http://www.evo.nl
EVO: laat vrachtverkeer toe op busbanen Amsterdam
Jaarlijkse tijdbesparing voor bevoorrading één winkelketen: 900 uur.
Leveranciers van de binnenstad van Amsterdam vinden dat de bus- en trambanen efficiënter gebruikt kunnen worden door ook het bevoorradend verkeer erop toe te laten. Als vertegenwoordiger van 34.000 leveranciers en ontvangers heeft EVO de gemeente Amsterdam gevraagd om op deze bus- en trambanen ook vrachtverkeer toe te laten. Het gaat met name om de Reguliersbreestraat, Rokin, Damrak, Koningsplein en de Prins Hendrikkade, die nu aanzienlijke knelpunten vormen in de bevoorradingsroutes. Ook de verkeersveiligheid is ermee gebaat als er minder vrachtauto's rijden op de smalle rijstroken langs de bus- en trambanen waar veel fietsers, scooters en brommers rijden.
Voordeel van het dubbel gebruik is dat vrachtauto's de stad sneller in
én uit kunnen. De geschatte tijdwinst ligt tussen een kwartier tot
vier uur per rit. Voor één winkelketen is de jaarlijkse reductie 900
uur. Per saldo kunnen leveranciers van de winkels en horeca in de
binnenstad minder vrachtauto's inzetten. Dit is zowel voor bewoners
als het winkelend publiek een groot voordeel.
Volgens EVO wordt efficiënte bevoorrading van Amsterdam steeds
problematischer. Dit komt door de toenemende verkeersdrukte (versterkt
door de renovatie van de A10-west), de scherpe eisen aan het
vrachtverkeer zoals gewichts- en lengtebeperkingen en de beperkingen
van het aantal toegestane bevoorradingsuren. Door dit soort
maatregelen wordt niet alleen de bereikbaarheid, maar ook de
vitaliteit van Amsterdam aangetast, waarmee de gemeente zichzelf in de
vingers snijdt.
In Utrecht is al ervaring opgedaan met het medegebruik van busbanen.
Vorig jaar is tussen Nieuwegein en Utrecht (N408) de busbaan
opengesteld voor het vrachtverkeer. Het blijkt dat de busbaan voor het
vrachtverkeer veel tijdwinst oplevert. Eind vorig jaar is de stad
Groningen met een proef gestart. In andere steden, waaronder
Leeuwarden, wordt nog onderzocht of medegebruik mogelijk is.
Terug ...