie jaar is de verkoop van Sports Utility
Vehicles (SUVs) in Nederland verdrievoudigd. Rond de maand april wordt
binnen dit groeisegment de Tribute door Mazda in ons land
geïntroduceerd. Mazdas ontwerpafdelingen in Japan, in Amerika en in
Europa hebben gezamenlijk de Tribute gestalte gegeven. De specifieke
vijfpunts grille en het grote Mazda-logo maken deze nieuwe SUV
duidelijk herkenbaar als nieuw lid van de Mazda-familie.
Met een lengte van 4.40 meter, een breedte van 1.80 meter en een
hoogte van 1.76 meter is de Mazda Tribute forser dan zijn
belangrijkste concurrenten maar wordt desondanks in vaktermen een
medium SUV genoemd.
De ontwerpers van Mazda zijn erin geslaagd de Tribute een strak
stuurgevoel mee te geven. Verder garandeert de lange wielbasis, die
2.62 meter bedraagt, een prima rijgedrag op minder begaanbare wegen.
Gekozen kan worden uit twee benzinemotorvarianten t.w.: een 2.0 liter
16V vier-cilinder die goed is voor 124 pk / 91 kW. (max. koppel 175 Nm
/ 4.500 tpm) en de 3.0 liter V6 24-klepper, die 198 pk / 145 kW ( max.
koppel: 265 Nm / 4.750 tpm) onder de motorkap heeft. De laatstgenoemde
versie wordt rond de maand juli in Nederland verwacht en zal alleen
verkrijgbaar zijn in een 4WD-uitvoering met een viertraps automaat.
Prijzenoverzicht Tribute *)
Exclusive 2WD
2.0 liter 16V
vanaf 54.995
Exclusive 4WD
2.0 liter 16V
vanaf 57.495
Touring 4WD
2.0 liter 16V
vanaf 60.995
Touring 4WD
Automaat
3.0 liter V6
vanaf 81.495
*) Indicatie per 1 januari 2001
Naast een uitvoering die alleen via de voorwielen wordt aangedreven
wordt de Tribute leverbaar in drie 4WD-versies, die voorzien zijn van
het Rotary Blade Coupling-systeem. Deze nieuw ontwikkelde koppeling
zorgt ervoor dat bij doorslippende voorwielen in het terrein of op
moeilijk begaanbare wegen de achterwielen op een geavanceerde wijze
automatisch voor extra aandrijving zorgen. De functies die bij een
traditionele visco-koppeling samengaan zijn in het Mazda-ontwerp
gescheiden. De koppelingsplaten kunnen nu op twee manieren worden
aangedrukt. Dit gebeurt automatisch bij doorslippende voorwielen door
een schoepenrad dat zich in de siliconen vloeistof bevindt en dat voor
drukverhoging zorgt óf handmatig via een elektrische bekrachtiging. In
beide gevallen blijven bij het inschakelen van de 4WD-functie schokken
achterwege. Ook kan nù bij elke snelheid de vierwielaandrijving via
een knop op het dashboard worden ingeschakeld. In dit laatste geval is
de vierwielaandrijving altijd 50:50.
Alle Tribute-versies zijn standaard voorzien van ABS met EBD, een
bestuurders-airbag, een passagiersairbag en twee zij-airbags,
gordelspanners, verstevigings-balken in de portieren en een toerental
afhankelijke stuurbekrachtiging.
Standaard voorzieningen zijn o.a. airconditioning, elektrisch
bedienbare ramen en dito buitenspiegels, centrale deurvergrendeling,
automatische uitschakeling van de verlichting en twee 12-volts
aansluitingen. Ook een in ongelijke delen (60:40) neerklapbare- en
verwijderbare achterbank, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel,
een in hoogte verstelbaar stuurwiel, een Isofix-bevestiging voor
kinderzitjes, kaartentassen aan de voorstoelen en vier
bevestigingshaken in de vloer van de bagageruimte zijn standaard.
Bij alle uitvoeringen zijn de ruitenwissers voor en achter voorzien
van een intervalstand, is er sprake van kaartleeslampjes, een
elektrische antenne, radio-voorbereiding met vier luidsprekers, een
digitaal klokje en signalen voor vergeten verlichting en voor het
achterblijven van de sleutel in het contact. Na het uitschakelen van
het contact kunnen gedurende een minuut de elektrische ramen alsnog
bediend worden.
De Touring-uitvoeringen zijn daarnaast ook nog uitgevoerd met cruise
controle, een afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling,
een leren stuurwiel, een tonneau-cover, opbergruimte in het plafond en
vijf bekerhouders in het midden-console.
