Waterloopkundig Laboratorium

_________________ Go!

Up One Level

Grensproject Bovenrijn

In English: Cross-border Rhine project has started.

Om verdere groei van de scheepvaart op de Rijn mogelijk te maken, voert Rijkswaterstaat het Waalproject uit. Het Waalproject heeft als doelstelling het vergroten van het minimale vaarprofiel op Bovenrijn en Waal van 2,5 m x 150 m naar 2,8 m x 170 m bij Overeengekomen Lage Rivierstand (OLR). Met Duitsland is overeengekomen, dat op het Duitse Rijntraject Duisburg-Lobith de diepte-doelstelling van het Waalproject vanaf 2004 zal gelden. Bij de uitwerking van de maatregelen, die de bodemdaling op de Duitse Rijn moeten stoppen én genoemde scheepvaartdoelstelling moeten realiseren, is duidelijk geworden dat in het grensgebied (traject Emmerich-Pannerdense Kop) maatregelen moeten worden getroffen om te voorkomen dat de diepte-doelstelling op middellange termijn niet meer kan worden gehaald. In dit kader dient onderzoek te worden verricht naar de hydraulische/morfologische effecten van rivierkundige maatregelen op het Nederlands-Duits traject van de Bovenrijn (kmr 849-867).

WL | Delft Hydraulics heeft opdracht gekregen van Rijkswaterstaat, Directie Oost Nederland om een gedetailleerd 2 dimensionaal rekenmodel te ontwikkelen op basis van Delft3D software voor het 40 km lange traject vanaf Pannerdense Kop (kmr 867) in bovenstroomse richting tot kmr 827 (zie voor oriëntatie de kaart). Het onderzoek zal aanvangen in het tweede kwartaal van 2001 met een doorlooptijd tot medio 2002.

nadere informatie

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Frans vd Knaap.

Top of This Page

Copyright © 2001 WL | Delft Hydraulics.