De 3.0 liter V6-versie, die alleen als Touring leverbaar zal worden,
biedt naast alle genoemde standaardzaken ook nog leren stoelbekleding,
vier bekerhouders en een afsluitbaar kastje in het middenconsole, een
elektrisch bedienbare bestuurders-stoel en een viertraps automaat.
De Tribute biedt vier volwassenen met hun bagage meer dan voldoende ruimte. Om ook de achterpassagiers een maximaal uitzicht te geven is de achterbank 52 mm. hoger geplaatst ten opzichte van beide voorstoelen. Met de achterbank in een normale positie is de bagageruimte 368 liter groot. Door de achterbank op te klappen kan deze ruimte worden vergroot tot maar liefst 2.245 liter.
De Tribute wordt leverbaar in acht carrosseriekleuren. Als bescherming
tegen steenslag is er bij alle uitvoeringen sprake van kunststof
bumpers en ook de onderzijden van de zijkanten zijn in kunststof
uitgevoerd. Alle modellen zijn voorzien van spatlappen vóór en van een
achterruit die separaat geopend kan worden.
De Touring-versies zijn herkenbaar aan lichtmetalen velgen met chromen
wielbouten, mistlampen vóór, roofrails en spatbordverbreders in kleur
(V6).
Het rijklaargewicht en het maximaal geremd aanhangwagengewicht van de
Tribute varieert per model. De 2.0 liter 2WD weegt 1.350 kg. en de 2.0
liter 4WD heeft een gewicht van 1.420 kg. Beide versies zijn goed voor
maximaal 1.500 kg. aanhangwagengewicht. De 3.0 liter V6-uitvoering
weegt 1.515 kg. en kan een aanhanger van maximaal 1.700 kg. trekken.
Mazda 323 FastBreak en 323 Sedan
De nieuwe Mazda 323-versies hebben uiterlijk een aantal wijzigingen
ondergaan. De motorkap, de voor- en achterlicht units, de grille en de
bumpers zijn voorzien van een nieuw design. Het interieur is
uitgevoerd in een nieuwe zogenaamde two-tone binnenbekleding waarbij
uit een standaard-, een luxe- en een sportieve variant kan worden
gekozen.
In totaal zijn er vier uitvoeringsvarianten t.w.: Comfort, Exclusive,
Touring en Sportive, die alleen als FastBreak leverbaar is. Vanaf de
Exclusive-versie zijn de nieuwe 323 FastBreak en Sedan voorzien van
o.a. ABS in combinatie met EBD, traction controll (niet op DiTD), vier
airbags inclusief bezettingssensoren voor de passagiersairbag en
zij-airbag en een elektronische startblokkering.
Ook mistlampen vóór, airconditioning, centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ramen en (verwarmbare) buitenspiegels, een leren stuurwiel en radiovoorbereiding inclusief speakers en een antenne zijn voorbeelden van comfortverhogende zaken die vanaf de Exclusive-versies standaard zijn ingebouwd. Een geïntegreerde radio met stuurbediening is in de Touring- en Sportive-versies standaard.
De 323 FastBreak Sportive is daarnaast ook nog uitgerust met o.a.
lichtmetalen velgen, zij- en achterspoilers, een leren Nardi-stuur,
Sportive stoelbekleding, witte meters en klokken in het dashboard en
zilverkleurige interieuraccenten.
De motoren van de nieuwe 323-serie zijn ook aangepakt. De huidige 1.5
liter benzinemotor, goed voor 88 pk/65 kW, is vervangen door een 1.6
liter versie (100 pk/74kW). De 1.8 liter motor maakt plaats voor een
15 pk sterkere 2.0 liter krachtbron met een vermogen van 130 pk/96 kW.
Ook op het gebied van de dieselmotoren werd het nodige gewijzigd. De
2.0 liter (non-turbo) dieselmotor vervalt en de huidige 2.0 liter
DiTD-krachtbron (90 pk/66 kW) heeft nu een vermogen van 100 pk/74 kW.
Het maximaal geremd aanhangwagengewicht voor de 1.3 liter versie
bedraagt 900 kg. De 1.6 en de 2.0 liter bezineuitvoeringen zijn resp.
goed voor 1.200 en 1.300 kg. terwijl 2.0 liter direct ingespoten
turbodiesels 1.400 kg. mogen trekken.
De voorwielophanging is verstevigd, de stabilisator is bevestigd aan
de veerpoten en, met uitzondering van de 1.3-versie, zijn alle
uitvoeringen rondom uitgerust met schijfremmen. Ook aan het reduceren
van motor-, wind- en bandengeruis en een verbeterd stuur- en
veergedrag werd veel aandacht besteed.
De verkoopprijzen van de nieuwe 323-serie zullen rond de RAI bekend
worden gemaakt.